Tider, däckval och det senaste snacket
avMax Verstappen mot Lewis Hamilton.
Christian Horner mot Toto Wolff. Inför Abu Dhabi GP ger sig även pappa Verstappen på Mercedes.
– Jag respekterar Hamilton som förare, men resten. Ingenting, säger Jos Verstappen.
Familjen Verstappen har tidigare haft en bra relation med Mercedes. Pappa Jos Verstappen och Mercedes stallchef Toto Wolff var vänner och umgicks med sina mindre barn.
Men efter deltävlingen på Silverstone tidigare i år är relationen iskall. Då körde Lewis Hamilton på Max Verstappen och vann loppet trots en bestraffning, men samtidigt befann sig Max Verstappen hos läkare.
– Vi har ingen relation. Jag gillar inte hans attityd. Jag gillar inte hur de uppför sig. En förare befann sig på sjukhus och de stod på prispallen och jublade som om de var världsmästare, citeras Verstappen av Daily Mail.
Iskyla mellan Verstappens och Mercedes
Enligt Wolff jublade Mercedes först när de visste att Max Verstappen hade klarat sig utan skador, men familjen Verstappen och Red Bull ser det hela på ett annat sätt.
– Jag trodde aldrig att Toto var så, men jag lärde känna en annan Wolff, säger Verstappen.
Med det citatet lämnar han möjligheten öppen för att lägga in en annan tolkning av efternamnet Wolff (varg).
– Han har inte tagit någon kontakt med oss, inte ens ett meddelande. Ingenting. Han pratade med oss tidigare i år. Jag säger inte att han ville värva Max, men vi kan säga så mycket som att vi hade en bra relation fram till Silverstone.
Jos Verstappen är även tydlig med att Max Verstappen och Lewis Hamilton inte har någon närmare kontakt.
– De pratar lite på prispallen, men väldigt lite. När jag ser Max med andra förare verkar det som om de trivs, men med Lewis. Ingenting. Han lever i sin egen värld.
Max Verstappen har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2023.
– Jag hoppas att han kan stanna hos Red Bull under hela sin karriär. Han trivs i den miljön, säger pappa.
Förklaringen till erbjudandet
Red Bulls chefer var irriterade över att tävlingsledaren Michael Masi tycktes förhandla kring Verstappens ena bestraffning under loppet i Saudiarabien och ni är många som ställt er frågande till det radiomeddelande som spelades upp.
Michael Masi har en nu förklaring till sitt agerande:
– Det var en helt normal diskussion, det händer ofta, säger han.
Han påtalar att den enda skillnaden i söndags mot tidigare är att racet var rödflaggat, annars får teamen samma besked under pågående lopp.
– Som tävlingsledare kan jag inte säga åt teamen vad de ska göra, den auktoriteten har jag inte. Jag kan ge däremot dem ett erbjudande, men beslutet är deras eget. Domarna kan dela ut straff, men jag kan ge dem mitt perspektiv och därför erbjöd jag ett frivilligt platsbyte, citeras Masi av sport.de
Han förklarar att om Red Bull hade tackat nej till erbjudandet hade ärendet gått vidare till domarna.
Nu flyttar vi fokus mot VM-finalen.
Tider Abu Dhabi GP – finalen av VM i Formel 1 2021
Fredag 10.12
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag 11.12
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 12.12
Abu Dhabi GP kl 14.00
Däckval Abu Dhabi GP
It all comes down to this. The Yas Marina circuit will host the title-deciding race for the fourth time in its history. Here’s everything you need to know. #AbuDhabiGP ?? #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirellihttps://t.co/6jgsUR77hC pic.twitter.com/IfvsZUQQvo
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) December 6, 2021
Tidernas längsta F1-säsong avslutas med Abu Dhabi GP den 12 december, dagen innan Lucia. Efter två helt nya banor i Qatar och Saudiarabien, är det dags för en gammal välbekant bana.
Men detta är en bana som har genomgått en rejäl renovering inför årets säsong. Banan hade inte renoverats sedan debuten 2009, nu har man gjort flera förändringar för att öka antalet omkörningsmöjligheter.
Bland annat har tidigare kurva fem och sex ersatts av en raksträcka, den efterföljande hårnålen har breddats och en lång och något bankad kurva har ersatt det tekniskt svåra partiet mellan kurva 11-14. Även de fyra avslutande kurvorna kring hotellet har öppnats upp och blivit snabbare.
Förändringarna gör att varvet nu är 273 meter kortare än tidigare, men antalet varv i tävlingen ökas nu från 55 till 58. Enligt Pirellis beräkningar kommer varvtiden att minska med 14 sekunder jämfört med tidigare år.
Snabbare varvtid
Till årets sista lopp, Abu Dhabi GP, har Pirelli valt ut samma däck som användes 2020, C3, C4 och C5. I fjol var den vinnande taktiken en enstoppare, från medium till hårda däck. Den strategin använde sig samtliga tre toppförare av
Det var bara tre förare som gjorde fler än ett stopp och vi ska notera att pole position historiskt sett har varit väldigt viktigt i Abu Dhabi. Det är polesättaren som vunnit de sex senaste loppen på banan.
– Yas Marina Ciruit är en välbekant arena för finalracet, men de modifieringar som har gjorts på banan ger varvet en ny tvist och utlovar en intressant avslutning på en mycket spännande säsong. Detta är första gången vi kör på den nya bansträckningen och vissa delar har ny asfalt, säger Pirellis Mario Isola.
– Generellt sett är banan numera snabbare och den innehåller också flera omkörningsmöjligheter.
Han förklarar att förändringarna ökar det vertikala trycket, framförallt på framdäcken, men att man inte förväntar sig något större slitage och därför har Pirelli valt de tre mjukaste gummiblandningarna.
Notera också att finalracet följs av det första ordentliga testet (tisdag och onsdag 14-15 december) med de 18-tumsdäck som ska användas under nästa säsong.
Ni är många som engagerat er i gårdagens artikel kring Helmut Markos utspel. Ännu fler var det efter racet i söndags.
Tack för ert engagemang, för att ni diskuterar och för att ni hjälper till att göra F1-bloggen till en trivsam plattform för raceingfans.