Startsida / Inlägg

”Han kanske behöver andra glasögon”

av Anna Andersson

I dag väntar en lång guide med att du behöver veta inför Italien GP i Formel 1 2021, men först ett par korta snackisar.

Haas förare fajtas inte bara i botten av fältet. De fajtas konstant mot varandra – och nu är Ralf Schuamcher kritisk mot teamchef Günther Steiner.

– Han kanske behöver andra glasögon, säger den förre F1-föraren.

Italien GP i Formel 1 2021
Mick Schumacher, son till Michael Schumacher (TT)

Redan i Baku i våras drog Nikita Mazepin mot Mick Schumacher och tysken skrek över radion:

– Försöker han döda oss båda två?

I Nederländerna var det dags igen. Både i kvalet och under loppet där Mazepin återigen gjorde en manöver mot Schumacher i samband med en omkörninng. Teamchef Günter Steiner haft möten med förarna – utan att nå något resultat.

– Det var  inte första gången och det kommer inte att vara den sista heller, det är svårt. Framförallt i år när vi kämpar längst bak. Den enda fajten de har är med teamkollegan, säegr Steiner till motorsport-total.com.

– Det är lite hetsigt eftersom den interna duellen är den enda fajt de utkämpar och den enda seger de kan ta.

Nästa Haas bråk i Italien?

Han  påtalar att det krävs två för en tango och hävdar med bestämdhet att det inte är de sponsorpengar som Nikita Mazepins pappa för med sig som fäller något avgörande. Inte heller det faktum att Schuamcher stöttas av Ferrari.

– Jag behandlar båda lika och det handlar om teamets intresse. Det är det viktiga, vi kan ha huvudsponsorer och partners, men finns det inget team kan man inte göra något alls. Teamet är fortfarannde Haas F1 och så  länge man agerar rättvist kan man inte göra något mer, säger Steiner.

Det anser dock inte Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och farbror till Mick. Han kallade Nikita Mazepins agerande för livsfarligt tidigare i veckan och nu är han kritisk mot teamchef Steiner.

– Han måste skriva en egen regelbok till sina förare för att undvika den typen av saker, det kommer inte av sig själv. Här får man känslan av att Steiner tenderar till att skydda Mazepin. Vad det beror på kan jag inte säga, men kanske beror det på att hans pappa investerar stora pengar i teamet eller redan har köpt in sig i det. Att sparka Nikita under säsongen är inget alternativ eftersom han tar med sig stora pengar, skriver Schumacher

Borde ge bestraffning

Nikita Mazepin, Haas (TT)

Schumi II anser att Mazepins agerande borde gett en bestraffning även i lägre klasser som Formel 3.

– Men eftersom det är en intern kamp så gör man inte det. Jag tycker det är fel. Jag vet inte heller hur Günter kan se att det är 50-50 mellan dem. Kanske behöver han andra glasögon. Det där är inte 50-50

När det gäller Kimi Räikkönnen finns ännnu inget besked om han kan tävla i helgen eller inte. Om han ännu inte testats negativt efter COVID-19 ersätter återigen Robert Kubica.

Williams har gjort klart med sina förare för 2022. Här läser du om det.

Fokus på Italien GP i Formel 1 2021

Italien GP i Formel 1 2021. De är dags för ett hemmarace för Ferrari  och AlphaTauri, ett race som många av förarna älskar och för ett race som kan ge oss överraskande vinnare.

I fjol präglades loppet av en sen rödflagg och det avslutades med ett sprrintrace på 26 varv. Det vanns överraskande av Pierre Gasly från AlphaTauri. 2008 var det här som Sebastian Vettel tog sin första seger för samma team ( då Toro Rosso).

Detta är också det femte loppet i Italien på ett år, jag kan inte påminna mig att F1 har varit så ofta i ett land under ett år även om Tyskland har haft fyra lopp ( Hockenheim och Nürburgring) vid två tillfällen i slutet av förra seklet.

6 september 2020: Monza
13 september 2020: Mugello
1 november 2020: Imola
18 april 2021: Imola
12 september 2021: Monza

Italien GP i Formel 1 2021 – Tider

Det är lite annorlunda tider i helgen eftersom vi återigen har The F1 Sprint. Det är samma tävlingsformat som under Storbritannien GP och vi kör ett vanligt kval på fredagen, det avgör startordningen till sprintloppet på lördagen.

Sprintloppet är 100 km och avgör startordningen i söndagens GP. Topp tre får poäng enligt skalan 3-2-1. Vill du läsa mer om  reglerna kring The F1 Sprint gör du det här i artikeln inför Storbirtannien GP.

Fredag:

Träning 1 kl 14.30

Kval kl 18.00

Lördag:

Träning 2 kl 12.00

The F1 Sprint kl 16.30

Söndag:

Italien GP i Formrel 1 2021 kl 15.00

Väderprognos

Enligt väderprognosen  väntar temperaturer mellan 17 ocgh 28 grader hela helgen, samt en växlande molnighet. Risken för regn är lika med noll, men det ska dra in ett regnväder under måndagen.

Däckval Italien GP 2021

Precis som 2019 och 2020 väljer Pierelli C2, C3 och C4. Sprintrracet förändrar däckstrategin den här helgen och teamen har teamen 12 set däck, 2 set hårda, 4 medium och sex set mjuka däck ( lägg till intermediates och regndäck). En vanlig helg har de 13 set. Under kvalet på fredagen får teamen enbart använda de mjuka däcken, under sprintracet väljer team och förare däck men då är det inget depåstopp. Det däck som kört flest varv lämnas till Pirerlli. Under söndagens lopp är det fritt däckval i starte, därefter återigen ett obligatiriskt depåstopp.

– Under de sneaste åren har flera olika däckstrategier använts på Monza och med The F1 Spint blir det ytterligare en variabel som tvingar teamen att tänka om kring sin däckstrategi, säger Pirellis Mario Isola som också påpekar att bakdäcken slits hårt och riskerar att överhettas.

Italien GP i Formel 1 2021
Pierre Gasly 2020 (TT)

Italien GP i Formel 1 2021  – Fakta

Autodromo Nazionale di MonzaLopp: 14 av 22

Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720 km.
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.
Antal Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Vinnande strategi 2020: 2 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 70 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Omkörningar:

Ronnie Peterson 1971 (TT)

2020: 33
2019: 39
2018: 37
2017: 36
2016: 40
Antal segrar från pole position: 25
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik – Italien GP F1 2020

Topp 8 i kvallet 2020:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Carlos Sainz, McLaren
4. Sergio Perez, Racing Point
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Lando Norris, McLaren
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Lance Stroll, Racing Point

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2020: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:19.307 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:21.135 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole positions:

Lewis Hamilton (7)
Juan Manuel Fangio (5)
Ayrton Senna (5)
John Surtees (3)
Juan Pablo Montoya (3)
Sebastian Vettel (3)
Jim Clark (3)
Michael Schumacher (3)

Topp 8 i racet 2020

1. Pierre Gasly, AlphaTauri (Läs mer här.)
2. Carlos Sainz, McLaren
3. Lance Stroll, Racing Point
4. Lando Norris, McLaren
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Esteban Ocon, Renault

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2020: 1:22.746 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:21.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:22.497 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2016: 1:25.340 (Fernando Alonso, McLaren)

Fem senaste vinnarna:

2020 Pierre Gasly AlphaTauri
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes

Förarna med flest segrar:

Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (5)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB