Comeback för Kevin Magnussen
avKevin Magnussen gör comeback i Formel 1. Men först en annan nyhet:
Red Bulls Christian Horner anklagar Toto Wolff.
Han hävdar att Mercedes har tvingat tävlingsledare Michael Masi att lämna sitt jobb.
– För mig är det samma sak som mobbing, säger Red Bulls teamchef.
I dag startar de avslutande testerna inför F1-säsongen 2022 och stämningen i F1-depån är spänd. Såren efter den både dramatiska och kontroversiella F1-finalen i Abu Dhabi 2021 är långtifrån läkta. Då vann Red Bulls Max Verstappen sin första VM-titel, samtidigt som Lewis Hamilton och Mercedes kände sig bestulna.
Mercedes svarade med att protestera och diskussionen har varit intensiv under vintern, FIA (internatioenlla bilsportförbundet) genomförde en undersökning och ändrade nyligen strukturen kring tävlingsledarens arbete. Michael Masi som har haft jobbet de senaste åren fick andra arbetsuppgifter.
Det kritiseras nu av Christian Horner som attackerar Toto Wolff.
– Var det rätt att sparka honom, på grund av den press som ett annat team satte på honom?, säegr Horner till BBC.
– För mig är det samma sak som mobbning, detvar passivt och aggressivt på samma gång.
Christian Horner attackerar Toto Wolff
Han anser att det var orättvist att låta Masi gå.
Situationen mellan teamen har varit spänd, Toto Wolff var mycket aktiv med sina åsikter över radion under finalen, men krävde han inte att Masi skulle sparkas. Han hade en tydlig åsikt, Lewis Hamilton försvann helt under ett par månader, och Mercedes skickade inte heller den bil som vann kontuktörs-VM till FIA:s prisgala.
Men även Red Bulls teammanager Jonathan Wheatley hördes på radion under finalen och både han och Horner försökte att påverka Masi att ta ett beslut som var till deras fördel.
– Men vi måste hålla oss till fakta, kräver Red Bulls teamchef i intervjun.
– Dem var den första som ropade till Michael. Det var inte jag. Jag reagerade eftersom jag kunde höra att ett annat team pressade honom. Som teamchef är det min jobb att försvara mitt teams intressen.
”Ren mobbning”
Han anser att han inte alls pressade tävlingsledningen lika hårt som Mercedes. Han har även svårt att förstå diskussionen kring att Masi släppte fältet fritt att köra det sista varvet, men utan att låta samtliga varvade bilar ovarva sig själva. I det här fallet var det bara ett par bilar som låg mellan Hamilton och Verstappen som släpptes förbi. Det gjorde att Verstappen, som hade nya däck, ganska enkelt kunde köra förbi Hamilton som körde på betydligt äldre däck.
– Föraren var inte skadad, bilen stod vid en nödutgång. Det var en stor chans att man skulle hinna rensa upp på banan. Det hade inte varit något problem att släppa förbi alla sju bilarna och inte bara fem, menar Horner.
– Hade man haft ett problem om han hade vinkat förbi sju bilar? Det hade inte gjort någon skillnad för slutresultatet i VM. Det enda felet som man skulle kunna påstå att Michael gjorde var att han inte lät de två bilarna därefter ovarva sig. Det hade gått, absolut, men det hade inte påverkat resultatet.
Han anser inte att Red Bull pressade Michael Masi till att starta om racet och inte heller det argumentet att F1 gjorde ett val för att få en bättre show för publiken.
– Så vitt jag vet satt inte producenten från Netflix intill Michael när han tog det beslutet, säger Horner till BBC.
– Vi har ofta drabbats av Michaels misstag, men han har haft en väldigt svår uppgift inom en sport där pressen är enorm. Men det jag troligen inte kan förlåta är alla hot över internet, alla verbala övergrepp och mordhot som han och hans familj har fått ta emot. Det kan vu inte tolerera. Det har ingenting med sporten att göra. Det är ren mobbning och det kan jag inte acceptera inom vår organisation.
Kevin Magnussen gör comeback i Formel 1
Nu är det klart. Kevin Magnussen gör comeback i Formel 1. Han ersätter Nikita Mazepin, vars pappa hotar med rättsliga åtgärder efter det att sponsorsavtalet med Haas har avslutats.
– Jag var överraskad och också väldigt glad när jag fick samtalet från Haas, säger Magnussen i en kommentar.
Ham tävlade för teamet från 2017 till 2020, men testade under förra året lyckan i IMSA, USA.
– Jag hade tänkt mig att göra andra saker under 2022. Möjligheten att köra Formel 1 för ett team som jag känner extremt bra var för lockande för att jag skulle tacka nej, säger Kevin Magnussen till Ekstrabladet.
– Inte i min vildaste fantasi trodde jag att jag skulle få en sådan möjlighet och det trodde ärligt talat ingen annan heller. Jag är väldigt spänd och otroligt motiverad för att få lov att köra F1 igen.
Han skulle ha kört i WEC och IMSA i år, men både Peugeot och Chip Ganassi Racing har gett dansken tillåtelse att köra Fomrel 1 istället. Kevin Magnussen kommer att köra för Haas F1nredan under helgens tester. Där får Haas samtliga tre förare chansen, Pietro Fittipaldi inleder, därefter får Mick Schumacher och Kevin Magnussen köra hälgften av tiden var
Snabba nyheter
F1 blir tyngre – igen. Minstavikten har ökat till 795 kilo och den kommer att öka med ytterliga tre kilo skriver motorsporttotal.com. Ett kilo beror på de tyngre däcken, ett kilo på fäljarna och ytterligare ett kilo handlar om att teamen ska förbättra det problem med ”porpoising” som upptäcktes under testerna i Barcelona där flera bilar liksom tumlade fram över rakan, så som en tumlare hoppande tar sig fram över vattnet.
Dock ska vi vara medvetna om att enligt snacket är det flera bilar som inte ens når ner till minstavikten. Många av bilarna sägs i år väga över 800 kilo.
På 1970-talet vägde bilen ungefär 550 kilo, 1995 började man väga bilen och föraren tillsammans och då höjdes minstavikten till 595 kilo. 2010 höjdes sedan minstavikten till 620 kg, 2014 låg den på 691 kg, ett år senare var vikten över 700 kg och nu väger bilen alltså ytterligare 100 kg.
Dock är det så att föraren och sits tillsammans ska väga 80 kg, en lättare förare får då extravikt för att nå upp dit.
Här kan du också läsa om Max Verstappens nya monsterkontrakt.
Du kan också se de pågående testerna på Viaplay och F1TV.