Pallplats för Marcus Ericsson
avMarcus Ericsson slutade trea i Texas. Hans första pallplats på en oval i IndyCar.
– Detta har alltid varit en mål för mig, säger svensken.
Felix Rosenqvist startade IndyCars deltävling på Texas Motor Speedway i pole position, men han drabbades av ett problem med bilen och tvingades bryta loppet. Instället var det Marcus Ericsson som var bäst av de två svenskarna i IndyCar.
Han körde upp sig från plats 14 till plats tre och tog sin första pallplats på en oval.
– Det var en riktigt bra dag, vi hade bra pace, men det var svårt att köra och jag gick jobba mycket med bilen under loppet, säger Ericsson till Viaplay efter loppet.
– Det var många kul fighter och det känns riktigt roligt att ta den första pallplatsen på en oval.
Marcus Ericsson slutade trea i Texas
Ifjol var det just ovalloppen som ställde till det för Ericsson. Han var en av fältets bästa förare på road- och street courses, men inom IndyCar kör förarna på tre olika typer av banor. På roadcourses som är traditionella racerbanor, stadsbanor och ovaler. På den sist nämnade hade svensken problem, vilket gjorde att han aldrig hade någon riktigt bra chans att vinna mästerskapet. Under vintern har han därför arbetat extra med just ovaler och under de 248 varven på den hårt bankade ovalen i Texas ledde Marcus Ericsson i tio varv.
– Det har alltid varit mitt mål att ta mig till toppen, men jag kom hit helt utan erfarenheter från ovalracing, säger han.
– Jag lärde mig mycket av min kollega James Hinchcliffe under det första året. Sedan dess har jag kommit en lång väg. Jag har jobbat mycket med vår förarcoach Dario Franchitti samt med min ingenjör. Jag har jobbat med att lära mig att arbeta med bilen, hur jag ska tänka och hur jag ska jobba taktiskt under ett lopp.
När Marcus Ericsson nu slutade trea i Texas är det den bästa svenska prestationen i ett ovalrace sedan Kenny Bräck tävlade i USA för 20 år sedan.
Seger för Newgarden
Loppet vann av Josef Newgarden som körde om sin teamkollega Scott McLaughlin i den allra sista kurvan. McLaughlin som vann premiären i St Petersburg för ett par veckor var besviken efteråt.
– Jag har lärt mig mycket den här helgen och kanske agerar jag på ett annat sätt i den situationen nästa gång. Samtidigt är jag bara människa. Jag lär mig och skaffar mig erfarenheter, säger han till Viaplay.
It's not over 'til it's over.
⁰@josefnewgarden overtakes teammate @smclaughlin93 on the final lap to take the checkered flag at @TXMotorSpeedway.#INDYCAR // #XPEL375 pic.twitter.com/2Tn81YblGo— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) March 20, 2022
För Felix Rosenqvist var det en tyngre kväll. ALlt gick enligt planen de första 100 varven, sedan tappade han mark i samband med ett depåstopp.
– Vi hade en fantastisk bil i början av stinten – antagligen bäst av alla – men vi gick hårt åt vänster framdäck, säger Felix Rosenqvist.
– När vi kom in i depå var det nästan omöjligt att få stopp på bilen och både jag och Pato (O’Ward, teamkamrat) missade våra stoppmarkeringar. Dessutom hade jag ett separat problem på höger bakdäck som kostade ytterligare tid.
Han kom ut på plats 12, men ett par varv senare, poå varv 138 var det över.
– Någonting brast i bak på bilen och det var bara att parkera i depån, förklarar Rosenqvist.
– Det är självklart något vi kommer titta noggrant på och som vi måste lösa.
Formel 1 – drama i Bahrain
Det var en mycket dramatisk premiär av Formel 1 tidigare under kvällen. Red Bull misslyckades kapitalt när båda bilarna tvingades bryta, medan Ferrari tog sin första seger på 910 dagar före Mercedes som slutade trea och fyra. Dessutom visade Kevin Magnussen vad dansk dynamit är.
Mer om Ferraris seger och Kevins framfart läser du här.
Nu är det dessutom läge att gå in och kolla till ditt lag i Motor Manager? Här gör du det.