Startsida / Inlägg

F1 diskuterar regeländring efter Belgien GP

av Anna Andersson

När Formel 1 tittar mot Nederländerna GP växer kritiken mot Belgien GP. Det lopp som regnade bort.
Fler förare är mycket kritiska och nu diskuterar F1 en framtida regeländring.
– Det var en fruktansvärd dag. För alla, säger Fernando Alonso

Nederländerna GP
Regn i Belgien (TT)

Lewis Hamilton var snabbast utmed sin hårda kritik. Han kallade söndagens F1-lopp för en fars och krävde att de åskådare som var på plats ska få pengarna tillbaka för biljetten.
Sebastian Vettel kritiserade F1 redan över radion när han åkte ut på det andra startförsöket:

– Vad är det nu som är annorlunda? Jag gissar på TV-pengarna, sa tysken till teamet och gav tävlingsledare Michael Masi en känga.

Rutinerade Fernando Alonso är precis lika kritisk.
– För vissa var det kanske en tidig julafton, för detta handlade om att dela ut klappar. Vi körde aldrig något lopp, trots det fick vi poäng och placeringar, skriver Fernando Alonso på sociala medier.
– Två varv efter säkerhetsbilen, utan att det blir något byte av position, utan att det händer någonting. Det är inte racing.

Hans landsman, Carlos Sainz, Ferrari, var också frustrerad efteråt. Spanjoren slutade tia och fick en halv poäng, men han anser att loppet aldrig skulle ha startats om.
– Om man gjorde det med intentionen att kunna dela ut poäng så är det idioti, citeras han av motorsporttotal.
– Varför skulle man dela ut poäng? Det var inget race. Jag körde inget race och förtjänar inte heller den halva poängen. Därför förstår jag inte varför jag fick en halv poäng.

Nya regler?

McLarens VD Zak Brown var kritisk till det inträffade och förespråkar nu en förändring och enligt brittiska BBC diskuterar F1 nu olika alternativ för att inte riskera att hamna i en liknande situation igen. Man för även en diskussion med promotorn för Belgiens GP för att försöka hitta en lösning för alla de fansen som stod i regnet i flera timmar, utan att få se någon racing.

I och med att det delades ut halva poäng har nu Lewis Hamilton  en ledning på tre poäng  före Max Verstappen. Du kan se hela mästerskapstabellen här.

Hur illa var förhpålllandena då egentligen? Carlos Sainz ger sin syn på saken efter loppet:

– En F1-bil kan köra under de förhållandena, men inte 20 F1-bilar efter varandra. Du ser ingenting. När man kör i 300 och någon snurrar kan du köra rakt in i den bilen. Det är för riskabelt. För farligt, säger han.

George Russell som låg på andra plats vittnar också om att sikten var det stora problemet.

– I utgången av kurva ett och genom Eau Rouge fram till kurva fem, så snart vi körde i 200 km/timmen var sprayen från bilen framför det stora problemet. Jag hade ingen aning om var Max befann sig, säger han.

– Vi hade lika gärna kunnat blunda när vi körde på rakan, så illa var det när loppet startade. Det hade blivit kaos.

Nu lämnar vi Belgien GP och flyttar mot norr, mot Nederländerna GP och en comeback på Zandvoort. Det är första gången sedan 1985 som tävlingen finns med i kalendern och räkna med att det kommer att vara orange på läktarna.

Det är hemmarace för Max Verstappen.

Nederländerna GP
Hemmaplan (TT)

 

Nederländerna GP – tider

Fredag 3 september
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.30
Lördag 4 september
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 5 september
Nederländerna GP kl 15.00

Som vanligt ser du på VPlay eller streama det hos Formula 1 direkt.

Däckval

För fjärde gången i år har Pirelli valt de tre hårdaste gummiblandningarna. Tävlingen skulle ha genomförts på Zandvoort redan förra året, men sköts fram på grund av pandemin och nu är det första gången på 36 år som Formel 1 tävlar i Nederländerna.

Det gör att det inte finns någon relevant data att falla tillbaka på.
Det har skett flera förändringar på banan sedan F1 senast besökte den, framförallt handlar det om kurva 3 och kurva 14. Bankningen ligger där på 19 grader, vilket är ungefär dubbelt så mycket som i Indianapolis, USA och när förarna trycker gasen i botten kommer de där att utsättas för krafter kring 4G i kurva 14. I kurva 1 och kurva 11 handlar det om 5G, det vill säga fem gånger den egna kroppsvikten.
Notera också att Zandvoort ligger nära stranden, vilket gör att det kan blåsa in sand på banan.

– Med tanke på att det är en ny bana kommer träningarna att bli avgörande för att samla data och hitta rätt däckstrategi för racet, säger Pirellis Mario Isola.
– På de simuleringar som vi har gjort har vi sett att den här banan ställer stora krav på däcken och det kan bli ett stort däckslitage.

Väderprognos inför Nederländernas GP

Efter regnet i Belgien väntar nu….regn i Nederländerna. Det finns i alla fall en stor risk att det blir regn även på söndag. Under torsdag, fredag och lördag väntas växlande molnighet och mellan 13 och 21 grader.

På söndag väntas temperaturen ligga kvar, men från och med klockan 15.00 ökar risken för regn under hela eftermiddag. I nuläget startar den på 24 % och ökar upp till runt 40%.
Men det kan naturligtvis ändras.

På onsdag fortsätter uppladdningen inför en riktig omstart av VM.
Då med en guide inför loppet och det senaste snacket!
Tack för att just du läser!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB