Startsida / Inlägg

Kimi Räikkönen blir teamchef

av Anna Andersson

Fansens stora idol har lämnat Formel 1. 2022 blir Kimi Räikkönen teamchef i MXGP.
– Det är ingen hemlighet att motocross har varit min stora passion i många år, säger han.

Kimi Räikkönen teamchef i MXGP.
2018 firade Kimi Räikkönen en pallplats i F1. Nu byter han sport (TT)

Kimi Räikkönen lämnade Formel 1 hösten 2021. Då hade han varit en del av cirkusen i ungefär 20 år och han lämnade med orden:
– Det är så mycket skit, mer än vad folk på utsidan märker. All möjligt typ av ”bullshit”. Vi vet det, men ingen säger något, sa han i en intervju med Autosport.
Det var tydligt att Kimi Räikkönen var trött på Formel 1. Under presskonferensen inför det sista loppet i Abu Dhabi var han märkbart lättad.
– Det är skönt att det är över, sa han då.

Kimi Räikkönen teamchef i MXGP

Kimi Räikkönen teamchef i MXGP
Sista anhalten i F1 – Alfa Romeo (TT)

Nu har han vandrat vidare.
Från och med 2022 blir Kimi Räikkönen teamchef i MXGP. Tillsammans med GP-vinnaren i motocross, Antti Pyrhonen, ska han leda Kawasakis VM-team i motocross.
– Detta är ingenting man kan kalla för en hobby utan det är väldigt seriöst, vi är mycket fokuserade och strävar efter att bli så bra som vi bara kan, säger han till Formula1.com.
Han betonar att han kommer att ägna sig mer åt långsiktiga strategier än åt den dagliga verksamheten.
– Jag kommer att kunna dra nytta av mina kunskaper kring hur ett team fungerar och vad som krävs för att nå framgångar i VM.

Honda fortsätter att leverera motorer till Red Bull

Efter säsongen 2021 sa Honda adjö till Formel 1 och samarbetet med Red Bull. Trodde vi i alla fall. Nu meddelar frispråkige Helmut Marko att så inte är fallet.
Istället kommer Honda att fortsätta att förse Red Bull med motorer fram till och med 2025.
– Fram till och med 2025 levereras motorerna helt färdiga från Japan. Vi behöver inte göra någonting alls, säger motorsportkonsulten till det österrikiska magasinet Autorevue.

– Efter den stora framgången vi hade i höstas har japanerna tänkt om. Dessutom kan de naturligtvis använda de kunskaperna som de får från att arbeta med vår hybridmotor i sin egen verksamhet där de nu arbetar med elektrifiering. Vi hade egentligen bara planerat för att de skulle arbeta med våra motorer under 2022, men nu har vi bestämt att arbetet fortsätter till och med 2025. Det är en enormt stor fördel för oss.

Honda har ändrat sig

Honda ändrade sig efter VM-titeln (TT)

Det gör att den nya motoravdelning som Red Bull nu bygger upp, med bland annat ett par namnkunniga nyförvärv från Mercedes, kan koncentrera sig helt på att ta fram en konkurrenskraftig motor till det nya reglementet som införs 2026. Enligt Marko är det av största vikt att Honda behåller kontrollen fram till dess.
– Det är viktigt för 2026 eftersom vi då är nykomlingar inom det gebitet, säger han
Det pratas om att Volkswagen Group ska kliva till 2026, antingen tillsammans med Audi eller Porsche, och det finns vissa fördelar som en ny motorleverantör kan få när de kommer in i sporten.

Fram till dess ska Hondas projektledare Masashi Yamamoto ha en viktig roll hos Red Bull Powertrain som väntas starta sin verklsamhet i maj/juni 2022. Han har lämnat sin anställning hos Honda för att starta en egen firma och ska då arbeta som konsult för att stötta relationen mellan Red Bull och Honda.
– Vi har skrivit ett kontrakt med Red Bull Powertrains efter önskemål av Christian Horner och Helmut Marko, säger Yamamoto.
– Exempelvis kan vi stötta dem när det handlar om att förstå den japanska kulturen och kulturen inom Honda, och vi kan hjälpa dem att få en bättre relation till Honda. I grund och botten handlar det om att bygga en bro mellan Red Bull och Japan.

Då presenteras bilarna i Formel 1

Nu har sex av tio team meddelat när de presenterar sina bilar för 2022. Alpine och AlptaTauri fyller på med sina datum.

10 februari: Aston Martin – Gaydon (Storbritannien)
11 februari: McLaren – Woking (Storbritannien)
14 februari: AlphaTauri – TBA
17 februari: Ferrari – TBA
18 februari: Mercedes – Silverstone (Storbritannien)
21 februari: Alpine – TBA

Inte klart:

Red Bull
Williams
Alfa Romeo
Haas

Testerna startar i spanska Barcelona den 23 februari. De pågår i tre dagar. Därefter väntar ytterligare ett test på tre dagar innan säsongen startar i Bahrain. Enligt planen ska året starta med en sprinthelg, men det är ännu inte spikat eftersom Red Bull och Mercedes inte är överens med de andra teamen. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB