Startsida / Inlägg

Merca jublar – nya regler till Formel 1 2022

av Anna Andersson

Det kommer nya regler till Formel 1 2022 och nästan alla team är oerhört laddade. Ferrari har redan meddelat att de fokuserar på nästa år från och med juni, Red Bull har börjat värva väldigt mycket kompetent personal (bland annat från Mercedes) för att  kunna ta över Hondas motor till nästa år och  även Mercedes ser fram emot förändringen.

nya regler till Formel 1 2022
Max leder VM 2021 (TT)

Merca som har dominerat sporten sedan den förra regeländringen 2014 anser att teamet kommer att få hjälp av den nya regeländringen.

Kanske inte de ord som F1-fansen vill höra.

– För ett team som har vunnit så mycket är det svårt att motivera medarbetarna så att de hela tiden jobbar hårdare. Det ser man även inom andra idrotter. Man måste hela tiden fråga sig vilket det nya målet är, förklarar Wolff för FAZ.

Nya regler till Formel 1 2022

– Svaret är enkelt. Nästa regeländring. Det är en enorm hjälp eftersom vi då vill bevisa att inte ens en förändring stoppar oss. Sedan 2014 har vi vunnit alla titlar, även 2017 och 2019 då det skedde förändringar.

Inför deltävlingen i Baku nästa helg leder Red Bull och Max Verstappen VM, i förar-VM handlar det om fyra poängs försprång på Mercedes. I konstruktörsmästerskapet handlar det om en poängs skillnad.

Nu väntar en helt annan bana än i Monaco och Mercedes är oroade övar att den flexibla vinge som Red Bull har (och som håller sig inom det nuvarande reglementet, men kommer att förbjudas i sommar) ska påverka resultatet.

Men, ni vet hur det är: Regler till formel 1 anses vara riktmärken, eller gråzoner om vi hellre vill det. Teamen gör allt för att kringå dem, inom det rådande reglementet. Knepigt, men spännande, eller vad tycker du?

Har inte råd

Nya regler till Formel 1 2022
Hamilton jagar titel åtta (TT)

När vi nu är inne på Mercedes så är Lewis Hamilton allt annat än nöjd.

– Monaco är ingen bra bana för oss. Vi har den längsta bilen i fältet och det är som att ratta en buss genom kurvorna. Bilen är perfekt på andra banor, men inte i Monaco, säger han enligt motorsporttotal.

Nu är det fokus på de 18 återstående loppen.

– Vi ska ha många möten för att se vad vi kan lära oss av detta, säger Hamilton.

– Det är absolut inte över, men vi kan inte tillåta oss att ha en sådan helg till. Jag är bara tacksam att jag tog mig i mål och samlade ett par poäng.

Bloggen lever!

I gårdagens blogg skrev jag om Max Mosley, den tidigare FIA-presidenten som gått bort  efter en tids sjukdom och i  morgon låter vi bloggen fokusera på IndyCar.

Indy 500 avgörs på söndag och två svenskar är med. Jag har massa spännande material som kommer att publiceras under helgen, både här och i papperstidningen. Missa inte det.

Dessutom har bloggen fått en sponsor så räkna med att jag kommer att uppdatera frekvent och jag hoppas att ni hittar hit för att läsa och för att dela med er kring era tankar i kommentatorsfältet. Ju fler vi är som läser och engagerar oss, ju större är chansen för att bloggen får leva vidare på sitt trettonde år.

Nu är det år 12, tack för ni hänger med och nu trampar jag gasen i botten igen.

Hela säsongen lång!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Olle Stefansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB