Startsida / Inlägg

Svensk stjärna mot nästa titel

av Anna Andersson

Han vann VM-titeln i rallycross med minsta möjliga marginal.
Nu kan Johan Kristoffersson vinna ytterligare en titel och bli historisk.
Som mästare i Extreme E.
– Det hade verkligen varit roligt att ta lyckas med det, säger han.

Johan Kristoffersson
Kristoffersson (Sverige) , Taylor (Australien) och Rosberg (Tyskland) ( LAT Images)

Kristoffersson vann tidigare i år sin fjärde VM-titel i rallycross genom en mycket avslutande tävlingshelg, men han hann knappt fira. Istället fokuserade han om mot Extreme E – det eldrivna mästerskap som under året skapat uppståndelse på några av de platser som drabbats extra hårt av klimatförändringarna.

Där tävlar han och Molly Taylor för den tidigare världsmästaren i F1, Nico Rosberg, och i kampen om titeln ställs de framförallt mot Cristian Gutiérrez och Sebastien Loeb, som tävlar för Lewis Hamiltons team.
– Vi har lett mästerskapet sedan den första deltävlingen, vi har hela tiden varit duktiga på att balansera fart mot risk och det är det som den här finalhelgen kommer att handla om. Vi får inte ta för stora risker och riskera att fastna i den tuffa terrängen. Även om det är en sprint så kör man sönder bilen när man trycker gasen i botten, säger Johan Kristoffersson.

 Ny titel för Johan Kristoffersson?

Johan Kristoffersson
Seger på Sardinien (LAT Images)

Finaltävlingen Jurassic XPrix avgörs intill militärbasen Bovington i engelska Dorset och precis som på övriga platser som mästerskapet har besökt handlar det mycket om att lägga fokus på klimatförändringar och i det här fallet handlar det om erosion, det vill säga där vatten, vind och vågor nöter ner och transporterar bort jord, sand och berg från landskapet.
– Det kommer att vara platt, men väldigt blöt och halkigt. En svårbemästrad terräng för våra bilar och det finns många risker på vägen. Därför är det viktigt at hitta balansen och inte ta för stora risker, det kan bli väldigt dyrbart, säger Johan Kristoffersson.

– Jag räknar med en tuff avslutning och har med mig mycket från VM i rallycross, där vi lade fokus på att inte blir för desperata när det inte gick vår väg, att känna en trygghet i det vi jobbar med och lita på det vi har.
I Extreme E tävlar deltagarna med eldrivna bilar och varje team består av en man och en kvinna. Mästerskapet har avgjorts under fem tävlingshelger i år och för Kristoffersson skulle det betyda mycket att vinna den första titeln i Extreme E:s historia – och det skulle också ge honom hans andra titel för säsongen.
– Extreme E och VM i rallycross har varit en bra kombination och det hade varit kul att vinna en titel till redan i år, säger han.
– Till nästa år så ser vi över möjligheterna att köra samma kombination igen.

Annas Motor – Snackisarna efter F1-finalen 2021

Max Verstappen (TT)

Pole position
Max Verstappen
En krasch av Nicholas Latifi, ett lyckosamt däckbyte och en taktik som spelade honom i händerna. Red Bull hade ingenting att förlora – och 24-åringen från Nederländerna vann titeln.

2) Lewis Hamilton

Han gjorde allt han kunde och var fem varv från att vinna sin åttonde VM-titel i Formel 1. Hamiltons avslutning på säsongen var makalös, men det ville sig inte den här gången. Vinterns stora fråga är: Kommer Hamilton till start 2022 eller lägger han av efter förlusten i Abu Dhabi?

3) FIA

Efter den omtalade avslutningen av VM-finalen 2021 har det internationella bilsportförbundet nu tillsatt en utredning för att analysera det som inträffade efter Nicholas Latifis krasch och om det begicks något regelbrott. Man gör det för att situationen inte ska upprepas framöver. Processen ska vara avslutad innan säsongen 2022 startar i mars.

4) Sergio Perez

Red Bulls andra förare gjorde allt han kunde och uppehöll Lewis Hamilton tillräckligt länge för att kollegan Max Verstappen skulle kunna ta sig i kapp. Den insatsen var guld värd för Red Bull.

2001, Kimi och Mika Häkkinen i USA (TT)

5) Kimi Räikkönen

Efter 349 F1-lopp, 21, segrar och en VM-titel är karriären över. Den 42-årige finländaren bröt sitt sista F1-lopp men ryckte på axlarna.
– Livet går vidare, var hans stående kommentar efter loppet.

6) Volkswagen

FIA har satt hörnstolparna för motorreglementet 2026. Mer el och en förbränningsmotor som går på 100 % hållbart bränsle. Det öppnar dörren för Volkswagen som ny motortillverkare.

7) McLaren

Under testerna i Abu Dhabi strålade teamet, tack vare navkapslar med LED-lampor. Enligt däcktillverkaren Pirelli kan man tänka sig att använda det för reklam, eller för att visa vilken position bilen har.

8) Jean Todt

Efter 12 år har han nu lämnat rollen som FIA:s president. Det pratas om att han tar rollen som konsult hos Ferrari.

9) Valtteri Bottas

Efter fem år lämnade finländaren Mercedes. Det var i söndags. I tisdags testade VM-trean 2021 för Alfa Romeo.

10) Fernando Alonso
Spanjoren tog en pallplats 2021, men bär fortfarande med sig sviter från den cykelolycka han råkade ut för inför säsongen. Därför ska han operera käken igen i januari.

Hamilton var på slottet, men inte på FIA:s gala (TT)

Motorstopp…

Mercedes
Mercedes protesterade efter VM-finalen, men valde i sista sekund att inte överklaga protesten. Därmed är Max Verstappen världsmästare 2021. Teamchef Toto Wolff bojkottade FIA:s gala i Paris. Det gjorde även Lewis Hamilton. Mercedes bil var inte heller med på den officiella segerbilden med samtliga mästarbilar från 2021.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB