Startsida / Inlägg

Max Verstappen riskerar bestraffning – i efterhand

av Anna Andersson
Qatar Grand Prix i Formel 1
VM-kampen fortsätter – även utanför banan (TT)

Snart är det fokus mot Qatar Grand Prix i Formel 1 – men först den senaste stora snackisen:

Mercedes kräver att domarna utreder incidenten på varv 48 i Sao Paulos GP. Det kan ge Max Verstappen en bestraffning i efterhand.

– Det skulle kunna vara så, absolut, säger tävlingsledaren.

Bilarna har gått i mål, men Mercedes är inte redo att lägga Sao Paolos GP till handlingarna än. Duellen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton har fått ett nytt efterspel.
Mercedes säger sig ha nya bevis och kräver att domarna tar en ny titt på den incident som de lämnade med enbart en notering i söndags.
Det handlar alltså om varv 48, när Lewis Hamilton attackerar för att köra om Max Verstappen i den fjärde kurvan.

Båda förarna körde utanför banan, men eftersom avåkningszonen är väl tilltagen kom båda två tillbaka in på banan. Även om Hamilton tappade ett par meter kunde han fortsätta sin jakt och köra om Verstappen på varv 59. Hamilton vann till slut loppet, Verstappen slutade tvåa.
Men nu är den platsen inte helt säker. Mercedes nyttjar den rätt de har och kräver att domarna ska se över situationen en gång till eftersom de har nya bevis.

Bevis som domarna inte hade i söndags.

Det handlar om de on-boardfilmer från Verstappen som domarna inte hade tillgång till under loppet.
– När det är en intensiv kamp om VM-titeln så försöker förarna och teamen allt som står i deras makt för att vinna och det är förståligt, säger tävlingsledare Michael Masi enligt motorsport-total.com.

Nya bevis kan bestraffa Verstappen

Han antyder att Verstappen kan bestraffas i efterhand. Liknande situationer har tidigare gett ett tidstillägg och i detta fall skulle ett tillägg på fem sekunder betyda att Valtteri Bottas tar andra platsen, vilket i sin tur skulle göra att Max Verstappen förlorar viktiga poäng i kampen om VM. Ett annan tänkbar bestraffning är att flytta tillbaka Verstappen i starten av kommande Qatar GP i Formel 1.
– Det skulle kunna vara så, absolut. Möjligtvis, säger Masi.

– Men nej, vi hade inte tillgång till de bilderna, nu laddas de uppenbarligen ner och så snart den som äger kommersiella rättigheterna ger oss tillgång till bilderna kommer vi att se dem.
Red Bull å andra sidan förstår ingenting.
– Bestraffning, för vad?, undrar teamchef Christian Horner hos Sky
– Han fick ingen fördel, det var ingen kontakt. Jag anser att det var hård racing från båda två och jag tycker att domarna tog rätt belsut.
Med andra ord är den här historien långt i från över.

Här kan du göra din egen bedömning:

Nu lägger vi fokus på den kommande helgen, det handlar om en debut i Qatar och av de tre banor som återstår är två helt nya och den tredje, Abu Dhabi, rejält ombyggd.

Guide till Qatar Grand Prix i Formel 1

Losail International Circuit
Tider:
Längd: 5380 m ( 57 varv)
Banan körs i medsols.
Antal kurvor: 16 (6 vänster, 10 höger)

Det har aldrig tidigare körts F1 på Losail International Circuit, men från och med 2023 har arragören skrivit ett kontrakt med F1 över tio år. MotoGP har tävlat där sedan 2004 , VM i superbike och WTCC har också tävlat där. Precis som GP2 Asien. I går skrev jag om Pirellis tankar kring valet av däck. Du hittar det här.
Banan har en lång raksträcka vid start och mål, den är 1068 m lång

Väderprognos:

Den kommande helgen väntas riktigt strålande väder. Sol och mellan 19 och 31 grader där det blir som varmast på söndag. Det kan blåsa upp till 5 m/s, och eftersom banan är omgiven av öken finns det en risk att det blåser in sand.
Luftfuktigheten ska enligt prognosen ligga på strax över 50 %.

Snabba nyheter

I går blev det klart att Guanyu Zhou kör för Alfa Romeo kommande år. Hela startfältet har du här.
Antonio Giovanazzi byter F1 mot Formel E och Dragon Penske Autosport.

Ferraris teamchef Mattia Binotto var hänförd efter sprintloppet  lördags. Nu är han sugen på att se sprintrace med omvänd startordning.
– Det var så många omkörningar. Så roligt. Jag tycker att vi verkligen ska överväga det när det handlar om sprintloppen. Efter det att jag har sett vad som kan hända tycker jag att det är givet, säger han till motorsport-total.

Vad tycker du?

Tack för att du läser!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB