Chefen avslöjar: Hemligheten bakom Red Bulls succé
avRed Bull har gjort ett sent batteribyte – och nyttjat ett kryphål i reglementet.
Det är hemligheten bakom Max Verstappens starka höst.
– Det slutliga målet är att slå Mercedes och vinna mästerskapet innan vi lämnar F1, säger Hondas Yasuaki Asaki.
Egentligen är det förbjudet att uppdatera motorns prestanda under säsongen, men Red Bull och motortillverkaren Honda gör allt för att säkra årets två VM-titlar och har använt sig av ett kryphål.
Efter som det bara är tillåtet att använda sig av en ny specifikation av hybridbatteriet under en säsong, inledde de tävlingsåret med fjolårets version. Till omstarten i Belgiens uppdaterades batteriet och sedan dess har Verstappen vunnit två deltävlingar och varit tvåa i The F1 Sprint.
Red Bull använder samma kryphål som Ferrari
Under det tredje loppet på Monza hade han chansen till en pallplats, men kolliderade med Lewis Hamilton. Inför helgens deltävling i Ryssland har han återigen övertaget i mästerskapet.
– För att uppnå vårt mål insåg vi att det var nödvändigt att förbättra motornsprestanda, säger Yasuaki Asaki, utvecklingschef för Hondas motorer, enligt Motorsport-magazin.
– Utvecklingen av batteriet har pågått under flera år och målet har varit att göra den effektivare, samtidigt som vi minskar vikten.
Precis just det ska Honda ha lyckats med när man framställt det nya batteriet. Det är effektivare, har en bättre prestanda och väger mindre. Det förbättrar inte bara motorns prestanda utan gör det också enklare att fördela vikten i bilen.
Red Bull har använt sig av samma kryphål som Ferrari använder sig av när Charles Leclerc nu får en ny motor i Ryssland. Det italienska teamet har hittills använt sig av många komponenter från fjolåret och kan därför leverera en rejäl motoruppdatering till säsongens avslutande tredjedel.
– Det kommer att betyda att vi tar ett stor steg till avslutningen av säsongen, sa Ferraris teamchef Mattia Binotto i samband med Belgiens GP i augusti.
Jämt mellan Mercedes och Red Bull
Inför helgens deltävling i Ryssland återstår åtta Grand Prix av årets säsong och Max Verstappen har ett litet övertag på Mercedes Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Helgens tävling avgörs i Sotji, på en bana där Mercedes har vunnit samtliga lopp sedan debuten 2014 och Max Verstappen har bytt till till säsongens fjärde motor – vilket leder till att han behöver starta helgens GP från sista led.
– Den bestraffning vi har är inte perfekt, men vi har inte förlorat någonting på förhand. Så ser jag på det. Det är många lopp kvar i årets VM och det är oerhört jämnt, säger Verstappen.
– Vi ska göra det bästa vi kan av den här helgen och jobba med det paketet vi har.
Red Bull anser att Sotji är det bästa alternativt för motorbyte.
– Mercedes är väldigt starka här. Säg att vi kvalar in som trea som bäst, med bestraffningen från Monza är det plats sex. Byter vi en del är det tio platser ner, vilket är plats 16, men om vi startar 16:e eller 20:e spelar verkligen ingen roill. Därför bytte vi, säger Helmut Marko, Red Bull, till motorsporttotal.
Fakta inför helgens lopp hittar du här.
Annas motor – veckans snackisar 25 september 2021
Pole position
Mercedes
Sju gånger har Formel 1 tävlat i ryska Sotji. Mercedes har vunnit vid samtliga tillfällen. Världsmästarteamet är stora favoriter, men se upp. Det är risk för regn under både kval och söndagens GP-lopp.
2) Honda
Den stora snackisen kommer från motoGP-testet i Misano där Honda presenteras en ny revolutionerande mc för 2022.
– Konceptet är helt annorlunda, det var verkligen intressant att köra den på banan för första gången, säger den flerfaldige mästaren Marc Marquez.
3) Johan Kristoffersson
I den femte deltävlingen av VM i rallycross tog den regerande mästaren sin första seger, men i toppen är det fortfarandedubbelt Hansen. Timmy Hansen, leder 17 poäng före Kevin Hansen medan trean Kristoffersson är tre poäng efter andraplatsen.
4) Linus Lundqvist
Han säkrade en pallplats i IndyLights vilket ger honom ett test för IndyCar i Indianapolis den 29 oktober. Viket team han ska testa för är inte klart än.
5) Marcus Ericsson
Han fortsätter att leverera resultat bland de tio främsta och har chansen på fjärdeplatsen i IndyCar, kollegan Scott Dixon är bara 15 poäng före svensken inför helgens final. i toppen av mästerskapet fajtas Alex Palu och Pat O´Ward.
6) Martin Whitmarsh
Han var teamchef när McLaren vann sin senaste VM-titel i Formel 1 2008 och lämnade stallet 2014. Nu gör britten comeback inom F1, med en ledande roll hos Aston Martin Performance Technologies.
– Lawrence Stroll har som målsättning att vinna VM i Formel 1 och jag hade inte hoppat på det här uppdraget om jag inte hade trott att det var möjligt, säger han.
7) Valtteri Bottas
F1-stjärnan är klar för Race of Champions som avgörs i Piteå i februari 2022.
8) PG Andersson
Han leder rally-SM med sex poäng före Mattias Adielsson när finalen avgörs i Skillingaryd under dagen.
9) Sebastian Vettel
Den fyrfaldige världsmästaren stannar i F1, hos Aston Martin, 2022. Han bildar fortsatt förarduo med Lance Stroll. Även Haas har förlängt med duon Schumacher/Mazepin.
10) Esapekka Lappi
Det ryktas om att han ska köra dela den tredje Toyotan med Sebasien Ogier i WRC kommande säsong.
Motorstopp
Tom Sykes
BMW:s förare har lämnat sjukhuset efter olyckan i Superbike. Han har drabbats av en svår hjärnskakning och missar tävlingen i Jerez nästa helg.