Regelbråk mellan Mercedes F1 och Red Bull
avNästa runda i bråket mellan Mercedes F1 och Red Bull.
Den här gången ändras reglerna för depåstoppen vilket straffar VM-ledarna Red Bull.
– Det är Mercedes F1 som ligger bakom detta, de vill ta bort den fördel vi har skaffat oss, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko.
Det nya reglementet gäller depåstoppen och kommer att införas i samband med Ungerns GP senare i sommar. Tanken är att göra depåstoppen säkrare och därför måste det gå 0,15 sekunder mellan det att den sista hjulmuttern är iskruvad till dess att bilen får lämna domkraften och från det att bilen når marken måste det gå minst 0,2 sekunder innan bilen får köra. Det gör att ett depåstopp förlängs med 0,35 sekunder, minst.
Det kan göra stor skillnad för ett depåstopp och retar VM-ledarna Red Bull som är väldigt snabba i depån. I år har Max Verstappen haft flera stopp under två sekunder, 1,93 sekunder i Bahrain samt 1,98 i Portimao och Baku.
– Vi förlorar upp till fyra tiondelar här. Det ligger sju års arbete och träning på att vara både snabb och samspelt i våra depåstopp, säger Red Bills Helmut Marko till auto, motor und sport.
Mercedes F1 och Red Bull bråkar – igen
Red Bull misstänker att det är ett initiativ från Mercedes som ligger bakom regeländringen.
– Vi frågade FIA om ett säkerhetssystem för depåstoppen för ett veckor sedan, om det ligger bakom de nya direktiven vet jag inte, erkänner Toto Wolff.
Mercedes är inte det enda team som är väl införstådda med regeländringen.
– Det var hög tid att man gjorde något år depåstoppen, reglerna kräver att det är en människa som ger klartecken. När man analyserar Red Bulls depåstopp så ser man att vissa ligger under den mänskliga reaktionstiden, säger Alpines Alan Permane till den tyska tidningen.
Även McLaren tycker att det är en bra regel, men de två teamen tillhör å andra sidan de team som är långsammast i depån. Red Bull, som är snabbast, är allt annat än nöjda.
– Det finns inget säkerhetsargument här. Vi skulle aldrig riskera att ett hjul inte sitter fast, då är du borta från racet och det är det absolut tuffaste straffet. Detta gör showen sämre och folk är fascinerade av depåstopp på två sekunder. Detta straffar de team som gör ett bra jobb, anser Marko.
Detta är inte första gången i år som Mercedes F1 och Red Bull är oense och bråkar kring reglementet. Även tidigare i veckan anklagade VM-ledande Red Bull Mercedes för fusk.
Red Bull och Max Verstappen snabba
Max Verstappen, Red Bull, tog pole position i Steiermark GP efter att ha haft de två bästa tiderna i kvalet.
– Bilen var riktigt bra i kvalet, det var inte helt enkelt att hantera trafiken för att få till ett bra varv, men resultatet var tillräcklgit bra, säger Red Bulls VM-ledare.
Det är VM-ledarens sjätte pole position i karriären. Mercedes Valtteri Bottas var tvåa i kvalet, men har en bestraffningn för att han snurrade i depån under fredagen vilket ger honom tre platsers nedflyttning.
– Det är synd, jag startar nog femma och hade hellre startat tvåa, säger Valtteri Bottas.
– Jag tror absolut att jag kan attackera Red Bull i morgon.
Det gör att Lewis Hamilton, Mercedes, har andra startruta medan Lando Norris, McLaren och Sergio Perez, Red Bull delar andra startled. Här har du hela startlistan.
– Det blir spännade, men jag tror att det blir svårt att köra om här. De har en bättre fart än vad vi har, säger Lewis Hamilton.
– Vi ska göra allt vi kan, men det kanske regnar så vi får se vad som händer.
Notera att Max Verstappen, Lewis Hamilton och Valtteri Bottas startar loppet på mediumdäcken. Sergio Perez startar däremot på den mjuka gummiblandningen.
Steiermark Grand Prix startar klockan 15.00 i morgon och det är en stor risk för regn. Enligt väderprognosen ligger den på 85 procent. Vill du ha koll på statistik inför racet? Här hittar du det.
F1-kalendern 2021
I går kom beskedet att Turkiet GP går in i kalendern 2021. Du kan läsa mer om det här. Nu meddelar F1 ytterligare en nyhet. Från och med 2023 avgörs Rysslands Grand Prix i St Petersburg, på Igora Drive.
Det betyder att det blir ytterligare två deltävlingar i det tidigare OS-området i Sotji, 2021 och 2022, innan flytten genomförs. Igora Drive ligger ungefär fem mil utanför i St Petersburg och öppnades 2019, ett varv är 4,086 km långt och består av 15 kurvor.
Än så länge har det inte avgjorts några internationella tävlingar på banan. DTM, skulle ha kört där 2020, men den deltävlingen ställdes in på grund av den pågående pandemin.