Marcus Ericsson – redo för titelkamp
avI fjol jagade han en titel.
Det slutade med en sjätteplats. 2022 startar Marcus Ericsson om igen.
– Jag är redo för att vara med i titelkampen, säger svensken.
Ericsson, 31, gör ni sin fjärde säsong i IndyCar. 2022 startar Marcus Ericsson återigen för Chip Ganassi Racing i IndyCar, han för sin tredje säsong i teamet och varje år har han avancerat i tabellen. När han kom från Formel 1 till IndyCar slutade han på plats 17 i mästerskapet, därefter var han 12:a och i fjol körde han in två segrar och hade häng på en femteplats, men förlorade den efter ett mindre lyckat finalrace.
– Jag har haft en stadig utveckling varje år. Fortsätter jag den utvecklingskurvan uppåt så blir det rätt i år, en fajt om titeln och det är där jag vill vara.
2022 startar Marcus Ericsson om
För att lyckas med det finns det ett par saker som han måste förbättra, som att kvala bättre vilket har varit akilleshälen under hela hans karriär, och han måste också köra in betydligt bättre resultat på ovalerna. I år avgörs fem av 17 lopp på ovaler och då är Indy 500 inräknat och det loppet ger alltid dubbla poäng.
– I fjol var jag en av de bästa förarna i fältet på street- och roadcourses, i den tabellen var jag tvåa. På ovalerna var jag 17;e man och det räcker inte. Jag tyckte att jag hade bra fart, men jag hade svårt att göra resultat. Det är håller inte, säger han.
•Vad kan du göra för att förbättra din körning på ovalerna?
– Erfarenhet. Det är de erfarna gubbarna som är vana vid ovaler som lyckas bäst där. Det handlar om att justera bilen under racets gång, fortsätta utvecklingen hela tiden och hela tiden vara ett steg före bilen. Det handlar om tajmingen i racingen. Jag tror att det blir lite som det var för mig på vanliga banor förra året, vinner man ett ovalrace går proppen ur. Får jag en pallplats eller en seger på en oval så kommer det att rulla sedan.
– Det är ju en tredjedel av poängen som delas ut på ovaler. Där måste man vara med, samtidigt är det lite av tjusningen. Som förare måste du hantera tre helt olika typer av banor. Du måste vara komplett som förare för att lyckas i IndyCar.
När det kommer till kvalresultaten har Marcus Ericsson kunnat konstatera att han i fjol i snitt startade tre platser bakom sin teamklollega Alex Palou, som också vann mästerskapet. Det är också en av detaljerna som gjort att han inte riktigt nått kampen om titeln än.
– Jag har racefarten, men startar man längre bak är det längre fram. Det säger sig självt och det måste jag förbättra.
•Hur har du arbetat i vinter för att bli bättre?
– Jag har haft veckomöten med min ingenjör, även när jag var i Sverige. Vi har analyserat varje detalj och gjort en grundlig analys av fjolåret och varit ännu mer strukturerade. När vi kom till vår enda testdag hade vi många saker att gå igenom. Jag tycker att det verkligen kändes som om vi var på rätt väg. Jag är positiv.
I helgen startar säsongen i St Petersburg, Florida. Det är en stadsbana med allt vad det innebär när det handlar om små marginaler, omkörningsproblematik och vikten av ett bra kval.
– Jag vill gärna ha en bra start. Å andra sidan är det ett av 17 lopp så i det stora hela har det ingen större betydelse, säger Marcus Ericsson.
– Nu vill jag bara starta säsongen och sätta mig i en racerbil igen.
Säsongen startat i helgen och på lördag följer du kvalet på Vplay eller Viasat Motor (18.30) och racet visas på samma ställe (18.00).
Även Linus Lundqvist kör sin premiär i helgen, i IndyLights. En intervju med honom kan du läsa här.
F1-test dag 1 – en sammanfattning
Den första dagens tester är över, McLarens Lando Norris var snabbast, men han var också den enda föraren som hade de mjukaste däcken (C4) när han satte sitt snabbaste varv. Han ungefär tre sekunder över den tid som Lewis Hamilton satte när han tog pole position i Barcelona 2021. Vad säger det?
Kanske att även denna generations F1-bilar är snabba och när utvecklingen går framåt kommer de att bli ännu snabbare. Här kan du få en rätt bra bild av tiderna.
Personligen tycker jag inte att just tiderna ger så mycket under de första testerna. Det är ingen som visar var de egentligen står under testerna och framförallt inte i år när allt är nytt.
Det som däremot är intressant är att se vilka team som får mycket tid på banan och vilka som lägger mer tid i garaget. Ferrari körde 153 varv, Red Bull 147 medan Williams och Mercedes körde in 127. Haas hade däremot stora problem, Nikita Mazepin körde 20 varv på förmiddagen och Mick Schumacher hade problem med golvet och körde totalt 23. Det var ingen bra start för det team som var klart sämst 2021.
Även Alfa Romeo hade problem med bilen, Robert Kubica körde nio varv under förmiddagen och även om Valtteri Bottas var snabbare tidsmässigt så körde teamet bara 32 varv.
Här är en rätt skön bild:
All 🔟 teams were out in force on the first day of @F1 testing, trying out the new 18-inch tyres with their 2022 machines! 🍩
There’s only room for 4️⃣ but tell us which team you thought looked the best out there today!#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Turning18 #Pirelli #Pirelli150 pic.twitter.com/lWgRvQ9Brc
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) February 23, 2022
I dag är det dags för den andra av tre testdagar i Barcelona. Följ den här.