”Då kan vi få problem”
avMax Verstappen vann i Mexiko.
Men Brasilien GP lär inte gå lika enkelt.
– Jag tror inte på flyt, säger han.
Han har nu 19 poängs ledning i kampen om VM-titeln i Formel 1 och är redan på väg till nästa deltävling. Den avgörs i Brasilien den kommande helgen och då handlar det även om en F1 Sprint.
– Vi måste försöka att få till detaljerna i varje race, säger 24-åringen från Nederländerna.
– Det kan gå snett väldigt snabbt och det kommer att vara jämnt ända in till det sista loppet. Vi har alltid varit starka i Mexiko. därför räknar jag med att Brasilien inte kommer att gå lika enkelt.
VM-tvåan, Lewis Hamilton, Mercedes, är lite oroad inför den kommande deltävlingen.
– Tar de med sig den här farten in i de kommande racen så kommer vi att få problem, säger han.
– Målet är att vinna alla lopp, vi behöver varje enskild poäng.
Om ett par dagar går klampen vidare och denna gång är det 29 poäng som står på spel. Mer om helgens race läser du här.
Tider för Brasilien GP:
12 november
Träning 1 kl 16.30-17.30
Kval kl 20.00-21.00
13 november
Träning 2 kl 16.00-17.00
Sprint kl 20.30-21.00
14 november
Race kl 18.00-20.00
Däcksval till Brasilien GP 2021
Pirelli har återigen valt däcken C2, C3 och C4, samma däcksval som under samtliga lopp i USA och Sydamerika i år. Det är dock ett steg mjukare än senast F1 körde i Brasilien GP 2019. Då vann Max Verstappen efter en strategi med tre stopp och där det var två faser med säkerhetsbil under slutet av racet. Förarna i topp fyra använde sig av tre strategier och Carlos Sainz (McLaren) som startade i sista led tog sig upp till plats fyra med ett enda stopp. Flest förare valde två stopp.
– Vi går tillbaka till ett däckval som liknar det vi hade fram till 2018, 2019 valde vi att gå ett steg hårdare, för at undvika ”graining” och ett rejält slitage, men det var inte så många förare som valde de hårdaste däcken, säger Mario Isola, Pirelli.
– Detta är en bana av den gamla skolan och den ser till att både förare och däck har fullt upp, vilket ofta lägger grunden till väldigt dramatiska race. Vädret är en annan viktig faktor, där det kan variera mellan extrem hetta och häftigt regn.
I och med att tävlingen också har en F1 sprint, årets sista, har teamen 12 set däck för 13 som normalt. De är två hårda set. fyra medium och sex mjuka
The short and intense Interlagos lap is one of the relatively few anti-clockwise layouts on the calendar. The non-stop succession of corners keeps the tyres working hard. #BrazilianGP ?? #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli https://t.co/JaOuV9wAxg pic.twitter.com/KFXgvWgIHp
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 8, 2021
Snabba nyheter
Valtteri Bottas och Alfa Romeo arbetar för att finländaren ska få testa för sitt nya team redan när däckstesterna körs i Abu Dhabi efter årets sista race.
Hans kontrakt med Mercedes går ut sista december, testet körs två veckor tidigare.
– Vi får se, förhoppningsvis, säger Bottas till motorsporttotal.com.
Fred Vasseur, teamchef för Alfa Romeo vill diskutera med Mercedes.
– Ett kontrakt är ett kontrakt och han har ett kontrakt fram till årsskiftet, med andra ord måste vi hitta en lösning.