Guide: Det du behöver veta om sprintkval i Formel 1
avDet är dags för sprintkval i Formel 1. Det är en historisk händelse. Ett helt nytt format för framtidens F1.
Men vad innebär The F1 Sprint?
F1-bloggen hjälper dig med svaren på de vanligaste frågorna.
Nytt format för F1 på Silverstone (TT)
När ska sprintkvalet användas?
Det ska användas vid tre tillfällen i år. Beslutet togs inför säsongen och Storbritannien GP får äran att arrangera premiären, därefter följer Italien GP på Monza medan det tredje eventet är inte bestämt än.
Vad är ett sprintkval?
F1 kallar det kort och gott för The F1 Sprint. Det är precis som det låter ett sprintkval som bestämmer startuppställningen till söndagens Grand Prix. F1 vill inte kalla det för lopp utan helt enkelt ett kval även om det körs i form av en tävling över 100 km, vilket är 25-30 minuter. På Silverstone handlar det om 17 varv. Blir det en rödflagg ska det, enligt tävlingsledare Michael Masi, ändå ligga mellan 60 och 90 minuter.
Det ska vara ett snabbt, spännande race där förarna kör från start till mål utan depåstopp.
– Det är viktigt för oss att erbjuda racing med full gas över hela distansen. Här kan du inte hålla tillbaka och har inte råd att välja fel däck. Det är ingen skillnad från ett sprintrace, säger Ross Brawn till motorsporttotal.com
– Förarna kommer att ge allt.
Han jämför det med ett kundvagnsrace…
– Racerförare skulle också tävla mot varandra med kundvagnar på parkeringsplatsen framför en stormarknad. De gör allt, till varje pris, för att slå sina konkurrenter och visa vem som är bäst.
Delas det ut VM-poäng i ett sprintkval i Formel 1?
Absolut. Ettan får tre poäng, tvåan får två och trean får en VM-poäng. Däremot är det ingen prispall efteråt även om vinnaren uppmärksammas i Parc Ferme ungefär som efter ett vanligt kval när polesättaren får ett pris.
Påverkas söndagens Grand Prix?
Nu måste teamen fundera över hur bilen ska ställas in. Det är bara två tärningspass, var ska de lägga fokus? På sprintkvalet eller racet? Nu finns det fler poäng att slåss om i kampen om VM-titeln, men i grunden ersätter sprintkvalet det traditionella kvalet och bestämmer startordningen.
Vad händer med kvalet?
Det flyttas till fredagen och får som uppgift att fastställa startordningen för sprintkvalet. Förarna får enbart köra med mjuka däck under kvalet och på söndagen får teamen fritt däckval i starten och inte som brukligt att topp tio måste starta med de däcken de satte den snabbaste tiden i Q2.
Vad händer med träningarna?
Det blir två träningspass under helgen, 60 minuter var. Ett på fredagen och ett på lördagen. Teamen har 12 set däck att använda under helgen och till fredagens träning får de välja två. Bilarna går in i Parc Ferme efter den första träningen och släpps ut till den andra träningen. Då får de också använda ett set däck. De står kvar i Parc Ferme inför sprintkvalet och återvänder dit efter sprintkvalet. Det gör att teamen måste fundera noga över sin set-up.
Vilka förändringar kan teamen göra på bilarna mellan kval och race?
Inga alls i grunden. Bilen går i Parc Ferme efter kvalet vilket betyder att teamen inte får arbeta med dem. Om en någon del går sönder finns det tydliga regler som styr exakt vad som får bytas och hur många timmar teamen kan jobba med bilarna inför följande dag. Detta är för att för att undvika att teamen bygger speciella kvalbilar.
Vilka tider gäller för Storbritannien GP?
Fredag
Träning 1 kl 15.30-16.30
Kval kl 19.00-20.00
Lördag:
Träning 2 kl 13.00-14.00
Sprintkval, The F1 Sprint kl 17.30-18.00
Söndag
Storbritannien GP 16.00-18.00
Vad händer om en förare bryter sprintkvalet?
Sprintkvalet bestämmer startuppställningen och den som inte tar sig i mål får starta längst bak. Om flera förare bryter startar den som bröt först längst bak, den som bröt som tvåa framför osv.
Hur blir det med The F1 Sprint 2022?
Detta är ett test, om det fungerar ska det användas på vissa banor framöver.
– Jag är inte så säker på att det fungerar i Monaco, sa F1:s sportchef Rodd Brawn tidigare i år.
– Vi ser de helgerna som ett Grand Slam, utspridda under året.
Nog om sprintkval i Formel 1, jag ser fram emot att testa det nya formatet. Jag tycker personligen att det blir spännannde att se vad det bär med sig och sedan, när säsongen är över, är det viktigt att Formel 1 tittar över testet och ser om det gav sporten någonting och om det är värt att behålla i kalendern framöver.
Men vad sjutton, man måste våga testa och att göra det under tre helgen är spännande, helst hade jag nog sett det redan i Österrike för två vekor sedan. En race med sprintkval och ett utan, på samma bana. Det hade verkligen gett oss någonting att jämföra med.
I veckan sägs det också att Formel 1 ska visa framtidens bil. Så som F1 kommer att se ut efter den nya regeländringen 2022. Missa inte det.
Finns Kimi Räikkönen med när Formel 1 går in i framtiden? Måndagens inlägg handlar om finländarens tunga kvalvår och det senaste snacket kring hans framtid.