”2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt ”
avF1 får nya regler 2022 och för första gången på mycket länge kan teamen inte ta med sig någonting från föregående säsong.
Det ger stora möjligheter – men innebär också stora risker. Framförallt för de team som gjort misstag.
– 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger Mercedes James Allison.
F1 får nya regler 2022 och det är inte någon liten förändring. Det är en av de största inom sportens historia och det berör inte bara själva bilen. Motorreglementet är fryst, men bilarna ska i år använda en ska en större del biobränsle (10 %) och det gäller att motorn är redo för att leverera i tre år. Det kommer att bli oerhört svårt att göra någon förändring i motorn när årets säsong väl har startat.
För att få en känsla av vad som kan hända när F1 startar om från ett nytt blad kan vi gå tillbaka till 2008/2009. Då det skedde en stor regeländring och även om den inte var lika omvälvande som denna så skedde det stora förändringar i rangordningen bland teamen.
Ferrari som vann konstruktörs-VM 2008 var bara fyra ett år senare. Renault gick från plats fyra 2008 till plats åtta 2009, Red Bull som var sjua 2008 slutade tvåa ett år senare och Honda, som sålde sitt team till Ross Brawn efter niondeplatsen 2009, gav upp det team som vann VM 2009.
Men det var en säsong med 17 lopp och Brawn vann mycket tack vare en fin start av säsongen. Vad hade hänt om säsongen bestått av 20 lopp? Hur hade det påverkat resultatet i VM-tabellen?
F1 får nya regler 2022
2022 väntar en säsong med 23 lopp, vilket gör att det bör finnas tid att ta igen en felstart – även om det blir svårt att ta in en helt misslyckad start.
– Var och en av oss i vårt team, var och en i alla de andra teamen kommer att göra allt vad de kan för att hitta en design och bil som fungerar tillsammans med de nya reglerna, säger Mercedes teknikchef James Allison.
– Under de första loppen av säsongen kommer vi alla, gemensamt, uppleva hur vi klarat av den uppgiften. Med tanke på att bilarna är helt nya och väldigt olika föregående modeller kan jag tänka mig att ett eller två team har gjort felkalkyleringar. 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem.
Eftersom allt är så nytt tror Allison att det finns saker som alla team har missat att tänka på.
– När vi ser andra bilar så kommer vi att tänka: Varför tänkte vi inte på det?, säger han i en video som Mercedes postat på Youtube.
– Då kommer vi att försöka att interpretera den idén så snabbt som möjligt, så att vi, oavsett vilket resultat vi har i de första racen, kan kämpa oss till toppen av resultatlistan. Eller om vi har turen att vara först, att vi kan hålla våra konkurrenter bakom oss.
En ny filosofi till 2022
Mercedes har vunnit samtliga VM-titlar utom en sedan den senaste regeländringen 2014. De har vunnit samtliga konstruktörsmästerskap, men förlorade förar-VM till Red Bull och Max Verstappen 2021.
– Vår uppgift är nu att slå våra kloka huvuden i hop, använda vårt förstånd och vår föreställningsförmåga för att, inom de regler och tekniska möjligheter som finns, skapa en konfigurering av årets bil som är bättre än alla andras, säger Allison
– När allt nu är så nytt och regelboken är dubbelt så tjock som den gamla finns det möjligheter, men även risker. Vi försöker att hitta en väg genom det potentiella minfältet och ta med oss alla skatter som kan ligga mellan landminorna för att till slut ha en bil som förhoppningsvis kan slåss om segrar
Du kan se hela intervjun här.
Nya däck i F1 till 2022
Nya bilar, nya hjul och bättre racing och spännande strategier. Pirellis chef Mario Isola tror inte på att det blir fler race med ett enda depåstopp kommande säsong.
– Jag hoppas inte att de strategiska möjligheterna minskar, säger han till motorsport-total.com.
– Den idén som vi har haft när vi utvecklat däcken och det sätt som vi har gjort arbetet på gör att det även i framtiden är möjligt att ha olika strategier, mellan ett och två stopp.
2022 kommer däcken att vara 18 tum, inte 13 som tidigare. De blir betydligt tyngre än tidigare och fälgarna är täckta.
De nya fäjgsidorna är, precis som själva hjulen, standard och det finns ett mycket tydligt reglemente kring fälgsidorna. Fäjgsidorna ska se snygga ut, passa in i bilden av den nya aggressiva F1:en samt fylla ett aerodynamiskt syfte. De ska minska risken för att smutsig luft passerar genom fälgen och försvårar för bilen bekom. Det tydliga reglementet ska hindra teamen från att töja på reglerna och nyttja gråzoner.
– Framhjulen, inklusive fälg, kommer att vara ungefär två och ett halvt kg tyngre och back däcken ungefär tre kg tyngre. Det handlar om totalt ungefär elva kg per bil, säger Isola till Auto, motor und sport.
Ökad vikt och längre depåstopp
Minstavikten på bilen ökar också från 752 till 792 kg till årets säsong. Det pratas om att depåstoppen kommer att bli något svårare att tajma och även ta längre tid. Vissa av teamen räknar med att stoppen tar ett par tiondelar längre tid, andra pratar om sekunder.
– Det är viktigt att förarna måste anstränga sig för att köra om. Den största delen av den feedback som vi har fått är att fansen inte vill se några enkla omkörningar, de vill ha action och fajt på banan, säger Isola.
– Förarna vill inte att däcken ska överhetta. De vill ha ett så lågt slitage som möjligt. De vill kunna pressa däcken och fajtas på banan. Efter samtal med FIA, FOM och teamen har vi bestämt oss för att gå åt det hållet. Alltså behövde vi göra en helt ny konstruktion, ta fram nya gummiblandningar och optimera däcket. Detta är en ny produkt, med en ny målsättning.
Om nu däcket inte fungerar som man vill 2022 fortsätter Pirelli utvecklingen för att kunna erbjuda en förbättrad version av däcken till säsongen 2023.
Mer om regeländringarna och däcken till 2022 läser du i tidigare blogginlägg.