Startsida / Inlägg

Nyheter i Formel 1 2022 – stor genomgång

av Anna Andersson

Vi har ett nytt år. Nu är det dags att titta på nyheter i Formel 1 2022.
Under ett par dagar kommer jag att gå igenom olika nyheter till kommande säsong och om du har funderingar eller en fråga, lägg en kommentar så ska jag göra mitt bästa för att ge dig ett svar.

Nyheter i Formel 1 2022 – i korthet

Kalendern

2022 bjuder på 23 lopp, det vill säga den längsta kalendern i historien – om nu alla lopp går att genomföra under den pågående pandemin.
Den 8 maj debuterar F1 i Miami, Florida och förberedelserna inför racet är i gång. Det kommer att bli en tillfällig stadsbana där ett varv mäter 5,4 km och innehåller 19 kurvor . De tävlande kör 57 varv på banan som går runt Hard Rock Stadium där Miami Dolphins spelar sina matcher i NFL. Medelhastigheten väntas ligga på strax över 220 km/timmen. Toppfarten sägs ligga på 320 km/timmen.
– Du kan gå runt den översta våningen av arenan och se varje kurva på hela banan och det är rätt unikt, säger Tom Garfinkel som är VD för Hard Rock Stadium till formula1.com.
Här kan du se en banskiss och läsa mer.

Max Verstappen i Bahrain 2017 (TT)

Kalendern startar med en sprinthelg i Bahrain den 20 mars och den slutar exakt åtta månader senare i Abu Dhabi. Säsongen innehåller fler lopp, men pågår inte lika länge som i år på grund av att Formel 1 lämnar plats åt fotbolls-VM i Qatar.
Under året kommer sex sprinthelger att genomföras, i Bahrain, Emilia Romagna GP på Imola, Kanada GP i Montreal, Österrike GP, Nederländernas GP och Brasilien GP. Det finns funderingar på att förändra poängsystemet, men ingenting är bekräftat.

Notera att Formel 1 nästa år ska återvända till Kanada, Singapore, Japan, Kina och Australien. Det är banor som, på grund av pandemin, inte arrangerat några F1-lopp sedan år 2019.
Här är hela kalendern

Förare

Nyheter i Formel 1 2022
Russell byter Williams mot Mercedes. Norris stannar hos McLaren (TT)

Guanyu Zhou, Kina, är den enda debutanten 2022. Han kommer från Formel 2 och ska köra för Alfa Romeo. Där blir han kollega med Valtteri Bottas som lämnar Mercedes.
Alexander Albon är tillbaka efter ett år i DTM, han kör nu för Williams. Han ersätter George Russell som lämnar Williams för Mercedes.
Alla förare hittar du här.
Det har pratats om att Lewis Hamilton inte kommer tillbaka, men han har fortfarande kontrakt med Mercedes.

Team

Samtliga team är kvar i F1 och det sker inga namnbyten, däremot är siffran ett ny för 2022.
Eller i alla fall nygammal eftersom startnummer 1 är tillbaka. Max Verstappen är världsmästare och väljer att byta ut nummer 33 mot nummer 1. Det är första gången sedan 2013 (Sebastian Vettel) som en förare kör med nummer 1. Lewis Hamilton har alltid kört med 44.

Motor

Motoreglementet är fruset. Ingen utveckling sker fram till 2026. Red Bull och AlphaTauri har tagit över den motor som Honda levererade i år och kör den under eget namn.
Williams köper framöver hydraulik och växellådor från Mercedes, tidigare tillverkade stallet det på egen hand. Det är en förändring som kan ge någon tiondel i varvtid.

Budgettak

Budgettaket kom i fjol och då fick teamen spendera upp till 145 miljoner dollar på utvecklingen av bilen (där ingår exempelvis inte förarlöner, marknadsföring eller de tre bäst betalda cheferna). Budgettaket sänks nu till 140 miljoner dollar, det innebär en ungefärlig minskning med 50 miljoner svenska kronor. Kraschar man under en sprinthelg kan teamet få en ersättning på en halv miljon dollar.

Bilen

Nyheter i Formel 1 2022
Jenson Button och Rubens Barrichello , Brawn GP var snabbast i kvalet till premiären i Australien 2009. Button vann också VM. (TT)

Målet för Formel 1 är att racingen ska bli tightare och jämnare. Det ska bli enklare att följa framförvarande bil och öka möjligheterna för omkörningar och spännande racing. Därför inför man 2022 ett helt nytt koncept när det gäller aerodynamiken.
Hjulen går från 13 tum till 18 tum och de blir dessutom tyngre, vilket gör att bilarna återigen ökar i vikt. I fjol vägde de 752 kg 2021 och ska 2022 väga 795 kg.

Mängden biobräsle (etanol) ökas från 5,75 % till 10 % . Ambitionen är att komma till 100 % biobränsle, troligen till 2026 när det nya motorreglementet kommer.

Förändringen på bilarna kommer jag att gå in närmare på en annan dag.
– Alla måste först lära känna sina bilar och sedan testa dem på banan vi måste också se vad de andra teamen har gjort, säger McLarens teknikchef James Key till motorsporttotal.
– Det kan kasta om resultatlistan.
Även om detta är den största regeländringen som jag kan minnas går tankarna tillbaka till 2009 då Brawn GP kom med en dubbel diffusor och vann sex av säsongens sju första lopp – och en VM-titel.
– Senast 2023 kommer fältet att vara betydligt jämnare. Då har vi förstått vad som fungerar och vad som kanske inte fungerar så bra som vi hade hoppats, men det är för tidigt att säga om bilarnas utseendemässigt kommer att vara mer lika varandra än tidigare.

Detta var en första genomgång av nyheter i Formel 1 2022. Det kommer fler, gränsen måste dras här innan texten blir för lång för att ni ska orka läsa.

Passa på att ställ dina frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem!

Rally Dakar

Audi har tagit sin första etappseger i Rally Dakar 2022. Carlos Sainz var först medan hans teamkollegor Stephane Peterhansel och Mattias Ekström slutade trea och femma. Den tredje etappen kortades ned något på grund av kraftigt regn.
– Den första delen var fin och en njutning att köra, men från mitten av sträckan och fram till mål var det sanddyner med krön på och jag tog det lite försiktigare, säger Ekström.
– En femteplats på en sådan sträcka är ett mycket bra resultat för oss och vi fortsätter att lära oss hur vi ska läsa av sanden och sanddynerna. Det är en del av utvecklingsprocessen.

Nasser Al-Attyah leder tävlingen nästan 40 minuter före Sebastien Loeb. Hela resultatet hittar du här.

Där kan du också hitta de andra klasserna. Sebastian Eriksson är exempelvis tvåa i T3, han tävlar för Ekströms team EKS. Eje Elgh och sonen Alex ligger på plats 55 i classic.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB