”Detta borde bli en dubbelseger”
avRed Bull är säkra inför helgens deltävling. Stallet räknar med att plocka full poäng i Mexiko GP 2021.
– Detta borde bli en dubbelseger, säger Helmut Marko.
Han baserar uttalandet på att Red Bull av tradition är väldigt starka i Mexiko och att de har haft något enklare att anpassa bilen efter den höga höjden. Lägg där till att den motorfördel som Mercedes normalt sett har inte finns i Mexiko. Detta beror på den tunna luften.
– Vi hoppas att våra prognoser stämmer. Att vi, tack vare motorn, har en viss fördel i Mexiko och Brasilien, säger Red Bulls motorsportkonsult till auto, motor und sport.
Helmut Marko avslöjar också att stallet räknar med att Lewis Hamilton kommer att behöva göra ytterligare ett motorbyte innan säsongen är över. Möjligen redan i Brasilien nästa helg.
– Om tävlingarna fortlöper normalt och utan några kollisioner kommer vi inte att behöva göra fler motorbyten. Men enligt den information vi har och de förhoppningar vi har kommer Hamilton att behöva göra ett motorbyte till, säger Marko.
Höjden är utmaningen i Mexiko GP 2021
Det finns många frågetecken inför helgens deltävling i Mexiko. Banan ligger på mer än 2200 meters höjd över havet, vilket exempelvis är 1500 meter högre än banan i Brasilien. Vid den höga höjden är luften betydligt tunnare, ungefär 25 % mindre syre, vilket påverkar alla. Förare, bilar och motorer.
Jag ger mig på en något förenklad förklaring eftersom ni är många som har ställt frågor om detta. I Mexiko behöver teamen exempelvis jobba mycket med kylningen. Det är luften som håller ner temeraturen på alla bilens system och därför finns det en risk att exempelvis bromsarna överhettar på den höga höjden.
Ett annat problem är downforce. På den höga höjden finns det knappt något luftmotstånd vilket gör att farten ökar. Bilarna når hastigheter kring 350 km/timmen, men ändå kör de med samma downforcespecifikationer som på de trixigare banorna i Ungern eller Singapore.
På grund av den tunna luften måste man göra det. Även om banan inte har speciellt många snabba kurvor och är utrustad med två långa rakor når bilarna bara downforcenivåer som är jämförbara med Italiens GP på Monza. Man räknar alltså med att 25 % av downforcen går förlorad.
Den tunna luften påverkar även motorn, och även där räknar man med att motorn tappar ungefär 25 % i prestanda och här måste turbon jobba betydligt hårdare för att kompensera den förlusten.
Med andra ord så ställer den höga höjden över havet helt andra krav på materialet än vad teamen är vana vid och det kan naturligtvis leda till oväntade utmaningar och förändrignar i resultatlistan.
Snabba nyheter – F1 och IndyCar
Ferrar vs McLaren. Det är ytterligare en spännande fajt i VM. Ferraris båda förare har fått uppdaterade motorer och det var först i USA som båda förarna hade samma material och startade utan bestraffningar. Där såg det lovande ut för det italienska teamet. Har stallet en pallchans i Mexiko?
Vad kan Sergio Perez göra? Red Bulls förare kommer i alla fall att vinna matchen på läktaren och nu har han faktiskt en bil som även kan vinna loppet.
Här är resultatet efter träning 1. Där vi hade två Mercedes i topp, före två Red Bull. Lewis Hamilton behövde gå till domarna efteråt eftersom han var utanför banan i kurva ett och två, men inte tillbaka på banan på det sätt som är bestämt. Han fick en varning för det, det fick Kimi Räikkönen också.
Under det andra passet svarade Max Verstappen med den snabbaste tiden, före Valtteri Bottas och Lewis Hamilton. Resultatet ser du här.
Lance Stroll, Aston Martin och Yuki Tsunoda, Alpha Tauri, har båda nya motorer och kommer att bestraffas på söndag.
Toto Wolff varnar Max Verstappen inför avgörandet. Här läser du mer om det.
Det blir ingen Hulk i IndyCar. Nico Hülkenberg tackar nej av personliga skäl. Han blev pappa för första gången tidigare i år. Kanske är det så att han väljer att ge familjen företräde nästa år?