Nedsnack av IndyCar och uppsnack inför Steiermarks Grand Prix
avLåt oss strax snacka F1 och Steiermarks Grand Prix, men först IndyCar och ett par ord från Marcus Ericsson.
Ett enda litet misstag.
Det blev dyrt för Marcus Ericsson.
– Det är klart, utan den snurrningen kanske jag hade kunnat vara på pallen, säger svensken.
Han hade ett tungt kval, men en väldigt bra första stint i Road America.
– Jag visste att det behövdes en riktigt stark körning från en start på 18:e position, men kände mig självsäker eftersom jag vet hur stark jag är i race, säger han till Sportbladet.
Den första stinten var bra, han klättrade upp till plats 12, men
då kunde hans race ha varit över.
– Jag gjorde en miss ut ur kurva tre, jag var lite för ivrig på gasen ute på curben och tappade bilen. Motorn dog när jag snurrade och jag var orolig för att jag skulle tappa ett varv, säger han.
– Men som tur var kom de ut och kunde starta om motorn så att jag hann återansluta till klungan på ledarvarvet.
Föll efter miss
Han fick föller ner till plats 22 och fick börja om från början. En gång till.
– Då kändes det rätt tungt, men jag visste att jag hade en bra fart så jag knöt näven om kämpade mig tillbaka.
– Jag gjorde en grym uppkörning med många snygga omkörningar, bra depåstopp, bra strategi och framförallt bra fart.
Det gav honom plats sex i mål.
– Med tanke på allt som hänt är jag nöjd med det, det är klart att utan den snurrningen så kanske jag hade kunnat vara på pallen. Vem vet? Oavsett vad var det ett bra resultat, bra med poäng och jag visar återigen att jag är en av de starkaste förarna i race och det ta vi med oss till Mid Ohio om två veckor.
Det är fortfarande oklart om Felix Rosenqvist hinner tillbaka till dess, men vi kommer kunna följa Marcus och även Linus Lundqvist som nu är trea i IndyLights. Mer om det läser du här. Vill du ha ännu mer IndyCar? Lyssna på mig och mina kollegor i Indypodden. Där finns även en lång intervju med Oliver Solberg, som kör karriärens andra VM-deltävling i WRC den kommande helgen. I Kenya.Nu är det fokus på Formel 1 och Steirmarks Grand Prix.
Fortsatt bråk mellan Schumacher och Mazepin
Mick Schumacher och Nikita Mazepin var vansinniga på varandra efter deltävlingen i Baku. Schumacher frågade till och med teamet om ryssen ville döda honom. Enligt teamchefen Günther Steiner var problematiken mellan förarna löst redan innan tävlingen i Frankrike.
Så verkar det dock inte vara i verkligheten. I Frankrike var det tryckte Mazepin återigen Schumacher av banan.
– Tyvärr blev jag uttryckt så långt att jag kom ut på den smutsiga delen av banan. Det gjorde mina däck väldigt smutsiga, säger Mick Schumacher till motorsporttotal.com
– Den typen av saker måste inte ske. Jag tror att jag måste prata med teamet en gång till. I slutändan är det så att om det måste vara så, är det så. Därför gör vi vår grej och jag tror att han gör sin.
I ett samtal med den tyska TV-kanalen Sky säger Schumacher:
– Jag tror att det är hans stil, vi har svårt att förstå varandra riktigt bra på just den nivån, men i slutändan måste vi kanske trycka ut armbågarna båda två.
I helgen förklarade FIA:s president Jean Todt att han håller ett vakande öga över Mick Schumacher som han också kallar för ”min andra son”. Mer om det läser du här.
Tider för Steiermarks Grand Prix
Midsommarafton
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Midsommardagen
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag
Race kl 15.00
Som vanligt sänder VPlay och kvalet går även i TV10.
Däcken till Steiermarks Grand Prix
Nu kör vi två race på samma bana (Red Bull Ring), veckor efter varandra och Pirelli har valt olika däck. Den första helgen är det C2,. C3 och C4, Den andra C3, C4 och C5. Det gör däcktillverkaren för att skapa lite variation i strategin.
Red Bull Ring är en bana med stora höjdskillnader, lite som en bergochdalbana och med ert väldigt kort varv där kurvorna följer efter varandra. Det är tio kurvor på 4,3 km, vilket gör att trafiken framförallt kan bli en avgörande faktor under lördagens kval. I morgon får du en mer utförlig guide till loppet.
– Återigen är det två lopp i Österrike vilket betyder att teamen har mycket data, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
– I och med att vi har gjort två olika däckval blir det spännande att se hur teamen hanterar de mjukare C5 i det andra loppet och hur det påverkar strategier och vilka möjligheter som öppnar sig jämfört med den första tävlingshelgen.
Vädret på Red Bull Ring
Det kan bli regn över Red Bull hemmaarena i helgen. Både lördag och söndag. På lördagen är det över 60 procents risk för regn i samband med att kvalet ska genomföras, under söndagen är risken nästan 80 procent. Även under fredagens träningar är det risk för regn och åska.
Jag lär få anledning att återkomma om väderprognosen.