Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson drömmer om seger i Indy 500

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är redo. För att vinna klassikern Indy 500.

– Mitt mål är att vinna världens största motorsporttävling redan nu, säger han.

– Lyckas det ändras mitt liv och jag blir odödlig här.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson i bil nummer åtta startar från ruta nio (INDYCAR)

Indianapolis har gjort sig redo i för Indy 500, ett normalt år kommer mer än 300 000 besökare in på anläggningen under det klassiska ovalracet. I år räknar arrangörerna med en beläggning på 40 procent, vilket ger ungefär 135 000 åskådare under den sista söndagen i maj.

– Indy 500 är något väldigt speciellt. När jag kom hit första gången 2019 förstod jag inte vad alla pratade om. Jag hade kört på Monza och i Monaco med Formel 1 och det är också klassiska lopp, men i kalendern är det som vilket race som helst. Så är det inte med Indy 500, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson i tredje led

Uppladdningen för tävlingen började med Indianapolis Grand Prix i början av maj, därefter följer ett antal testdagar innan kvalet avgörs en vecka före racet. 35 bilar försökte kvala in, 33 lyckades.

Felix Rosenqvist kvalade in sin McLaren på 14:e plats, medan Marcus Ericssons team Chip Ganassi Racing körde in alla fyra bilarna till det avgörande kvalet ”Fast nine”. Ericssons kollega, den regerande mästaren Scott Dixon, har pole position, svensken startplats nio.

– Jag hade två stora mål när maj startade. Det var att få till en bil som är bekväm att köra, fungerar bra i trafik och är snabb. Det andra var att kvala in i de tre första startleden. Jag lyckades med båda. Även om jag tyckte vi var lite för konservativa med inställningarna i ”Fast Nine” och jag var långsammast av alla nio har jag bra förutsättningar för racet.

Marcus Ericsson
Ericsson en av fyra förare från Chip Ganassi Racing (INDYCAR)

Indianapolis 500 väljer vinnaren

Tävlingen avgörs på Indianapolis Motor Speedway. Det är en superspeedway som byggdes 1909, vilket gör den till världens äldsta ännu existerande motorstadion. Tävlingsdistansen är 200 varv, 500 miles, vilket är lite mer än 80 mil och ifjol vann Takuma Sato efter lite mer än tre timmars körning.

– De sista åren har det varit tydligt att det är viktigt med en startplats i de tre första leden. Ju längre ner i klungan ju svårare är det att hålla tempot och bilen hamnar i turbulent luft. Det är otroligt viktigt att jag som förare justerar bilen under loppet, ligger med i tempot, att vi gör bra depåstopp och har en bra strategi så att jag kan vara med när det är ungefär 50 varv kvar. Då avgörs det, säger Ericsson.

– Då är vi inne på de sista depåstoppen det är viktigt att positionera sig rätt. Är jag med i täten då slåss jag om segern.

Marcus Ericsson gillar ovalracing

Enligt sägnen är det aldrig föraren som avgör Indianapolis 500, utan det är tävlingen som väljer sin vinnare. En så framgångsrik förare som Mario Andretti har bara vunnit Indy 500 en gång, medan A.J Foyt, Al Unser och Rick Mears har vunnit den fyra gånger var. En svensk förare, Kenny Bräck, har fått lyfta bucklan och fira med mjölk efter de klassiska racet.

– Man vet aldrig hur många chanser man får att vinna Indianapolis 500. Man måste sitta i en bil som har kapaciteten och det gör jag i år. Detta är så stort och betyder så mycket. I år har jag visat att jag har farten och jag har erfarenheten att utmana om segern, säger Marcus Ericsson och han är förhoppningsfull.

– Ovalracing passar mig. Jag har alltid älskar att tävla på banor med snabba kurvor och här finns inget annat. Jag känner mig bekväm med formatet och nu är det äntligen dags för ett stort resultat på en oval.

Marcus Ericsson
Teamkompisarna firar Scott Dixon (TT)

Tips inför Indy 500

Här hittar du guiden till tävlingen, med fakta statistik och tider.

Jag  har även lagt ut ett kortare inlägg där Scott Dixon, som har pole position, berättar om sina tankar. Vill du läsa om Beth Parettas historiska satsning för fler kvinnor inom motorsporten hittar du den här.

Här läser du en text om Marcus Ericsson, där han berättar om hemligheten bakom omställningen till IndyCar.

I helgen har F1-bloggen lånat ut sin plats för att fokusera ordentligt på Indy 500. Från och med måndag blir det fokus på Formel 1 i Baku.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB