Startsida / Inlägg

Inför Frankrike GP 2021: ”Bottas behöver inte ringa”

av Anna Andersson
Frankrike GP 2021
Russell fick chansen hos Mercedes hösten 2020 (TT)

Vi väntar på IndyCar på Road America och Formel 1 på Le Castellet. Frankrikes GP 2021 är det första av tre F1-lopp på lika många veckor och återigen är det Red Bulls Helmut Marko som står för rubrikerna.
När italienska medier nu skriver om att George Russell kommer att ersätta Valtteri Bottas i Mercedes till nästa år ger sig Red Bulls motorsportkonsult in i diskussionen.
Han anser att Williams är Bottas enda alternativ.
– Det vore ett logiskt steg, säger Marko till F1-Insider.com.
– Bottas behöver inte ringa till oss i alla fall. Vi har ingen plats, det enda jag kan föreställa mig är att han gör ett byte med Russell. Jag tror att Williams är hans enda möjlighet.

Mercedes är pressade just nu, stallchef Toto Wolff har varit tydlig med att de två senaste loppen har varit de tyngsta under hans karriär. Du läser mer om det här

Ber Schumacher om ursäkt

Förta veckan var också en stor diskussion kring Mick Schumachers omkörning av Nikita Masepin och kring hur ryssen hanterade situationen. Schumachers ord efter incidenten skapade feta rubriker:
– Vill han döda oss båda två?
Nu hälsar Haas teamchef Günter Steiner att situationen är löst.
– Nikita bad om ursäkt direkt. Han såg det på ett annat sätt innan han såg filmen från incidenten. Han gjorde alltså en missbedömning och när man inser det måste man också kunna släppa sådana situationer, säger Steiner enligt motorsportmagazin.
– Jag försökte förklara för honom att han måste hålla sig borta från den typen av situationer så att han slipper kritiken. Men till slut så handlar det om ifall han klarar av att hantera det.

Tider Frankrike GP 2021

Fredag:
Träning 1 kl 11.30.
Träning 2 kl 15.00

Lördag:
Träning 3 lö 12.00
Kval kl 15.00

Söndag:
Frankrike GP 2021 kl 15.00

Väderprognosen inför helgen talar om sol och växlande molnighet och temperaturer upp till 31 grader, men med en visss risk för åskskurar under söndagen. Vi lär få anledning att återkomma till prognosen senare i vecka.

Däckval Frankrike GP 2021

Efter ett års frånvaro är Formel 1 tillbaka i Frankrike och Pirelli väljer samma däckalternativ som 2019, då tävlingen senast avgjordes på LeCastellet, C2, C3 och C4. Det är ett lågt däckslitage på banan, bortsett från kurva 13 som är väldigt krävande, det är efter mistralrakan.

2019 var en strategi med ett stopp den mest framgångsrika, med ett byte mellan medium och hårda däck. Den strategin valde samtliga förare som tog en plats på pallen och alla utom sju av förarna i Frankrikes GP 2019 startade på mediumdäcken.
– Vi är tillbaka till det däckval vi hade till säsongens två första lopp, där vi ligger mitt i fönstret. Det är den mest mångsidiga kombinationen och passar en bana som ställer väldigt olika krav. Den passar också bra för Paul Ricard som har en mix av många olika bantyper, säger sportchef Mario Isola.
– Senast vi körde här valde de flesta förarna strategier med ett stopp, men det var ett par olika typer av strategier med ett stopp och det gör att vi kan se fram emot olika strategier.
I morgon blir det en guide inför helgens deltävling, Frankrikes GP 2021.

IndyCar på Road America

Lite senare i veckan kommer även en genomgång av helgens TV -tider för IndyCar och jag hoppas på ett samtal med Marcus Ericsson efter segern i lördags och inför helgens lopp.

Sedan håller vi givetvis ett öga på Linus Lundqvist. Han leder IndyLights och vinner han det mästerskapet får han en chans i IndyCar nästa år.

Missa heller inte nyheten att Oliver Solberg kör WRC i Kenya, klassiska Safari Rallyt, över midsommarhelgen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB