Startsida / Inlägg

”Bästa säsongen i karriären”

av Anna Andersson

Han är sist i VM. Han är ständigt inblandad i tveksamma incidenter och bråkar med stallkamraten. Ändå har Nikita Mazepin förlängt kontraktet med Haas.
Allt tack vare sin pappa  – som är en av teamets största sponsorer.
– Ja, det skulle jag säga, säger den flerfaldige världsmästaren Emerson Fittipaldi.

Nikita Mazepin
Nikita Mazepin (TT)

Nikita Mazepin har varit ett av de stora diskussionsämnena den här säsongen. Inte för att han har imponerat på banan utan för att hans pappa är en mycket stor sponsor till Haas samt för att han har utsatt sig själv, sin teamkollega Mick Schumacher och andra förare för stora risker.

I Baku var kollegan Mick Schumacher vansinnig över ryssens beteende på banan. Ett par månader senare hävdare Ralf Schumacher, som tävlade i F1 under tio år, att Mazepins agerande är livsfarligt.

Ger pappas pengar Nikita Mazepin en plats i F1?

Till Rysslands GP presenterade Haas Mazepin som förare även för 2022 och nu får ryssen kritik av ytterligare en stor F1-profil.
– Utifrån sett skulle jag säga att det är sponsringen som ger honom förarsätet, säger Emerson Fittipaldi till rekatochklart.com.

Fittipaldi körde F1 under tio år, vann två VM-titlar och 14 lopp under sin F1-karriär och han har också varit framgångsrik i USA där han bland annat har vunnit Indy 500 vid två tillfällen.

– Jag skulle inte säga att han inte gjorde bra ifrån sig i Formel 2, fortsätter den tidigare F1-föraren.

– Han var rätt snabb i vissa lopp. Han har talang, men frågan var om han kör för Haas för att hans pappa är en stark sponsor. Ja, det skulle jag säga.
Det återstår nu sju lopp av F1-säsongen 2021 och tidigare i veckan råkade Christian Horner, Red Bull, försäga sig kring det lopp som ska avgöras den 21 november. Mer om det läser du här.

Trist avslut på Ericssons bästa säsong

Marcus Ericsson
Två segrar 2021 (TT)

I går fick jag tag på Marcus Ericsson och bad honom att snabbt sammanfatta säsongen och han var nöjd – även om han inte alls var nöjd med finalhelgen.
– Det var en riktigt bra säsong, lite av ett genombrott. Jag skulle säga att det var min bästa säsong i karriären, säger Ericsson.
– Det finns mycket jag är glad och stolt över och mycket att bygga vidare på. Jag är redan sugen på att få jobba hårt under försäsongen så att jag kan förbättra mig till nästa år.
Han tog två segrar under året och hade länge femteplatsen i mästerskapet, men förlorade den i finalen sedan han var 28:e förare i finalen samtidigt som Colton Herta vann loppet.

Det är han inte nöjd med.
– Hela helgen var dålig. Vi hade farten och hade förberett oss bra och jag kände mig laddad och redo. Jag var snabb på den första träningen, men sedan blev det lite tokigt. Vi var ute sent på de röda däcken och fick inte till några varv. Det var rödflagg och gulflagg om vartannat och i slutet av den andra träningen hann vi inte ens ut på de röda däcken. Då hade jag inga referenser till kvalet. Väl där var jag på väg ut när det blev rödflagg.

Dålig avslutning

Han är besviken på hur den sista helgen hanterades.
– Man kan tycka att det är otur, men vi sätter oss själva i en dum situation när vi hela tiden är så sena. Det var mycket som inte stämde, även om farten fanns där.
I racet kolliderade han med Alexander Rossi och det misstaget tar han på sig.
– Jag missbedömde hur mycket grepp det fanns på de kalla svarta däcken. Jag bromsade för sent och klarade inte bilen utan stannade i däcksbarriären, säger han.
– Det var så klart en väldigt dålig avslutning på en mycket bra säsong.
Vill du ha ännu mer IndyCar?
Lyssna på mig och grabbarna i Indypodden där vi snackar ner säsongens sista race.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jörgen Källström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB