Startsida / Inlägg

Stoppas utvecklingen av inflationen?

av Anna Andersson

Högre bränslepriser, högre fraktkostnader och inflation.
Det påverkar oss.
Men även Formel 1 – och det skapar problem för stallen.

Ferraris Carlos Sainz och Charles Leclerc, samt Red Bulls Sergio Perez (TT)

Ifjol infördes ett budgettak. I år sänktes det till 140 miljoner dollar per team och år vilket ställer till stora problem för stallen, både när det handlar om reparation av skadade bilar, utveckling av årets bilar och av fraktkostnader.
Inflationen har en stor påverkan på Formel 1 2022.

– Budgettaket på kommer att påverka utvecklingstempont. Det kommer att vara en nyckel i år och jag är orolig för att vi måste säkerställa att det verkligen kontrolleras ordentligt, det kan förändra allt i kampen om bilarnas utveckling, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto.

Ytterligare ett problem är transportkostnaderna, alla som arbetar med import och export vet hur svårt det har varit att få varor levererade i tid och hur kostnaderna har rusat det senaste året.

– Det går inte att förutse utvecklingen av inflationen och transportkostnaderna har stigit på ett sätt som har varit svårt att förutse, säger F1:s VD Stefano Domenicali till motorsporttotal.com.
– Det kommer att finnas en diskussion för att hitta rätt lösning, men grunden för alla är att vi ska garantera samtliga team samma möjligheter.

I gårdagens blogg berättade vi att Ferrari inte kommer med några uppdateringar till Australien GP. Anledningen är just budettaket.

Nästan tio miljoner för Mick Schuamchers krasch

Mick Schumacher kraschade exempelvis sin bil Saudiarabien. Chassit verkar enligt Haas teamchef Günther Steiner vara okej, motorn och batteriet också. Men resten är skrot.
– Jag räknar med att kostnaderna blir rätt höga, eftersom hela hjulupphängningen är trasig, bortsett från den vänstra fram. Något är kvar där, resten är karbonpulver, säger Günter Steiner till motorsport.com.
– Jag vet inte hur dyrt det blir, men allt från växellåda till kaross och kylare är borta. Det kostar mellan fem och nio miljoner dollar.
Han bekräftar att efter två eller tre olyckor av den digniteten är de ekonomiska reserverna slut.
– Det är en förlust man måste räkna med och jag hoppas naturligtvis att inte har fler krascher av den digniteten.

Mer om den pratar vi i Plattan i Mattan. Avsnitt tre är ute nu. Finns  här och där poddar finns!

Nya uppgifter om Max Mosleys död

Max Mosley år 2011. (TT/AP Photo)

Det är snart ett år sedan den tidigare FIA-presidenten Max Mosley avled och nu kommer det fruktansvärda uppgifter kring hans död. Han hade cancer och enligt prognosen hade han bara ett par veckor kvar att leva.
Nu har hans död undersökts av Westminster Coroner’s Court i London och rapporten visar att han tog sitt eget liv.
Enligt Mosleys personliga assistent åt han en sista måltid med sin fru, skrev ett avskedsbrev och meddelade att ingen skulle gå in i det rum ha befann sig utan att ringa polisen. Det skriver bland annat RTL och Sky.

– Jag är övertygad om att Mr Mosley inte hade genomfört detta om han inte hade varit svårt sjuk i lymfkörtelcancer, säger överläkare Fiona Wilcox som också behandlade honom.

Max Mosley drabbades av sin cancerdiagnos 2019 och han var 81 år när han avslutade sitt liv i maj 2021.

Under närmare 40 år hade han en  stor roll inom Formel 1 och han arbetade hårt för att förbättra säkerheten inom sporten. Han var bland annat FIA-president mellan 1993 och 2009 och arbetade när Bernie Ecclestone.
– Det är som att förlora en familjemedlem, som att förlora en bror, sa den tidigare F1-promotorn Ecclestone (91) i samband med Mosleys död 2021.

Snabba nyheter

Max Verstappen vann i Jeddah – men han hade lite att pyssla med…

Lando Norris var sjua i Saudiarabien. Ett stort steg fram för McLaren – men ändå inte. Hans kollega bröt och bilen är trots allt den samma.
– Den stora skillnaden är banan. Vid sidan av den är det inte mycket som har förändrats. Men det visar hur stor skillnaden är, vad bilen kan prestera och var styrkorna och svagheterna finns, säger han.

Nico Hülkenberg tackar för sig. För den här gången. I Australien räknar Aston Martin med att Sebastian Vettel är tillbaka, men det är inte bekräftat än.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB