Startsida / Inlägg

Vem blir Schumachers kollega?

av Anna Andersson

Haas F1 kan få stora problem. Bara någon vecka innan F1-premiären kan teamet stå utan en av sina två förare och med en huvudsponsor som inte kommer åt sina tillgångar.

 

Haas F1
Får Nikita Mazepin köra Fomrle 1 2022 ? (TT)

Rysslands invasion av Ukraina har redan påverkat Formel 1. I fredags kom beskedet att det inte blir någon deltävling i Ryssland till hösten och när nu flera andra stora idrottsförbund som FIFA, UEFA, internationella ishockey- och handbollsförbundet har portat lag och idrottsmän från Ryssland växer trycket mot FIA.

Under måndagen krävde det ukrainska motorsportförbundet att FIA förbjuder förare med rysk tävlingslicens i samtliga klasser och mästerskap. Det skulle få konsekvenser i Formel 1.

Ny förare till Haas F1?

I amerikanska Haas F1 finns ryssen Nikita Mazepin och teamets huvudsponsor är ryska Uralkali, vilket i praktiken innebär att det är Nikita Mazepins far som är teamets stora sponsor.

Haas F1
Får Mick Schumacher en ny teamkollega? (TT)

Dimitri Mazepin är en av Rysslands rikaste män och han har även en personlig relation med president Vladimir Putin. Under fredagens avslutande F1-tester i Barcelona var Haas bil, som normalt ser ut som den ryska flaggan, helt neutral.

– Vi diskuterade situationen och när vi kom till banan så sa vissa partners att de var missnöjda med situationen så vi tog ett samtal med ägaren Gene Haas och tog bort allt, det var väldigt enkelt, säger stallchef Günther Steiner.

Men situationen är fortsatt osäker.

– Mazepins framtid måste lösa sig. Det är regeringar som är inblandade i detta och jag kan inte styra över dem. Vi måste även se hur situationen i Ukraina utvecklas, förklarar teamchefen.

Pietro Fittipaldi ?

Hur det ser ut vid nästa test i Bahrain om två veckor är okänt och det är också osäkert vem som kör bilen. Ett namn som nämns är Antonio Giovanazzi, som har tajta kontakter med Haas samarbetspartner Ferrari och körde för Alfa Romeo förra året, ett annat teamets reservförare Pietro Fittipaldi.

– Om Nikita inte kan köra, av en eller annan anledning ringer vi till Pietro, säger Steiner enligt Speed City Broadcasting.

– Han har varit med  oss i ett par år och sedan får vi se vad vi gör efter det.

Pietro Fittipaldi, barnbarn till den dubble världsmästaren Emerson, hoppade in för Romin Grosjean under de avslutande loppen 2020.

För Haas är brådskar beskedet. Det återstår ett F1-text, tre dagar i Bahrain innan säsongen startar med ett helt nytt reglemente. Det betyder att teamet gärna vill köra det avslutande testet med de två förarna som ska köra premiären den 20 mars.

IndyCar – i korthet

I gårdagens blogg kunde du läsa om IndyCars premiär i St Petersburg och Marcus Ericssons besvikelse över den bestraffning han fick.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Men det fanns trots allt positiva svenska nyheter att ta med sig från Florida. Linus Lundqvist tog sig i mål som trea i det första loppet i IndyLights, serien under IndyCar.

– En pallplats, och en helt okej start på säsongen, säger Linus Lundqvist.

– Mitt race blev förstört i första kurvan, men jag lyckades i alla fall komma ut som femma efter första varvet. Sedan höll jag mig kall och försökte sätta press på bilarna framför, men det är svårt att köra om här. Farten fanns där. Vi hade lite tur på vägen idag, men det gäller att komma i mål och en pallplats i premiären är inte fy skam.

Vann gjorde Matthew Brabham (Andretti Autosport) och nästa deltävling avgörs på Barber Motorsports Park den 1 maj. Det var där som svensken tog sin första seger i IndyLights förra säsongen.

– Allt som allt har det varit en bra första helg, säger Linus Lundqvist.

– Vi har haft bra fart hela tiden, och vi vet från i fjol att St. Petersburg inte är vår bästa bana. Att faktiskt åka härifrån med en pallplats, efter ett ganska dåligt race, visar att vi håller en hög nivå. Jag ser fram emot nästa race på Barber. Där var vi väldigt starka förra året, och jag tror att vi har alla förutsättningar för en riktigt konkurrenskraftig säsong.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB