Startsida / Inlägg

Leder VM i Formel 1 2021 efter historisk seger

av Anna Andersson

Max Verstappen vann Monaco GP och  leder VM i Formel 1 2021.

Det ger ännu mer bensin till detta spännande mästerskap som snart når sitt sjätte race. I Baku, men innan dess ska vi snacka ner detta.

VM i Formel 1 2021
Seger i Monaco (TT)

Charles Leclerc som hade pole position fick inte ens chansen att sslåss om segern hemma i Monaco. Ferrari valde att inte byta växellåda efter smällen i kvalet och hans hans bil kom inte till start.

Varför kunde inte Ferrari riktigt svara på.

– Det var inget problem med växellåda, säger teamchef Mattia Binotto till Sky.

– Kanske hade detta inte ens med gårdagens olycka att göra.

Oavsett anledningen var Leclec väldigt besviken:

– Det är väldigt svårt att svälja, framförallt här hemma i Monaco. Vi var snabba hela helgen och teamet gjorde ett bra jobb. De gav mig en bil som jag kunde vara med och slåss om segern med, men nu är det som det är, säger han enligt motorsporttotal.

Verstappen leder VM i Formel 1 2021

Istället var det Max Verstappen som startade loppet från pole position och också tog segern, samtidigt som Mercedes gjorde ett miserabelt race. Valtteri Botats tvingades bryta efter problem i depån och Lewis Hamiltons strategi var allt annat än  lyckad. Han tog snabbaste varvet, men slutade sjua i racet sedan han gått in i depå först av alla och satsat allt på en undercut. Det tidiga stoppet kostade honom tre positioner.

Istället kunde ledaren Verstappen marschera mot säsongens andra seger. Det gör att han har fyra poäng till godo på Hamilton i sammandraget efter fem av 23 lopp.

– Det handlade bara om att hålla koll på däcken och hitta en bra lucka att göra stoppet i. De andra gick i depå tidigt och det gjorde det något lättare för mig, säger Verstappen till media efter loppet.

Han menar att Mercedes indirekt hjälpte honom till segern och att Hamiltons tidiga depåstopp startade en kedjereaktion.

– Vi kan inte tillåta oss att göra sådana misstag, säger Hamilton när han möter media i under en digital presskonferens.

– Det kommer att vara svårt att slå Red Bull i år.

Borta från titelkampen i VM i Formel 1 2021

Även Valtteri Bottas, som låg tvåa när han lämnade racet efter ett misslyckat depåstopp var besviken. Hans nolla i Monaco gjorde att han nog sa adjö till kampen om segern i VM i Formel 1 2021.

– Jag vet inte vad som hände under det stoppet, säger finländaren.

– Jag vet inte om det var ett mänskligt misstag eller ett tekniskt problem. Oavsett vad måste vi lära oss av det. Det var ett stort  misstag och det får inte hända, utan det hade vi kunnat slåss om segern.

Även Toto Wolff, teamchef hos Mercedes var irriterad:

– I morgon kommer vi att stoppa ner fingret i såret och röra om ordentligt. Jag menar allvar, säger Wolff till Servus TV.

– Vi måste analysera exakt vad som hände med Bottas hjulmutter och varför Hamilton inte hade farten. Först när vi har gjort det tittar vi mot Baku.

Det betyder att Red Bull leder både förar-VM och konstruktörs-VM och det har inte hänt sedan 2013. Det är ännu längre sedan Honda ledde båda mästerskapen, det var 1991 med Ayrton Senna och McLaren. Detta var Hondas första seger i Monaco sedan 1992. Det var ett tag sedan.

Bakom Verstappen slutade Carlos Sainz, Ferrari, tvåa och Lando Norris, McLaren trea. Sergio Perez, Red Bull var fyra och Sebastian Vettel, Aston Martin femma efter en smart ”overcut” där han plockade både Pierre Gasly, Alpha Tauri och Hamilton. Vettel tog  årets tio första poäng och gick nu om kollegan Stroll i VM-sammandraget.

Hela resultatlistan hittar du här.

VM-sammandraget här.

Dags för Indianapolis 500

Nu lämnar vi F1, i alla fall för den här gången. Istället är det fokus på Indy 500 som avgörs nästa helg. Felix Rosenqvist kvalade in som 14:e man i lördags.

Felix i kvalet (Arrow McLaren SP)

– Det har varit en intressant dag, och det känns bra att ha säkrat upp en hygglig startposition till racet, säger Felix Rosenqvist.

– Jag var faktiskt förvånad över hur bra bilen kändes på det första försöket. Det var väldigt enkelt att göra de fyra varven – lite för enkelt – och vi hade alldeles för mycket downforce på bilen. Det var synd att vi inte vågade chansa lite mer och gå närmare gränsen där, när det fortfarande var relativt svalt och banan var som snabbast.

Han fortsätter:

– Det blev ganska mycket varmare framåt eftermiddagen, men vi lyckades trimma ner bilen en hel del och det räckte för att åka fortare. Om vi hade haft den set-upen på bilen i det första försöket hade vi kanske kunnat ta oss in i Fast Nine. Nu blev det inte riktigt så, men ändå ett steg framåt för oss idag och jag har en bra känsla i bilen i racetrim. Från P14 har vi ett helt acceptabelt utgångsläge.

Marcus Ericsson tog sig däremot till Fast Nine för första gången och startar i tredje led. Ganassis samtliga  fyra bilar var med i tävlingen om pole position poch den regerande mästaren Scott Dixon var snabbast av alla. Han tog pole position i Indy 500 för fjärde gången.

En gång har den sexfaldige mästaren vunnit tävlingen.

Notera också att Simona de Silvestro och tjejsatsningen tog sig till racet, som sista bil. Här läser du mer om den historiska satsningen.

Tidschema Indy 500

Fredag 28 maj (Carb Day)
Fri träning 9: 17.00-19.00

Söndag 30 maj
105:e Indianapolis 500: 18.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här
BANAN: Layout och historik

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB