Startsida / Inlägg

Inför Frankrike Grand Prix: Därför kraschade Verstappen

av Anna Andersson

Två rejäla olyckor i Baku och inför Frankrike Grand Prix står återigen lufttrycket i däcken i fokus.
– Det var en skada på den inre sidoväggen, vilket kan beror på däckets driftsförhållanden, förklarar Pirelli.

Både Lance Stroll, Aston Martin och Max Verstappen, Red Bull kraschade illa under GP-deltävlingen i Baku. Inget av teamen fick någon förvarning innan vänster bakdäck punkterade och det var tur att ingen av förarna skadade sig i samband med de otäcka krascherna.
Nu har Pirelli undersökt skadorna och analyserat däcken.
– Det var varken något produktions- eller kvalitetsfel på däcket, förklarar Pirelli i ett pressmeddelande.

Frrankrike Grand Prix
Verstappen efter kollissionen i Baku (TT)

Istället gick däcket sönder trots att teamen har följt det reglementet som finns och Pirelli menar att teamens  hantering av däcken kan ha orsakat olyckorna. Pirelli har nu lämnat över sin analys till FIA och F1-teamen och nu har FIA och Pirelli kommit överens om ett nytt protokoll samt ett uppdaterat tekniskt direktiv.

Under gårdagen antydde italienska Gazzetta dello Sport att teamen misstänks för att ha mixtrat med lufttrycket i däcken och därför också kan bära ett ansvar för de olyckor som skett. F1-teamen har under många år mixtrat med lufttrycket i däcken eftersom ett lägre lufttryck ger en höger fart. Det är lockande, men ger också en högre risk för skador på däcken.

Red Bull  reagerar

Red Bull reagerade på Pirellis uttalande och skickade omedelbart  ut ett pressmeddelande för att tala om att de håller sig inom de begränsningar som Pirelli satt upp  och  F1:s chef Stefano Domeicali manar nu förarna till att vara försiktiga i sina uttalanden.

– Vi pratar om det i rätt forum, där vi kan diskutera och hitta lösnignar, säger Ferraris tidigare stallchef till BBC.

– Ni vet vilka konnsekvenser ett felaktigt ordval vid fel  tillfälle  kan ha.
I Baku gjordes en höjning av lufttrycket inför loppet och den kontrollerades av FIA inför starten, däremot görs ingen kontroll under racet eller inför ett depåstopp. Det är ett kryphål som finns i år och som det ryktas om att teamen anvönder sig av, men som kommer att stängas i det tekniska reglementet till 2022. Då ska däcktryck och temperatur övervakas med hjälp av sensorer.

Nu är det dags för veckans faktadusch.

Fakta och statistik Frankrike Grand Prix 2021

Frankrikes Grand Prix-Le Castellet

Tider och däckval
Bana: Circuit Paul Ricard
Längd: 5842 meter
Varv: 53 ( totalt 309,626 km)
Distans till kurva ett: 590 m
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger.
Bromszoner: 6
Körriktning: Medsols.
Antalet växlingar per varv: 46
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Vinnande strategi 2019: 1, vilket även flest förare valde.
Antal GP: 16
Första segrare: Jackie Stewart, som också hade pole position.
Antal segrar från pole position: 10
Vinst från högsta startposition: Plats fem, Ronnie Peterson, Lotus ,1973 och Nelson Piquet, Brabham, 1985.
Antal omkörningar i Frankrike Grand Prix:
2019: 25
2018: 48

Statistik

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Daniel Ricciardo, Renault

Hamilton, Verstappen och Räikkönen på pallen  2018 (AP Photo/Claude Paris)

Snabaste kvalvarvet:
Snabbast genom tiderna: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2019: 1:28.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.029 (Lewis Hamilton, Mercedes)
1990: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:7.203 (Alain Prost, McLaren)
1988: 1:7.589 (Alain Prost, McLaren)

Förarna med flest pole positions:
Alain Prost (3)
Jackie Stewart (2)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Keke Rosberg (1)
Jacques Laffite (1)
Ayrton Senna (1)
Niki Lauda (1)

Topp 8 i Frankrikes Grand Prix 2019:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet:
Snabbast genom tiderna: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2019: 1:32.740 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:34.225 (Valtteri Bottas, Mercedes)
1990: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:12.090 (Mauricio Gugelmin, March)
1988: 1:11.737 (Alain Prost, McLaren)

Senaste fem vinnarna:
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
1990 Alain Prost Ferrari
1989 Alain Prost McLaren
1988 Alain Prost McLaren

Förarna med flest vinster:
Alain Prost (4)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Jackie Stewart (1)
Mario Andretti (1)
Nelson Piquet (1)
Ronnie Peterson (1)
Alan Jones (1)
Niki Lauda (1)
René Arnoux (1)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB