Startsida / Inlägg

Wolff dömer ut det nya konceptet

av Anna Andersson

Efter två försök dömer Toto Wolff ut The F1 Sprint.
– Det står för få poäng på spel, säger Mercedes chef.

F1 Sprint
Bottas toppade sprinten på Monza (TT)

I år valde Formel 1 att köra The F1 Sprint vid tre tillfällen, två av dem har avgjorts i Storbritannien och Italien. Var det tredje ska köras, om det körs, är inte klart.
Mercedes teamchef Toto Wolff är i alla fall inte nöjd med konceptet.
– Allt är väldigt förvirrande. Jag vet inte vad ni tycker, men jag vet aldrig vilket pass vi kör, säger han när han möter media i en digital presskonferens.
Han anser att det nuvarande sprintformatet inte ger någon fördel eftersom han anser att ingen förare tar några risker.

– Det är för få poäng som står på spel, det finns ingen anledning att riskera söndagens GP där det finns poäng ända ner till plats tio. Det lönar sig inte, säger Wolff.
– Det var ett experiment som var värt att testa, men jag och våra ingenjörer anser att det varken blir hackat eller malet.
Han vill ändå ändra helgens program något och ta bort en av träningarna för att öka spänningen.
– En träning fredag eftermiddag, en andra på lördagen, ett kval och sedan kanske en warm-up så att det blir lite mer spektaulärt för den publik som är på banan under söndagen, säger Wolff som förra veckan föreslog att varje team skulle köra med tre bilar.
Du har också sett två F1 Sprint i år. Vad tycker du?

Domen för The F1 Sprint

Snacket om vem som var skuld till kollisionen mellan Hamilton och Verstappen tycks inte lägga sig.

Ni är inte ensamma om att engagera er.
– Det är absolut så att båda förarna hade kunnat undvika det. Det är en konsekvens av att två karlar kämpar hjul mot hjul och ingen vill släppa en enda millimeter. Det var synd att det tog slut i gruset, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
Hamilton var chockad efteråt. Det läser du här. Här är artikeln från loppet.
När vi ändå är inne på ämnet så meddelar Max Verstappen att han inte kommer att förändra sin körstil.
– Det tror jag inte, vi är proffs, citeras han av motorsporttotal.
– Ibland händer det saker. Ingen vill det, men så kan det bli i stridens hetta,

Kimi Räikkönen meddelar att han mår bra och att han är tillbaka i Ryssland när nästa GP-lopp avgörs där om lite mindre än två veckor.

Ericsson: Titelchansen försvunnen

Missen i Portland kan ha kostat Marcus Ericsson titeln i IndyCar.
– Nu känns det som om en vinst i mästerskapet är långt bort. Det blir svårt att ta in 75 poäng på två helgen, säger svensken som återigen tog en plats böland de tio främsta.
– Det var ett märkligt race i Portland. Det såg väldigt bra ut efter den där startincidenten och jag låg fyra. Då tänkte jag att det skulle bli riktigt bra, även för mästerskapet eftersom Dixon och Palu försvann lång ner i kön.

Har tappat tron på titeln (INDYCAR)

Men allt efter som racet utvecklade sig blev det tydligt att Ericsson var på fel strategi och att de bilar som gick i depå tidigt hade ett övertag.
– Mitt i racet såg det väldigt mörkt ut. Jag rasade från plats fyra till 17 utan att bli omkörd av en enda bil, allt på grund av strategi.
Tack vare en gulflagg när han låg i depå lyckades han avancera och Ericsson gick i mål som sjua.
– Det var lite surt, efter det första varvet kändes det som om jag hade en pallplats eller ännu mer inom räckhåll.
Till helgen väntar Laguna Seca, men det snackar vi mer om i slutet av veckan. Här är tabellen.
Felix Rosenqvists tankar efter söndagens race hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Olle Stefansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB