Startsida / Inlägg

Felix Rosenqvists tuffa väg tillbaka

av Anna Andersson

Nu är det premiär för IndyCar 2022. Efter ett samtal med Marcus Ericsson följer nu Felix Rosenqvist, den andra svensken i Indycar 2022.

Felix Rosenqvist har länge varit en av Sveriges största racingtalanger.
Men 2021 tog det stopp.
Efter en otäck olycka i Detroit var säsongen en ständig kamp.
– Det var utan tvekan den tuffaste säsongen i min karriär, det var egentligen ingenting som var kul med den, säger han.

IndyCar 2022
Felix under tseterna inför IndyCar 2022 (Penske Entertainment)

30-årige Felix Rosenqvist gör sig nu redo för sin andra säsong med McLaren i IndyCar. Teamet är det enda som finns i både Formel 1 och IndyCar, den högsta amerikanska formelbilsserien, och det gör en enorm satsning för att nå toppen av racingen på två fronter.
– Jag har varit med teamet i två försäsonger nu och det har hänt väldigt mycket. Den största skillnaden är omsättningen på folk och den satsning som McLaren gör. Teamet växer hela tiden, vi samarbetar numera med McLarens F1-team i England och kan ta del av deras resurser och feedback. Det är en ständigt pågående utveckling mot att vinna mästerskapet. McLaren har en långsiktig framtidsplan och numera är det Zak Brown som styr.

I Formel 1 och IndyCar 2022

Zak Brown är sedan 2016 VD för McLaren Technology Group, ägarbolaget till Formel 1-stallet McLaren Racing Limited och i fjol köpte McLaren även 75 procent av IndyCarteamet Schmidt Peterson Motorsports. Det gör att det orange-blå teamet nu jagar segrar i världens två största formelbilsmästerskap.
– En av utmaningarna för oss är nu att det inte ska gå för fort, då är det lätt att tappa fotfästet. Utan förändringar måste ske över tid. Vi är fortfarande lillebror, teamet i Formel 1 är gigantiskt jämfört med vårt team. Vårt team har ungefär lika många medlemmar som F1-teamets aerodynamikavdelning. Det går inte att jämföra.

För Felix Rosenqvist blir säsongen 2022 viktig. Under fjolåret hade han problem med bilens körbarhet och i Detroit kraschade han illa. Det var en krasch han inte hade någon möjlighet att undvika, men som påverkade hans säsong.

– Som racerförare är det så lätt att bara köra på och hoppas att saker och ting förändras, att de löser sig. Samtidigt vara aktiv och jobba både mentalt och fysiskt för att vända på varje sten. Jag har verkligen varit ärlig mot mig själv för att förändra saker. Det kan inte bara vara otur att fjolåret var som det var, säger han.

Bygga självförtroende

Ifjol fick han klart stryk av sin kollega Pat O´Ward som var med och slogs om titeln ända in i slutet av säsongen. O´Ward dessutom fick chansen att testa en av McLarens F1-bilar. I år vill Felix Rosenavist vara med i kampen om titeln.

– En viktig grej är självförtroendet. Det rasar snabbt efter en sådan säsong och prio ett för mig är att hitta tillbaka till självförtroendet. De resultat jag gjort under off-season har tagit mig till en brytpunkt. Jag var tvungen att nollställa och ha kul igen. Det är inte kul att ha en säsong som jag hade 2021, men om det inte är kul så blir det inte heller bra.

IndyCar 2022
Felix på Sebring där han körde 157 varv under sin enda testdag (Penske Entertainment)

Han har fått en ny erfaren tävlingsingenjör i Craig Hampsen som varit med sedan den tid då ChampCar var den högsta amerikanska racingserien och inför helgens premiär i St Petersburg, Florida, är lusten tillbaka.
– Jag behöver trygghet och den ger han mig. Samtidigt har jag tagit på mig rollen att utforska bilen mer för att se hur vi kan förbättra körbarheten. När vi hittar det kommer det att gå väldigt snabbt, säger han.

