Startsida / Inlägg

Fernando Alonsos hårda kritik och Mercedes avslöjande

av Anna Andersson

Diskussionspunkterna efter Azerbajdzjan GP är många. Bland annat var det fyra krascher under kvalet. Det får Fernando Alonso att se rött och kritisera sina konkurrenter.
– Folk måste lugna ner sig, säger han.

Fernando Alonso
Fernando Alonso med säsongens bästa resultat, plats sex (TT)

Under det kvalet inför helgens deltävling på stadsbanan i Baku kraschade Lance Stroll, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda och Carlos Sainz kraschade.
Passet avbröts fyra gånger vilket påverkade flera förare, bland annat försvann möjligheten för Max Verstappen och Lewis Hamilton att utmana Charles Leclerc om pole position

– Folk måste lugna ner sig och inse att de bara kan köra 98 procent på en stadsbana, När du startar sista ska du inte köra mer än vad du klarar av. I dag var det många som körde mer än vad både bilen och de själva klarade av, beklagade sig Alonso för motorsporttotal.com.

Bästa resultatet för  Fernando Alonso

Spanjoren anser att det var svårt satt hitta rytmen och är besviken på regeln som gör att en förare får den startplats som den bästa varvtiden ger, även om vederbörande kraschar och förstör för andra.
Samma sak hände i Monaco när Charles Leclerc kraschade avbröt kvalet och tog pole position.
– Efter kvalet i Monaco var det snack och Leclercs krasch och nu bör det bli ännu större diskussioner, det var fyra eller fem bilar som kraschade utan att de behövde betala för det. Det är orättvist jämfört med alla andra som inte har gjort några misstag, säger Alonso till media efter kvalet.
– De kraschar, reparerar bilen och startar på den position deras tid gett dem, samtidigt som alla andra bilar blir inlåsta i Parc Ferme utan att någon får röra dem. Varför får de byta alla delar när de orsakat en rödflaggan?

Hamiltons miss

En annan intressant diskussionspunnkt är att även Lewis Hamilton hade ett problem med däcken. När Mercedes teamchef Toto Wolff mötte media efter loppet avslöjade han att de upptäckte ett problem med Hamiltons däck när de bytte dem inför omstarten

Det bekräftar däckleverantören Pirelli.

– Vi hittade också en reva i det vänstra bakdäcket. Det var ett snitt, orsakat av att någon trasig bildel som låg på banan, säger Pirellis chef Mario Isola hos Sky.

Besvikelsen hos Mercedes var oerhört stor. Båda  bilarna tog sig i mål, men ingen av dem tog poäng, trots att Hamilton hade chansen att vinna loppet i samband med den sista omstarten två varv från mål.

– Detta är oerhört smärtsamt, frustrationen är enorm, säger Wolff på presskonferensen.

Även Hamilton var besviken och han förklarar även misstaget  som kostade honom en pallplats.

– Det var en smärtsam erfarenhet, säger den regerande mästaren.

– När Sergio drog mot mig tryckte jag på en knapp och den slår i praktiken av bromsarna. Därför körde jag rakt fram.

Därmed bekräftar han det han själv sa i radion efter misstaget:

– Använde jag ”magic” ? Jag skulle kunna svära på att jag hade slagit av den.

Även efter loppet påpekar att han inte hade någon aning om att han tryckte in den där knappen. Oavsett vad, var det ett dyrbart misstag.

 

Problem för Red Bull i Baku

Red Bull
Stor besvikelse för Red Bull (TT)

Enligt Pirelli var det någon form av påverkan utifrån som skadade Max Verstappens däck. Exempelvis en del från en annan bil som blev liggande på banan, den förklaringen tor doch inte VM-ledaren på.

– Alla tog den linjen och därför måste det som blev kvar på banan efter Lances krasch vara borta. Jag tror inte att det var orsaken, ävenom Pirelli tror det, citeras Verstappen av motorsporttotal.

– Det var en riktigt farlig olycka.

Även hans kollega, Sergio Perez som vann deltävlingen i Baku hade stora problem och var nära att bryta loppet.

– Han hade problem med hydrauliken, vi visste inte om han skulle klara sig i mål, säger Christian Horner.

Enligt teamchefen var det därför som Perez blev stående på banan efter målgång och fick skjuts in i mål. Verstappen hade redan brutit loppet.

– Jag tror att jag åldrades 20 år under en timme, säger Horner enligt motorsporttotal.

– GP ( tävlingsingenjörern) frågade Max om allt var okej och då small det. Däcket exploderade och vi vet fortfarande inte varför. Det var inget problem med slitaget.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB