Ferraris avslöjande efter Spanien GP i F1 2021
avHamilton, Mercedes, hade pole position i Spanien GP i F1 2021, men det var Max Verstappen i en Red Bull som imponerade när han tog ledningen i den första kurvan.
Han la också in en perfekt undercut med ett depåstopp på varv 24, medan Hamilton väntade med sitt depåstopp till varv 28. Red Bulls förare såg ut att ha chansen till sin andra seger för säsongen. Men Hamilton stod för en taktiskt genidrag när han gick in i depå igen på den 42;a varvet och sedan jagade i kapp Verstappen sekund för sekund.
Han hämtade in 23 sekunder och på det 59:e varvet av 66 kunde han använda DRS och gå förbi. Han vann före Verstappen och kollegan Valtteri Bottas.
– Jag såg att det var på gång. Han var snabbare på soft och ännu snabbare på medium. Han kunde lätt komma in till den där sekundens skillnad där det är DRS. Jag tror inte att vi hade kunnat göra någonting annorlunda. När de gick in i depåigen så insåg jag att det var över. Då hade jag redan problem med däcken och han kom bara närmare för varje varv i körde. Jag var ett lätt byte, säger Verstappen.
Ett stopp till?
Ytterligare ett stopp var inget alternativ för Red Bull, inte enligt motorsportkonsulent Helmut Marko:
– Vi hade ett set mjuka däck till och funderade över om vi skulle ta risken, men vi hade landat bakom Bottas. Det hade säkerligen kostat mycket tid att köra om Bottas. Därefter hade vi behövt köra om Hamilton också, säger Marko till Sky.
Spanien GP i F1 2021 – taktik på hög nivå
Hamilton var nöjd efteråt, men han hade stora funderingar kring om han skulle klara av att hålla liv i däcken.
– Jag trodde inte att jag skulle klara av att hålla däcken levande under hela racedistansen. Men det gick på något sätt. Jag låg mer än 20 sekunder bakom Max och vi gjorde ett smart val. Det var en fantastisk strategi och jag vet av erfarenhet att det är svårt att klara av ett depåstopp i Barcelona. När jag kom i kapp honom visste jag att jag skulle ta honom, säger Hamilton.
Här är avgörandet:
Das rennentscheidende Manöver: @Max33Verstappen hat sich wie eine "sitting Duck" gefühlt, sagte er nachher. Well played, @LewisHamilton und @MercedesAMGF1. #SpanishGP #F12021 #F1 #Formel1 pic.twitter.com/HZfVboFvEW
— Christian Nimmervoll (@MST_ChristianN) May 9, 2021
Även Charles Leclerc, Ferrari, som slutade fyra ska ha ett riktigt plus för sin prestation i Spanien GP i F1. Sergio Perez (Red Bull), Daniel Ricciardo (McLaren), Carlos Sainz (Ferrari), Lando Norris (McLaren) och Esteban Ocon (Alpine) tog sin också in bland de tio främsta.
Korta tankar efter Spanien GP i Formel 1
VM i Formel 1 har Hamilton nu ett försprång på 14 poäng på Verstappen inför Monaco GP, som avgörs den 23 maj. Det är säsongens femte av 23 lopp så det är mycket kvar att se fram emot.
– Detta är en kamp mellan två giganter, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Jag har känslan av att vi inte har den pace som vi borde ha på lördagarna, men att vi är snabbare under söndagarna.
Sedan finns ett par korta notreringar att ta med sig, bland annat hade Yuki Tsonoda problem med bränsletrycket.
Valtteri Bottas släppte inte förbi Hamilton direkt. Varför?
– Jag försökte få bort Charles ut mitt fönster för depåstoppet så att jag kunde göra ett stopp till, säger Bottas.
Även om andra tycks bry sig om incidenten tycks inte Hamilton göra det:
– Det är helt okej, vi är i början av säsongen. Detta var helt rättvist, säger Hamilton.
Sergio Perez var femma och efter missen i kvalet fanns det inte mer att göra och han var rätt frustrerad över det.
– Det tog rätt lång tid innan jag körrde förbi Daniel Ricciardo. Han var snabb på rakan, säger Red Bulls förare som ännu inte kunnat utmana sin teamkollega Verstappen.
Ferrari ser framåt, mot 2022, detta trots att förarna har tagit betydligt fler poäng än i fjol. Då hade Vettel och Leclerc tagit 27 efter fyra lopp, Leclerc och Sainz har tagit 42.
Ändå är fokus nu enbart mot det nya reglementet.
– I princip har vi gjort det, säger Ferraris sportchef Laurent Mekies till Motorsporttotal.
– Vi har redan gjort en komplett växel. Om jag ska nämna ett tal så lägger vi 90-95 procent av fokus på nästa års bil.
För övrigt kan vi konstatera att Juan Manuel Correa slutade på plats 15, 10 och 14 i de första tre loppen efter hans comeback. I fredags skrev jag om den otroliga comebacken efter den fruktansvärda olyckan i Belgien 2019. Du läser det här.
Nästa helg är det ingen F1, men däremot IndyGrand Prix i Indianapolis.