”Hellre en fattig bilhandlare än en död F1-förare”
av1975 fick Torsten Palm den stora chansen att köra Formel 1 intill James Hunt. Han är en av tio svenska F1-förare, men valde att hoppa av efter bara två Grand Prix.
– Jag var hellre en fattig bilhandlare än en död F1-förare, säger han.
Efter en internationell karriär i Formel 3 och i många olika rallyklasser fick Torsten Palm chansen att köra en Hesketh-Ford i Monaco Grand Prix 1975. Han hade hittat egna sponsorer och skulle bli teamkollega med James Hunt, britten som vann VM ett år senare.
– På den tiden kunde man hyra en bil och det hade gått bra i Formel 2, så jag hittade i alla fall några som kunde betala. Bland annat Polarvagnen som sponsrade loppet på Anderstorp och de ville ha en svensk förare, minns Torsten Palm.
– Då kostade det 80 000 kronor för en söndag och vi fick ihop pengar till två lopp.
Han såg fram emot att få chansen i det klassiska stadsloppet i Monaco, det gick dock inte som han hade hoppats. Där klarade han inte av att kvala in till söndagens tävling, men han fick ytterligare en chans. Den kom i Sveriges Grand Prix på Anderstorp samma år.
– Polarvagnen ville ha en vit bil med en isbjörn så jag ställde upp och det gick bra, berättar Palm som slutade på tionde plats.
– Därefter stod jag i ett vägskäl.
Svenska F1-förare: Torsten Palm lämnade Formel 1
Han blev erbjuden ett stabilt jobb av samma husbilstillverkare som hade sponsrat honom och vägde det mot en betydligt mer osäker och riskabel tillvaro i racingens kungaklass.
– Jag kände att det var lite farligare än vad jag hade tänkt mig. Det smällde ordentligt, det brann i bilarna och det gick åt ett par förare om året, minns Torsten Palm.
– Det var så många olyckor på den tiden, många som körde ihjäl sig och jag kände att det helt enkelt inte var värt det. Det var många kollegor som dog under den tiden och jag tycker att jag fick mitt val bekräftat.
Palm fortsatte sedan som manager åt racerföraren Eje Elgh, som också var väldigt nära Formel 1 och sedan var ett av de starka namnen bakom den satsning som gav Marcus Ericsson en körning hos Caterham år 2014.
Har du någonsin ångrat ditt val at lämna Formel 1?
– Nej, jag har haft jättekul. Jag har tävlat i Formel 1, F2 och F3, samt i rally i 55 länder. Under åren har jag har tävlat mot Niki Lauda och James Hunt. Jag var god vän med Ronnie Peterson och är glad över det jag fick, säger Torsten Palm.
– Samtidigt är det en sorg att vi förlorade Ronnie. Jag tror inte att vi kommer att få fram en sådan talang igen. Han var världens bästa och värd den VM-titeln han aldrig fick.
En artikelserie om svenska förare i Formel 1
Under våren 2021 fick jag möjlighet att prata med de svenska F1-förare som fortfarande är i livet.
Det var många timmar av intressanta samtal och spännande ankdoter. Stefan Johansson berättade oerhört gripande om hur han bearbetar sorgen efter de vänner han förlorat. Marcus Ericsson om hur det är att bli vuxen i rampljuset och om varför han aldrig stänger dörren till Formel 1.
Reine Wisell satt på terassen i Thailand och berättade om sin tid i Lotus och hur han analyserade olyckor för att förbättra sina chanser att överleva en svår kollision.
Ni är många som frågar varför jag inte skriver mer om annan typ av motorsport och mer om svensk bilsport. Svaret är enkelt. Detta är en F1-blogg, den har funnits sedan 2009 och fokus ligger på Formel 1. Dock försöker jag att hålla koll på IndyCar under säsong eftersom det finns två svenska förare där och när tillfälle ges, som nu när F1 har sommarstängt, uppdaterar jag också kring andra svenska talanger i mån av tid.
Men fokus är och förblir Formel 1.
Tack för att du läser och engagerar dig!