Startsida / Inlägg

Så gick testerna – stor guide inför F1 2022

av Anna Andersson

Om en vecka startar F1 2022. Nu är testerna avslutade och Sportbladet har tagit tempen på samtliga tio team.
Den här gången känns Ferrari som en potentiell vinnare, Mercedes radikala regeltolkning som den stora snackisen och mästaren Max Verstappen som den stora favoriten.
– Men räkna inte bort Mercedes. De låg efter förra året också och trots det var de starka i premiären, säger Verstappen.

Här hittar du tiderna från veckan, men var medveten om att varvtiderna under ett test inte säger speciellt mycket eftersom det inte finns två bilar eller två testprogram som är identiska.

Dessutom har vi ingen aning om hur mycket bränsle som bilarna hade när de gjorde sina varvtider, eller vad syftet var. Testar det någonting eller vill de visa upp tiden för tilltänkta sponsorer?

Det som är intressant är däremot listan på hur många kilometer teamen har kört under de sex testdagarna. Tillförlitligheten är alltid avgörande under en lång säsong. Här hittar du kalendern.

F1 2022 – så mycket testade teamen

1. Ferrari (3.941 Kilometer)
2. Mercedes (3.921)
3. AlphaTauri (3.448)
4. Red Bull (3.405)
5. Aston Martin (3.218)
6. Williams (3.019)
7. Alpine (2.852)
8. McLaren (2.798)
9. Alfa Romeo (2.674)
10. Haas (1.971)

Hur förhållandet mellan teamen är, är där däremot svårare att säga. Det kommer att hända mycket under den veckan som återstår till premiären och först på lördag vet vi vem som är snabbast över ett varv i Bahrain.

F1 2022 – Sportbladet tar tempen på teamen

Red Bull

Max Verstappen och Sergio Perez

Världsmästaren kör med nummer 1 i år, och under testerna i Bahrain avslutade han också på topp med fem tiondelar före Mick Schumacher, Haas. Red Bull kom med en uppdatering för både golv och sidepods till den sista testdagen och Verstappen var nöjd:
– Uppdateringarna fungerar, det är det som man hoppas, säger han i en kommentar efteråt.
– Samtidigt är det ingen som har kört plattan i mattan i kvaltrim än så länge.

 F1 2022
Ferraris Carlos Sainz (@Scuderia Ferrari Press Office)

Ferrari

Charles Leclerc och Carlos Sainz

Det italienska teamet har gjort en storsatsning mot 2022 och till testet i Bahrain kom teamet med ett nytt golv. Ferrari har kört allra längst sett till antalet kilometer under testerna och många av konkurrenterna ser Ferrari som en av favoriterna till VM-titeln 2022.
– Det är svårt att dra några slutsatser än, det kommer att ta några lopp innan vi får en bra bild av hur rangordningen ser ut ,mellan teamet. Men det vi kan säga är att de senaste dagarna har varit positiva, säger teamchef Matti Binotto.

Mercedes

Lewis Hamilton och George Russell

En extrem design av sidepodsen och backspegeln är testets stora snackis, men teamet har mycket jobb kvar att göra och konkurrenterna förbereder sig för att be FIA se över Mercedes design igen. Mercedes har kört näst längst under samtliga sex testdagar, sett till antalet kilometer, men förarna är inte helt nöjda med bilen.
– Vi ligger lite längre bak än vad vi hade hoppats på, säger George Russell.
– Men potentialen finns där, vi måste bara hitta den.
Han var en sekund efter Verstappen under den avslutande dagen och Lewis Hamilton 17:e man, men räkna inte bort Mercedes. Det stallet är mästare på att dölja formen.

F1 2022
(Aston Martin)

Aston Martin

Sebastian Vettel och Lance Stroll

2021 blev inte vad Aston Martin tänkt sig, 2022 blir ett tydligt test på vart teamet är på väg. Än så länge har det varit större intresse för Vettels hjälm, som är en protest mot kriget i Ukraina, än för bilen.
– Vi har jobbat oss igenom många varv och det fick avsluta ett bra test. Varvtiderna är verkligen irrelevanta just nu och vårt fokus har varit att lära oss att förstå AMR22 bättre och bättre. Jag är nöjd med de förbättringar som vi har gjort och vi vet att det blir en lång säsong där vi hela tiden ska försöka att förbättra oss, säger Vettel.
Det blir spännande att se hur nya teamchefen Mike Krack, Luxemburg, kan påverka teamet. Han har tidigare arbetat för Sauber i Formel 1 och även haft olika chefsbefattningar hos BMW i Formel E och IMSA.

 

AlphaTauri

Pierre Gasly och Yuki Tsunoda

Snabba under testerna och Red Bulls systerteam bör vara ett av de teamen som finns i toppen av mittfältet. Gasly imponerade redan under 2021 medan det krävdes nästan ett halvår och en flytt till Italien innan Yuki Tsunoda verkligen förstod vad som krävs av en F1-förare. Han avslutade säsongen med en fjärdeplats i Abu Dhabi och i år lär han vara betydligt bättre förberedd.
– Vi har gjort framsteg under testerna, men vi vet inte riktigt hur vi ligger till, säger Tsunoda efter tre dagar i Bahrain.
Det är troligen samma känsla som de flesta teamen har efter sex dagars tester.

McLaren

Lando Norris och Daniel Ricciardo
Teamet imponerade under första testet, men har haft trassel med bromsarna. Dessutom är Ricciardo sjuk i covid-19 och han har missat viktig tid i bilen. Om han inte kan köra premiärem lär Oscar Piastri, fjolårets vinnare av Formel 2 och testförare för Alpine ta hans plats. Den dealen offentliggjorde teamen under den sista testdagen.
McLaren bekräftar för övrigt att IndyCarföraren Colton Herta är en del av McLarens testprogram för 2022 och han ska testa en MCL35M från 2021. Herta tävlar för Andretti Autosport i Indycar och hans chef Michael Andretti har som målsättning att tävla i Formel 1 med sitt eget team framöver.

Williams

Nicholas Latifi och Alex Albon

Williams började tidigt med bilen till 2022, har de tagit ett kliv? Under fredagen i Bahrain började bilen brinna och de tappade värdefull tid, trots det har teamets förare kört fler kilometer än team som Alpine, McLaren och Alfa Romeo under testerna.

– Även om vi tappade tid under fredagen känns det som om vi har gjort det som vi ville och jag ser fram emot att jobba hårt under veckan som kommer och under resten av säsongen för att få ut så mycket som möjligt av FW44. Det har varit ett positivt och väldigt värdefull test, säger Alex Albon som är tillbaka i F1 eter ett år i DTM och som simulatorförare åt Red Bull.

Fernando Alonso  i rosa 2022 (Alpine)

Alpine

Esteban Ocon och Fernando Alonso

Stallet som har fabriksstöd från Renault har inte alls imponerat. Risken är att det enda sättet som Alpine sticker ut på under de första två racen är med den rosa färgen på bilen. Den kommer från BWT, som tidigare var sponsor hos Racing Point, men som nu har följt nye teamchefen Otmar Szafnauer till Alpine.
Även om Alonso var trea under den sista dagen var han nästan en sekund efter Verstappen vilket inte direkt tyder på att Alpine är ett toppteam 2022. När det gäller tiderna på banan och bilens prestanda måste teamet verkligen utvecklas och det snabbt. Annars kommer Fernando Alonso snart att tappa humöret och blir 2022 riktigt trist för Alpine som tog sin första seger i Ungern 2021.

Alfa Romeo

Valtteri Botats och Guanyu Zhou

Två nya förare, en erfaren finländare och helt ny kines och farten finns där – men inte tillförlitligheten. Teamet tillbringade mycket tid i garaget under det första testet i Barcelona och även om tillförlitligheten var betydligt bättre under det andra testet i Bahrain är Alfa Romeo det team som kört näst minst antal kilometer.
– Vi lärde oss betydligt mer i Bahrain jämflört med Barcelona, säger Valtteri Bottas.
– Men nu måste vi säkerställa att vi får alla problem under kontroll så att det inte händer igen. Men jag tror att vi hinner lösa det.

F1 2022
Kevin är tillbaka  (Photo by Carl Bingham / LAT Imagesi)

Haas

Kevin Magnussen och Mick Schumacher

Dansken som kört flera säsonger för Haas ersätter Nikita Mazepin, men testerna i Bahrain började trögt. Flyget var försenat och teamet har missat tid på banan. Även om både Magnussen och Schumacher fick extra tid i bilen, och Magnussen körde in på den bästa tiden under fredagen och Schumacher på den näst bästa under lördagen så känns det som om Haas behåller sistaplatsen även 2022. Det har varit för många störningsmoment inför säsongsstarten och saker som inte har fungerat för att teamet ska kännas hett inför premiären.

 

Missa nu inte chansen att vara med i Motormanager 2022 och testa ditt team mot andra F1-fans. Här kan du läsa om mitt team och det team som Johan Kristoffersson har tagit ut. Lycka till!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB