Startsida / Inlägg

Ericsson satsar allt – för att köra LeMans

av Anna Andersson

Marcus Ericsson debuterar i Daytona 24-timmar med ett stort mål.
– Jag åker dit för att vinna, säger han.
– Det blir ett bra skyltfönster som kan ge mig större chanser att få köra Le Mans 24-timmarslopp.

Marcus Ericsson debuterar i Daytona
Marcus Ericsson (Richard Prince/Cadillac Photo).

Under kvällen startar den amerikanska racingsäsongen med ett stort spektakel, Rolex 24 at Daytona i Florida. Det klassiska långloppet är starten på WeatherTech SportsCar Championship och har körts sedan 1962. Då pågick tävlingen i tre timmar, numera är det ett 24-timmarslopp där bilar ur flera olika klasser samsas på banan. Det innebär att IndyCarföraren Marcus Ericsson plötsligt ställs inför helt andra utmaningar än vad han är van vid.
– Jag har jobbat i två år för att få chansen här och det känns fantastiskt att få vara med i en av de mest prestigefyllda tävlingarna som finns. Det är startskottet för racingsäsongen världen över och ett oerhört häftigt event, säger Ericsson till Sportbladet.

Marcus Ericsson debuterar i Daytona

Han kör bil nummer 2 för Chip Ganassi Racing tillsammans med den tidigare F1-föraren Kevin Magnussen, samt de två ordinarie förarna Alex Lynn och Earl Bamber. Barber har vunnit Le Mans 24-timmars vid två tillfällen.
– Det här racet handlar mycket om planering. Jag kör en stint på några timmar och vilar sedan i väntan på nästa. Det är mycket trafik på banan, det kan vara 50 till 60 bilar samtidigt och alla kör i olika hastigheter. Det blir inga vanliga typer av omkörningar utan det handlar om att ligga steget före hela tiden.

Marcus Ericsson debuterar i Daytona och han har nu genomfört ett test samt ett kval, men eftersom han delar bilen med tre andra förare och inte tillhör den ordinarie föraruppsättningen har han inte haft överdrivet mycket tid i bilen. Istället för han arbeta med det materialet och de inställningarna som finns.

– I sportvagn handlar det om att kunna hoppa in i bilen, ta över de inställningar som finns och bara komma in i det. Jag har kört olika typer av bilar och har rätt så lätt för den biten.

– Den stora utmaningen handlar om att gå igenom trafiken och maximera den biten. Det är det som skiljer de riktigt bra sportvagnsförarna mot resten. Det är behöver jag arbeta med eftersom jag är debutant i de här sammanhangen.

Problem med trafik och ovana förare

I tävlingen på Daytona International Speedway tävlar fem klasser samtidigt vilket gör att just trafiksituationen kan bli komplicerad. Det skiljer mycket i hastigheten mellan de olika klasserna, men det finns även stora skillnader i förarkunskaperna. Lägg där till att en stor del av tävlingen avgörs i mörker och det är under de mörka timmarna Ericsson väntas ta över ratten.
– En bil från klassen LMP2 och LMP3 kan se rätt lika ut bakifrån, men den senare är betydligt långsammare och det är det pusslet och den strategin man måste få ihop när man ska ta sig igenom all trafik. Vissa förare kan vara lite oberäkneliga, vilket också kan vara en utmaning. Samtidigt är det en väldigt rolig utmaning för det händer saker hela tiden.

I den största klassen DPi återfinns flera förare från IndyCar, som exempelvis Scott Dixon, Alex Palou, Helio Castroneves, Alexander Rossi och Pat O´Ward. Eftersom IndyCar bara har en enda testdag innan premiären den sista helgen i februari är 24-timmarsloppet i Daytona en mycket populär tävling att starta säsongen med och bli av med lite rattrost.
– Vi har inte tävlat sedan september. Därför är detta en perfekt uppladdning inför IndyCar, man får mycket tid i bilen, möter bra motstånd och får utmana sig själv, säger Marcus Ericsson.
– Dessutom är det ett bra tillfälle att synas, nästa sak på min lista är att få chansen i Le Mans 24-timmarslopp.

Mer om Marcus Ericssons satsning i Daytona läser du här.

Korta nyheter

Rasmus Lindh (Privat)

Det är flera svenskar med Rolex 24 at Daytona den här helgen. Rasmus Lindh står i pole position i LMP3-klassen Han tävlar för Andretti Autosport. Även Linus Lundqvist ska tävla (GDT), precis som rallyikonen Stog Blomqvists son, Tom (DPi med Meyer Shank Racing som tävlar mot Ericsson) samt Nic Jönsson (LMP3).

– Det var extra givande att få köra kvalracet för min del, säger LUndqvist.

– Där fick jag verkligen känna på bilen över en hel stint. Självklart har vi lite kvar att jobba på, men det har alla i det här läget. Allt som allt känns det som att vi har en bra plattform.

Allt sänds på V Sport Motor och Viaplay med start i kväll klockan 19.40. Det är delvis svenska kommentatorer, men du kan också hålla koll på livetimingen här.

Kimi Räikkönen blir teamchef 2022. I MXGP. Du läser mer om det här.

Dessutom fortsätter Honda att leverera motorer till Red Bull. Även det finns i samma inlägg.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB