Startsida / Inlägg

Mercedes revolution chockar konkurrenterna

av Anna Andersson

Mästarteamet satsar på att slå tillbaka – med en bil som kan revolutionera Formel 1.

Mercedes F1 2022 är en bil som chockar konkurrenterna och det får Red Bulls Christian Horner att rasa och kalla Mercedes lösning  för ”illegal”.

Mercedes F1 2022
Mercedes F1 2022 i Bahrain (Mercedes)

Vid det första testet i Barcelona kom konstruktörsvärldsmästarna Mercedes med en grundmodell av sin bil W13. Till det andra tredagarstestet i Bahrain kom teamet med en helt annan version av bilen.

Mercedes F1 2022 satsar på en bil med en extrem design som chockar konkurrenterna. Teamet som dominerat Formel 1 sedan den senaste regeländringen 2014 har valt en sidepods som knappt ens ser ut som en sidepod, de är så smala att det inte ens går att montera en backspegel utan de sitter på en typ av vinge. Vingen normalt är en del av kraschstrukturen i chassit och finns  hos konkurrenterna med, men där är den inbyggd. Ingenjörerna hos Mercedes har anpassat kylningen till den smala designen och där finns bara mininmala luftinsläpp. Den extrema designen av W13 går stick i stäv mot den linje som regelmakarna hade i åtanke. Därför skapade designen ett stort missnöjde bland konkurrenterna när bilen körde ut på banan i Bahrain.

– Det där är ingenting som håller backspegeln, det är två vingar, sedan har de lagt andra block vertikalt på spegeln. Det är inget fäste av en backspegel. Detta är inte tanken med reglementet, vi anser att den vingen är illegal, citeras Horner av Auto Motor und Sport.

Extrem lösning för Mercedes F1 2022

Det uttalandet dementerade sedan teamet eftersom Horner inte gjort någon officiell intervju med den tyska facktidningen. Oavsett om det var ett samtal med Michael Schmidt kring Mercedes bil eller en officiell intervju var det en kraftig reaktion från Horner. Intresset kring Mercedes lösning är stort och även Formel 1 är överraskade över den innovativa lösningen.

– Vi hade inte räknat med en så extrem lösning av sidepodsen som Mercedes presenterar, säger F1:s sportdirektör Ross Brawn till tyska RTL.

– Vårt första intryck är att den här lösningen är extrem och unik. Vi ser ingenting som skulle bryta mot reglerna. Mercedes bevisar att man har gjort framsteg i det område som handlar om kylning av motorn. De framstegen är i det här fallet en kompakt lösning som ökar möjligheterna att spela med aerodynamiken.

Mercedes F1 2022
George Russell i sin Mercedes F1 2022 (W13) under testet i Bahrain (Mercedes)

Enligt Brawn, som tidigare haft ledande roller inom bland annat Mercedes, Ferrari och Brawn GP, har regelmakarna stängt hundratals kryphål när de skapat reglementet till årets säsong.

– Men oavsett hur mycket möda och engagemang man lägger ner så är innovationerna inom Formel 1 alltid extrema, säger han till tyska Sky.
– Och jag tror att det är oundvikligt att det blir en stor diskussion över det sätt som de har tolkat reglerna. Så är det med ett nytt reglemente.

Räkna med att detta kommer att diskuteras. Ferraris teamchef Mattia Binotto har redan antytt att FIA måste ta upp frågan.

– Det är något vi måste diskutera, för framtiden. Annars finns det en risk att alla bilar har backspeglar som ser ut som rymdskepp framöver, säger han till racing365.com

Tiderna från gårdagens första dag hittar du här.

Snabba nyheter

Nu startar vi Motormanager 2022, kika in hur jag har tänkt när jag har tagit ut mitt team och hur Johan Kristoffersson tänkte när han tog ut sitt. Var med och spela du med.

Ferrari, Aston Martin och Mercedes testar nya golv i Bahrain.

Nej det är inte Racing Point som är tillbaka i F1. Det är Alpine som kör med en speciallackerad bil, rosa, så som den nya ponsorn BWT vill ha det. Bilen kommer att vara rosa under två första loppen 2022.

Sugen på Drive to survive? Nu har säsong 4 släppts på Netflix. Jag har sett de fyra första avsnitten och det mest intressanta är hur familjen Mazepin hotar Haas. Vad som också märks tydligt är Max Verstappens frånvaro. Han väljer att inte intervjuvas av Netflix eftersom han anser att deras produktion svänger lite med sanningen. Han kommer inte heller att ställa upp för Netflix under 2022.

Kevin Magnusson är tillbaka i Formel 1. Han ersätter Nikita Mazepin 2022. Haas har missat en del tid under testet, dels för att deras material kom försent till Bahrain och dels för att teamet drababts av en oljeläcka. Därför får de testa en timme längre än alla andra i kväll.

Daniel Ricciardo är sjuk (inte corona) och kommer inte att köra i dag. Istället är det Lando Norris som kör.

Williams Nicholas Latifi drabbades av en brand i bilen under den andra testdagen. Det såg ut som någon form av läcka i kombination med för varma bromsar. Bilderna var dramatiska och det blev en rejäl brasa. Där tappade Williams mycket värdefull tid.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB