Startsida / Inlägg

Första bilderna på Red Bulls RB18

av Anna Andersson

Här Red Bulls RB18 till Formel 1 2022.

Den bil som ska hjälpa Max Verstappen att försvara sin VM-titel.

Red Bulls bil RB18
(Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

I dag presenterades alltså Red Bulls RB18, den bil som ska konkurrera om VM-titeln i Formel 1 2022.

– Jag har laddat batterierna och är redo att starta säsongen. Det känns bra och det är viktigt att du förbereder dig själv på bästa sätt rent fysiskt när det är en regeländring, säger Max Verstappen.

– När det gäller bilen så vet vi inte helt vad vi kan förvänta oss, men jag är väldigt spänd på att se hur bilen beter sig på banan.

Red Bulls RB18
Red Bulls RB18 (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Den regeländring som har gjorts inför säsongen är en av de största inom sportens historia, vilket gör det till en ny utmaning för förarna. Mer om det läser du här.

– Det är inte bara att hoppa i bilen och köra, som om det vore en uppdatering från fjolåret. Därför kommer vi att behöva lite tid för att lära känna bilen, säger Verstappen.

– Resten är som vanligt, jag känner ingen extra press utan jag kommer att göra det som jag alltid gör. Det finns ingen anledning till att göra något annat.

Vinner Red Bulls RB18 F1 2022?

Även hans kollega Sergio Perez är positiv i samband med lanseringen på Red Bulls fabrik i Storbritannien:

– Det känns verkligen spännande och jag kan knappt vänta på att få sätta mig i RB18. När alla nu startar från noll så blir det ett intressant år, säger han.

– Vi gav allt under förra året och vi är redo att göra samma sak i år.

Bilen, Red Bulls RB18, har fått ett annat namn än vad som var väntat. Fjolårets bil hette RB16, men stallet hoppar alltså över RB17. Detta eftersom 2022 är teamets 18:e år i Formel 1. Då blir det RB18.

Det kan också passa bra med en förändring av namnet när man nu har en bil som inte har tagit över någonting, vid sidan av färgen, från fjolårets bil.

– Regeländringen har gjort att vi har fått förändra hela vår filosofi, varje liten komponent skiljer sig från fjolåret. Detta är verkligen ett vitt papper för varje team, säger stallchef Christian Horner under presentationen.

– När vi kommer till det första racet kommer bilen inte att vara speciellt lik den bil ni ser i dag, så snabbt går utvecklingen i år. Det är ett steg i utvecklingskurvan och det kommer att vara en konstans utveckling mellan det första och sista loppet.

(Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Här är datumen för samtliga presentationer 2022.

Snabba nyheter

McLaren har förlängt kontraktet med Lando Norris fram till och med 2025.  Den unge britten har varit en del av McLaren sedan 2017, då han var test och reservförare. Sedan 2019 är han en del av F1-gridden och han har avancerat i mästerskapet varje år. Under 2021, hans tredje säsong i F1, slutade han sexa efter bland annat en pole position och sex pallplatser.

Ifjol gjorde Haas ingen uppdatering av bilen. Det fanns inga pengar, men till 2022 är läget annorlunda. Det bekräftar Günther Steiner.

– Vi har pengar för att utveckla bilen, säger stallchefen till motorsporttotal.com

– Men man måste vara lite försiktig nu när det finns ett budgettak.

En bil som inte uppdaterades 2021 ska bytas ut mot en bil siom kan slåss om poäng 2022 (TT)

Han fortsätter:

– Jag tror att det är samma sak för alla, man måste hålla sig inom budgettaket och det är inte som det var tidigare då man satte nyheterna på bilen direkt de fanns där. Nu måste man fundera över hur man ska investera pengarna på bästa sätt för att få ut så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Det gäller att läsa det finstilta innan man betalar. Det har även Red Bulls Christian Horner fått erfara. Han får nämligen inte alls besöka Mercedes fabrik – även om han betalat närmare 50 000 kronor för det. Motorsport-total rapporterar att det fanns en liten klausul i det pris som han ropade in på en auktion och den säger att ”Medlemmar i andra F1-team får inte delta i den här guidade turen”.

Så trots att Horner ropade hem ett besök i BRackley på auktionen så är han inte välkommen.

Aston Martin Lagonda har anställt Marco Mattiacci  som ”Global Chief Brand and Commercial Officer”. Han kommer främst att arbeta med sportbilstillverkaren och inte direkt med F1-teamet, men Mattiacci har tidigare arbetat med F1. Han tog över som teamchef efter Stefano Dominicali 2014, men försvann i slutet av samma år.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB