Inför Azerbajdzjan Grand Prix: F1:s plan för 100 000 åskådare
avDet är racevecka! Det är dags för Azerbajdzjan Grand Prix och vi har lämnat ett Monaco där Max Verstappen tog över ledningen i förar-VM. Där Red Bull tog över ledningen i konstruktörsmästerskapet och där det var en Ferrari som var snabbast i kvalet och tog en andraplats i racet – samtidigt som Mercedes inte var någonstans.
Nu väntar ytterligare en stadsbana, men en stadsbana med helt andra förutsättningar och två riktigt långa rakor.
Det bådar inte gott för förra veckans röda succéteam.
– Även innan vi kom till Monaco hade vi en bil som fungerade väldigt bra på något långsammare banor och som genererade i det downforce som krävs där. Vi kunde också konkurrera på de kortare raksträckorna. Det var en kombination av flera saker som gjorde att vi var snabba i Monaco, säger Carlos Sainz enligt PlatetF1.
– Samtidigt har Mercedes och Red Bull ett försprång och det kommer att bli tufft att kämpa om pole positions och segrar framöver. Därför var det lite svårt att svälja det som hände, vi vet inte när nästa chans dyker upp.
Vilka team är starka i Azerbajdzjan Grand Prix ?
En titt kalendern visar att det kan ta många veckor innan en Ferrarivänlig bana finns med i kalendern igen. Möjligen kan nästa bana som passar teamet vara den i Budapest i slutet av juli. Det oroar Ferraris sportdirektör Laurent Mekies.
– Nu går vi in i en svår del av säsongen, säger han till Motorsport.com.
– McLaren kommer att vara väldigt snabba på den här karaktäristiska banan och att de kommer att vara snabbast av bilarna bakom de två team som slåss om mästerskapet. Vi tror också att Alpine, AlphaTauri och Aston Martin kommer att kunna konkurrera om bra poäng. Vi skafokusera på att få ut max ur vårt paket och göra allt av varje möjlighet. För att använda en fotbollsmetafor, vi ska spela ett bra försvar och sedan kontra.
När vi är inne på fotboll och Ferrari finns ytterligare en nyhet. Enligt Gazetta dello sport ska Ferraris tidigare team chef, Maurizio Arrivabene, vara aktuell som ny VD för fotbollsklubben Juventus. Arrivabene var teamchef för Ferrari från slutet av säsongen 2014 till början av säsongen 2019.
Azerbajdzjan Grand Prix
Fredag:
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Lördag
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 14.00
Söndag
Azerbajdzjan Grand Prix kl 14.00
Väderprognosen inför helgen talar om växlande molnighet under fredagen, kring 22 grader, lördag och söndag väntas däremot strålande sol och upp till 26 grader.
Däcken i Azerbajdzjan Grand Prix
För första gången har Pirelli tagit med de tre mjukaste gummiblandningarna till Baku, C3 (Hard), C4 (Medium) och C5 (Soft). Det är något mjukare än de gummiblandningar som användes 2019 och samma som användes i Monaco senast.
– Vi går från en speciell bana till en annan, Baku erbjuder helt andra utmaningar än vad vi fick uppleva i Monaco, säger Pirellis Mario Isola.
– Anledningen till att vi väljer de mjukare däcken är att ingen använde den hårdaste gummiblandningen 2019. Vi hoppas att förändringen gör att alla tre gummiblandningarna kan spela en viktig roll vilket ger oss olika strategier.
We're headed for the streets of Baku!
Known for the complexity of Monaco with the speed of Monza!#AzerbaijanGP ?? #F1
Discover More: https://t.co/PgBfB8tS5k pic.twitter.com/YfTeKXX6zp— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 31, 2021
Andra snabba nyheter
Jan Lammers, sportdirektör för Nederländernas GP, tror på publik när tävlingen avgörs på Zandvoort i höst. Han säger till motorsporttotal att han tror på fyllda läktare, vilket betyder 105 000 åskådare per dag.
– Vad man förväntar sig, vi har en landsman som leder VM. Föreställ er att det också är fallet när vi har ett VM-lopp på hemmaplan!
Nederländerna avslutar sin nedstängning den 5 juni och från och med den 1 september finns det inte längre några regler som kräver ett visst avstånd mellan människor eller en ansiktsmask.
Du missade väl inte att Audi har värvat Mattias Ekström till sitt Dream Team. Här berättar han om sina planer för framtiden.
Marcus hälsning efter Indy 500
Sedan är Indy 500 inte riktigt avslutat än. Jag fick ett meddelande från Marcus Ericsson och han säger såhär om sin elfteplats:
– Det började riktigt bra och bilen kändes bra den första stinten. Sedan kom Stefan Wilsons krasch i depågatan och det blev problematiskt för mig. Jag precis var på väg in och hade slut på bränsle. Jag klarade några varv bakom säkerhetbilen, men sedan var jag tvungen att gå i depåt för bränslet var slut. Hade jag haft några deciliter till hade jag klarat mig och efterrssom depån öppnade på nästkommande varvet. Det blev förödande för mitt race, jag fick en bestraffning eftersom jag var i depå när den var stängd och istället för att komma ut som topp fem efter det första depåstoppet så var jag 29:a, säger Ericsson.
– Sedan fick jag göra ytterligare ett depåstopp för mer bränsle och nya däck. Efter det var det en svår dag, där jag fick kriga för att ta mig uppåt. Det var svårt att köra om, vår bil fungerade inte så bra i klungan för det var svår t att köra om. Den var inställd för att ligga längre fram.
Han fortsätter:
– Med det i åtanke var det en fullt godkänd insats och en elfteplats är bra. Så klart åker jag från hela månaden med en bitter eftersmak med tanke på vad som hade kunnat hända om det inte hade hänt vid första stoppet. Det känns verkligen som om jag hade haft farten för att kunna utmana om segern och därför känns det bittert och surt.
Indycar har nu uppehåll en vecka innan det är ett dubbelrace i Detroit.