•Med vilka målsättningar startar du säsongen?

– Nu vill jag ha en lugn start på säsongen, ta mig igenom de två första helgerna och förhoppningsvis ligga bland de fem bästa. Därefter sätter vi nya mål. Kör man för McLaren förväntas man leverera, det är en press på att man ska vara med där uppe varje race. Jag tror att mästerskapet blir ännu jämnare i år, men när man har namnet McLaren på bilen ska man leverera. Teamets mål är alltid att vinna.

I går publicerades en längre intervju med Marcus Ericsson. Den och de tider som gäller i helgen hittar du här.

I onsdags skrev jag om Linus Lundqvist som jagar titeln i IndyLights.

F1-tester dag 2

Det var inte den dag som Red Bull hade önskat sig. Det kan vi konstatera. Det började illa redan på förmiddagen när Sergio Perez tog en tur ut i gruset och vilket orsakade en skada på växellådan och det tog mer än två och en halv timme av eftermiddags passet innan han visade sig. Under dag ett klarade teamet nästan 150 varv, under dag två ´körde stallet ungefär hälften så många. Perez var även långt efter tidsmässigt, han hade ungefär två sekunder till täten.  Snabbast var Ferraris Charles Leclerc (C3) med tiden 1.19,689 vilket var en tiondel långsammare än vad Lando Norris (McLaren) körde dagen innan med mjukare däck (C4). Norris var 0,6 sekunder efter Leclerc på plats tre och tvåa var Pierre Gasly (C4 och +0,229).

Notera att Lewis Hamilton stod länge i garaget under morgonen, han körde bara 40 varv och var långsammast av alla. Även Valtteri Bottas hade problem, han körde 21 varv för Alfa Romeo, medan hans kollega, kinesen Zhou körde hela 71.

Här kan du kika på dagens tider.

Men lägg inte allt för stor vikt vid dem. Det är årets första tester och mer om vad det innebär kan du läsa här.

I morgon avslutas det första försäsongstestet i Spanien. Nästa startar i Bahrain den andra helgen i mars och det ska TV-sändas hos bland annat Viaplay.

Sebastian Vettel bojkottar Rysslands GP

Även om Formel 1 skulle tävla i Sotji Ryssland, så kommer Sebastian Vettel inte att finnas med.

– Jag är chockad av de nyheterna som vi väcktes av i morse, det är fruktansvärt att se vad som händer där, säger Sebastian Vettel i samband med testerna.

– Vi har ett lopp i Ryssland inplanerat och min åsikt är att jag inte ska åka dit och inte heller kommer att åka dit. Jag tycker att det är fel att köra i det landet. Jag är så ledsen för alla oskyldiga människor som drabbas, för de som förlorar sina liv av så dumma anledningar, för de  som dödas av detta märkvärdiga och galna styre.

Formel 1 har ännu inte bestämt sig hur man ska göra, i alla fall inte officiellt. Förarorganisationen har inte heller pratat om det, men den fyrfaldige världsmästaren är tydlig.

– Jag är ledsen och chockad. Vi får se, men jag anser att jag redan har fattat mitt beslut.

Rally Sweden

I dag startar också Rally Sweden med Oliver Solberg. Svensken som tävlar för Hyundai har chans på en pallplats när nu mästerskapet tävlar på hans favoritunderlag det vill säga snö och is.

– Det känns väldigt speciellt att köra sin hemmatävling i WRC-klassen,
på favoritunderlaget och som fabriksförare för Hyundai, säger
Oliver Solberg.

– Jag förväntar mig inte att vinna, men har ambitionen att visa stabilitet för mitt
team. Tävlingen är ny för alla, och det viktigaste för mig är att
genomföra och samla erfarenhet med ny bil och nya specialsträckor

Rally Sweden har i år flyttat från Värmland till Umeå och tävlingen startar nu under fredagen och efter 19 specialsträckor avslutas den på söndag.

Du kan följa den på SvT eller Eurosport.


 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB