Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson: Min bästa prestation någonsin

av Anna Andersson

Kollisionen kunde ha varit slutet för Marcus Ericsson. Istället var det början på någonting fantastiskt.

– De 20 sista varven är det bästa jag någonsin har presterat på en racerbana, säger han.

Marcus Ericsson
Två segrar 2021 (TT)

 

Ett dygn efter segern i Nashville har Marcus Ericsson knappt landat. Dels från den flugtur som han var inblandad i under inledningen av loppet och dels efter den fantastiska seger som han avslutade tävlingshelgen med.

– Det var en grym helg över lag, säger han.

– Jag tycker att bilen fungerade bra redan från de första varven och den kändes som jag  ville ha den.

Marcus Ericsson besviken efter kvalet

Ändå gjorde han en felbedömning i kvalet, gick i muren med de röda däcken och missade avancemang.

– Det var väldigt tufft att ställa sig på 18:e ruta i racet, men samtidigt hade jag goda förhoppningar på att det skulle bli ett bra race eftersom jag visste att det skulle kunna bli ett händelserikt race. Banan är svårkörd och det var många incidenter under helgen. Jag gick in med en målsättning att ta en topp tio, kanske topp åtta.

Han plockade tre bilar i starten och när det blev guldflagg var han taggad på att göra en riktigt bra omstart, men han var lite väl taggad. Istället för att få en bra omstart kolliderade han med Sebastien Bourdais. Bilen lyfte och tappade all kontakt med banan innan han slog sönder framvingen.

– Det var något konstigt som hände där. Han drog i väg, men sedan stannade han upp. Jag var så nära att jag inte hann reagera och då small det. Jag trodde att racet var över, att bilen skulle gå sönder och att det var game over, berättrar Marcus Ericsson för Sportbladet.

– Men på något sätt lycklades bilen hålla i hop och teamet gjorde ett fantatsiskt  jobb med att reparera den. När jag väl hade gjort alla depåstopp, tagit mina bestraffingar och gjort reparationer som behövdes så var jag helt sist på 25:e plats och 20 sekunder efter alla andra. Det kändes rätt så hopplöst, men jag tänkte att det är bara att sikta på att ta så många platser som möjligt, kanske skulle jag kunna nå topp 15.

Marcus Ericsson med karriärens bästa race

Då började racet att gå hans väg. Han hade bra fart i bilen och strategin satt perfekt. Istället för att kämpa om en plats bland de femton främsta satte han sig i en position där han kunde slåss om segern.

– De 20 sista varven är de bästa jag gjort i min karriär. Jag är grymt stolt och glad över att jag kunde hålla Colton Herta bakom mig med tanke på den fart han hade haft under hela helgen. Han var klart snabbast av alla, hade bra däck och fullt med bränsle, medan jag hade slita däck och behövde spara väldigt mycket bränsle, berättar Marcus Ericsson.

– Jag är stolt över hur jag lyckades planera körningen och spara bränsle där jag visste att han inte kunde köra om och verkligen satsa på att sätta alla utgångarna så att han inte skulle kunna attackera på de långa rakorna. Det känns fantatsiskt.

Felix Rosenqvist med årsbästa

Även Felix Rosenqvist gjorde en bra helg i Nashville. Han noterades för säsongsbästa, med  fjärde startruta och till slut en åttondeplats.

– Det finns mycket att säga om det här racet, men det blev helt enkelt ett lotteri, säger Felix Rosenqvist.

– Det var otroligt mycket gulflagg. Ibland såg det bra ut, ibland inte. Allt vi kunde göra var att försöka hantera det så gott det gick. Det var tråkigt att vi inte fick med oss ettt bättre resultat, särskilt med tanke på farten vi faktiskt haft här i helgen. Ärligt talat känner jag inte att jag kunde ha gjort något annorlunda i dag.

Felix med årets bästa resultat (Arrow McLaren SP)

Han låg sexa inför en sen omstart med tre varv kvar, men tvingades till en försiktig avslutning där han behövde spara bränsle för att undvika ytterligare ett depåstopp. Han hade dessutom svarta (hårda) däck medan konkurrenterna attackerade med de mjukare, röda däcken.
– Det var egentligen rätt beslut när det togs, säger Rosenqvist.

– När den sista rödflaggen kom ut så sent i racet sjönk temperaturen i däcken för mycket och jag fick aldrig fart på dem igen. Det var inga lätta varv på slutet, men det här racet kunde ha gått hur precis hur som helst.

Redan till helgen tävlar IndyCar igen. Då handlar det om 85 varv på Indianapolis Motor Speedway. En guide inför det loppet kommer framåt torsdag/fredag.

Snabba nyheter:

F1-teamet Alpines reservförare Christian Lundgaard, debuterar i IndyCar den kommande helgen. Den 20-årige dansken tävlar i FIA Formel 2 och testade en Indycar för första gången i juli i år. Han ska köra för Rahal Letterman Lanigan Racing (RLL).

– Det känns väldigt spännande, säger dansken.

– Jag har sett alla lopp i IndyCar i år så det känns fantastiskt att få chansen att vara med i startuppställningen.

Här har du hela den återstående kalendern.

Nu till Formel 1. Aston Martin protesterade mot Sebastian Vettels diskning i Ungern och lade fram nya bevis, men efter ett par timmars överläggning kom domen.

Diskningen ligger fast. Aston Martin hävdar att det var en teknisk defekt som låg bakom att det var för lite bränsle i tanken efter loppet och funderar nu över på hur de ska kunna ta saken vidare.

Formel 1 har nu gått in i sitt sommarbreak och stänger fabrikerna i två veckor.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB