Startsida / Inlägg

F1 presenterar en kalender för Formel 1 2022

av Anna Andersson

Säsongen 2021 är inte över, men redan nu presenteras en provisorisk kalender för Formel 1 2022. Återigen handlar det om 23 lopp, men den här gången är det tänkt att säsongen ska avslutas redan den 20 november 2022.

Det är flera veckor tidigare än årets säsong väntas vara färdig och så tidigt har ingen säsong avslutats sedan 2018.

kalender för Formel 1 2022
Samma fajt 2022? (TT)

Det finns ett par intressanta detaljer i kalendern för Formel 1 2022, det första exemplet är att Australien blivit av med säsongspremiären efter två förlorade år. Återigen går den till Bahrain.

Den 8 maj väntar F1-debuten för Miami och det finns tre trippel headeras under säsongen. Den första startar i juli i Storbritannien, återföljs av Österrike och avslutas sedan i Frankrike eller Italien. Frankrikes GP har inget kontrakt för 2022 och Imola har fått en reservplats om detaljerna inte löser sig.

Den andra trippelheadern följer direkt efter sommaruppehållet därefter väntar en veckas paus innan säsongens tredje trippel header startar  med ett kvällslopp i Singapore. Det finns dock tveksamheter kring Singapores GP, som saknades så väl 2020 som 2021 på grund av pandemin. Turkiets GP är reserv om loppet inte kan genomföras på Marina Bay Street Circuit.
Vi får dock inte glömma bort den pågående pandemin, den har flyttat många race de senaste två åren och kan givetvis göra det även 2022.

Kalender för Formel 1 2022

20 mars Bahrain – Sakhir
27 mars Saudi Arabien – Jeddah
10 april Australien – Melbourne
24 april Kina – Shanghai
8 maj USA 1 – Miami
22 maj Spanien – Barcelona
29 maj Monaco – Monte Carlo
12 juni Azerbajdzjan – Baku
19 juni Kanada – Montreal
3 juli Storbritannien – Silverstone
10 juli Österrike –  Spielberg

17 juli Frankrike/Italien – Le Castellet/Imola
31 juli Ungern – Budapest
28 augusti Belgien – Spa-Francorchamps
4 september Nederländerna – Zandvoort
11 september Italien  – Monza
25 september Ryssland – Sotji

2 oktober Singapore/Turkiet – Singapore/Istanbul
9 oktober Japan – Suzuka
23 oktober USA 2 – Austin
30 oktober Mexiko – Mexico City
13 november Brasilien Sao Paulo
20 november Abu Dhabi – Abu Dhabi

Det  var en kalender för Formel 1 2022, vill du veta hur årets säsong ser ut? Den kalendern har du här.

Därför misslyckades Red Bull i depån

Varför gjorde Max Verstappen ett så dåligt depåstopp på Monza?
Det var en av orsakerna till att det blev så tajt mellan Verstappen och Lewis Hamilton vilket ledde fram till den kollision som gör att VM-ledaren har tre platsers nedflyttning i Ryssland. Enligt Red Bull handlar det om de nya reglerna kring depåstopp  som infördes tidigare i höstas.
– Det var ett mycket ovanligt mänskligt misstag som beror på de nya direktiven, citeras stallchef Christian Horner av Motorsport-Magazine.
– Men även Mercedes gjorde ett misstag i samband med Hamiltons stopp och det bidrog till den uppkomna situationen.

Horner anser fortfarande att båda förarna bar skuld till kollisionen, även om det bara var hans förare som drabbades av en bestraffning.
– Jag anser fortfarande att båda bär skuld och att det är svårt att ge en sida mer skuld än den andra. Om FIA vill statuera ett exempel kan de ge båda förarna samma bestraffning. Frågan är vad Max Verstappen kan göra med sin bestraffning på söndag. Han bevisade redan 2018, när han bytte motor i Ryssland, att det är en bana där det går att avancera genom fältet. Då körde han upp sig från sista startled till plats fem.
Det är dock en bana där Mercedes har vunnit varje år som tävlingen har genomförts i den forna OS-staden.
Det är raceweek igen och i morgon får du tider, väder och däck inför helgens tävling i Ryssland.

IndyCar – Lundqvist får test

Marcus Ericsson behåller femteplatsen i IndyCar efter en sjätteplats på Laguna Seca.

– De var en bra heg för vår del, med bra träningar och en  sjundeplats i kvalet där jag var nära Fast Six, säger Marcus Ericsson.

– Racet var också helt okej, men jag tappade lite i början när jag låg bakom Scott som hade dålig dag och inte hade tempot. Där tappade jag nästan 20 sekunder på Herta och Palu i täten. Jag fajtades med Pat O´Ward  nästan hela racet och låg i hans växellåda, men i slutet av en tredje stinten gjorde jag en liten miss och tappade Graham Rahal. Det var lite surt.

Ericsson är nöjd med ytterligare en placering i topp tio och är bara 15 poäng efter Scott Dixon på plats fyra i tabellen.

– Bilen var svårkörd mot slutet av stintarna och jag hade svårt att hålla liv i däcken hela vägen för att kunna hålla ett bra tempo på slutet. Det var lite på gränsen, men ändå starkt att klara en sjätteplats.

– Jag är rätt så nöjd, det kanske hade gått att bli fyra eller femma i dag med den  bilen och farten.

Tävlingen vanns av Colton Herta, före Alex Palu som leder mästerskapet och Romain Grosjean som stod för ett antal fina omkörnignar på väg från plats 13 till prispallen.

– Den sista stinten var väldigt rolig eftersom vi hade nya däck och de var fräschare än de  andra förarnas. Det var spännande, sa en nöjd Grosjean till NBC efteråt.

– Däremot var det inte lika kul när vi fick gå långt på de svarta däcken för att få den strategin att fungera.

Felix Rosenqvist hade däremot en svart helg. Det inleddes med att bilen inte var tankad med tillräckligt mycket bränsle under kvalet och han slogs ut i det första kvalsegmentet. I racet snurrade han redan på varv ett och hade därefter problem med däckslitage.

Verkligen en dag att glömma, säger Felix Rosenqvist som slutaden på plats 19.

– Jag körde inget bra race, och det gick hand i hand med att jag hade noll förtroende för bilen. Det kändes hyfsat de första två-tre varven på varje stint, men sedan dalade det väldigt snabbt och vi hängde inte med. Vi har varit starka på många andra banor nu mot slutet av året, men det finns inte mycket att ta med sig härifrån.

Hela resultatlistan finns här.

Här är tabellen.

Indy Lights och brittiska F4

I IndyLights tog Linus Lundqvist ytterligare två pallplatser på Laguna Seca, han säkrade en pallplats i mästerskapet  och ett test till IndyCar.

– Det känns fantastiskt att kunna blicka fram emot mitt första INDYCAR-test, säger Linus Lundqvist som har tagit tio pallplatser i år.

– I vanliga fall spelar det mindre roll om man blir trea, fyra eller femma i ett mästerskap, men här är det betydelsefullt på riktigt. Det är en stor chans, en möjlighet att verkligen ta steget in bland INDYCAR-teamen. Det ska bli riktigt häftigt att få göra ett ordentligt test i ett sådant monster till bil!

Testet genomförs den 29 oktober och här kan du se ett inslag med Linus.

Från Storbritannien kommer också positiva svenska tongångar. Joel Granfors tävlar i brittiska Formel 4 och tog sin  femte pallplats på de nio senaste loppen och när tre lopp återstår av årets  säsong är han femma i mästerskapet, tre poäng från tredjeplatsen.

– Det börjar bli tight i mästerskapet, och med formen vi har just nu kan allting hända, säger Joel Granfors.

– Det har varit ännu en stabil helg här på Croft och vi har nu haft fem pallplatser i de senaste nio racen. Vi måste bara fortsätta att göra det vi gör och förbättra oss där vi kan, så blir det en väldigt spännande avslutning på säsongen!

Säsongen avslutas på Silverstone nästa helg.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB