Startsida / Inlägg

Pappans hot: Byt bilar, annars betalar jag inte

av Anna Andersson

Nikita Mazepin snurrar av banan, kraschar och hänger inte med sin kollega.
Då hävdar pappan – och teamets huvudsponsor – att det är en komplott och hotar med att dra tillbaka sin finansiering.
Det bekräftas i succéserien Drive to Survive säsong 4.

Drive to Survive säsong 4
Nikita Mazepin (TT)

I Drive to Survive tar Netflix med tittarna in bakom kulisserna på Formel 1 och under den säsong som släpps inför årets F1-säsong visas en intressant inblick i det politiska spelt i F1.
Det handlar om Haas, som i fjol hade ett fruktansvärt tufft år, både resultatmässigt och ekonomiskt, där den frispråkige teamchefen Günther Steiner ställs inför ett dilemma.
– Det handlar om att ta oss igenom säsongen, säger han uppriktigt till Netflix.

Teamet ägs av amerikanen Gene Haas, men under 2021 behövde han hjälp av utomstående finansiärer för att klara ekonomin och valde debutanterna Mick Schumacher och Nikita Mazepin. Tysken, vars pappa Michael vann sju VM-titlar i Formel 1, stöttas av starka tyska sponsorer och av Ferraris som levererar motorer till Haas.

Drive to Survive säsong 4

Ryssen har under hela karriären stöttas av sin pappa och dennes företag blir också  huvudsponsor till Haas, vilket gör att stallets färger ändras till blått, rött och vitt. 2021 tävlade alltså ett amerikanskt F1-team med en bil som påminde mycket om den ryska flaggan.

Günther Steiner är teamchef hos Haas (TT)

Haas hade fältets sämsta bil, men Schumacher slog sin kollega gång på gång. I en sport där den enda du verkligen kan mäta dig med är kollegan som tävlar med samma material är det förödande. Familjen Mazepin hävdade då med bestämdhet att två förarna inte körde med samma material.
– Det är samma bil, även om du tror att det inte är det, försäkrar teamchef Günther Steiner Nikita Mazepin i serien.

Det uttalandet fick huvudsponsorn, pappa Dimitri, att reagera. Redan i säsongens fjärde lopp gick han till hårt angrepp mot teamet.
– Om det inte blir någon ändring kommer jag att skicka ett officiellt brev och avsluta min sponsring av teamet och sluta tävla. Då blir det ett enormt problem med pengarna. De får bestämma vad som ska ske. Vi kan inte fortsätta med ”Vi testar, vi testar, vi gör så här eller så här”, säger Dimitri Mazepin till sonens rådgivare Jesper Carlsen i ett avsnitt av Drive to Survive säsong 4.
– Vi har testat under tre lopp och om vi tar bort Urikali från bilen slutar vi tävla. Byt bilarna. Alla vet att han har en fördel.

Vill byt bil med Schumacher

Carlsen informerar Steiner och när denne sedan intervjuvas av Netflix och får en fråga om incidenten svarar han:
– Jag vill inte diskutera det i en intervju.
Lagom till hemmaloppet i Sotji fick Nikita Mazepin ett nytt chassi. Även om han var den bäste av bilarna från Haas under den deltävlingen fortsatte fajten hela säsongen. Ingen av förarna tog någon poäng under året, men Schumacher hade ett övertag på sin teamkollega. Han förlorade bara kvalkampen mot Mazepin vid ett tillfälle under den andra halvan av 2021.

Haas förlängde sedan kontraktet med de båda förarna inför årets säsong. Det var bland annat Ralf Schumacher, farbror till Mick och expert hos tyska Sky, extremt kritisk till.
– Mazepin var säkert en bra förre i Formel 2, men han har utvecklats åt helt fel håll och borde göra något annat, säger Schumacher till Sky.
– Han måste absolut inte köra Formel 1.

Drive to Survive säsong 4 spelades in under förra säsongen och sänds på Netflix med start den 11 mars 2022.

Snabba nyheter

Diskussionen kring Mazepin har varit intensiv sedan Ryssland invaderade Ukraina. FIA har brutit allt samarbete med Ryssland GP och kommer inte att tävla där igen. Samtidigt tillåts alla förare från Ryssland och Vitryssland  tävla vidare under neutral flagg. Storbritanniens GP tillåter inte Mazepin att tävla på Silverstone. Nu ryktas det även om att Haas bryter samarbetet med familjen Mazepin, men de uppgifterna är inte bekräftade.

Om nu Mazepin inte finns med på testerna i Bahrain nästa vecka är det troligt att testförare Pietro Fittipaldi kör för Haas. Det kan också mycket väl vara så att Michael Andretti, som länge velat köra ett F1-team, dyker upp som ny ägare/partner till Haas. Men det är bara en spekulation från min sida, ingenting annat.

Du missade väl inte att Max Verstappen har förlängt sitt kontrakt med Red Bull? Det är ett monsterkontrakt värt miljarder.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB