Startsida / Inlägg

Svensk F1-förare död

av Anna Andersson

Svensk racing har sorg. Den tidigare F1-föraren Reine Wisell är död.

Reine Wisell, född 1941, avled i går.

Svensken som ersatte omkomne Jochen Rindt hos Lotus år 1970 och slutade trea i premiären på Watkins Glen, USA gjorde ett avtryck i sporten under 1970-talet. Då tävlade han först i Formel 2 och Formel 3, men skapade sig ett namn och blev kallad till F1.

– Colin Chapman ringde och frågade om jag inte kunde komma till Watkins Glen, så jag gjorde som han sa och packade väskan, berättade Reine Wisell för F1-bloggen år 2021.

– Det var inget märkvärdigt och även om bilen inte var inkörd gick det bra.

Han tävlade i F1 fram till 1974 och var trea som bäst.

– Jag tog ett par bra placeringar, men Lotusen var väldigt ömtålig. Det var nästan så att den rasade ihop när man nådde målflagg. Det skulle inte vara något bränsle kvar, det var Colins filosofi. Det var väldigt mycket i den bilen som gick sönder, saker som aldrig visades.

Reine Wisell är död

Reine Wisell avled hastigt under söndagsmorgonen i sitt hem i Thailand.  Det bekräftar hans familj för TT.

”Vi i närmsta familjen sörjer hans bortgång men gläds samtidigt åt det fantastiska liv han fått leva. Vi ber er respektera vår tid av sorg och ge oss det utrymme som behövs under den kommande tiden”, skriver familjen i ett mejl till TT.

Reine Wisell blev 80 år gammal.

Jag pratade med Reine Wisell för mindre än ett år sedan, det var ett långt och mycket intressant samtal som sedan publicerades i Aftonbladet och även här på bloggen. Då berättade han om sin karriär och om hur han studerade olyckor för att själv undvika döden. Du läser artikeln här.

Reine Wisell var en av de stora svenska förarna under 1970-talet, han tävlade tillsammans med Jo Bonnier och Ronnie Peterson. Han fortsatte att följa sporten och var ofta gäst under F1-loppet i Singapore.

Vad orsakade Red Bulls problem?

Red Bull var på väg mot en bra premiär – istället gick allt upp i rök. Nu undersöks orsaken till Red Bulls problem.

– Det var en katastrofalt slut för oss, säger teamchef Christian Horner.

orsaken till Red Bulls problem
Vad var orsaken till Red Bulls problem?  (AP)

Max Verstappen hade en andraplats, men efter det sista depåstoppet fick han problem med styrningen och när två varv återstod av premiären i Bahrain tvingades han rulla mot depån och bryta loppet. Strax därefter tvingades hans kollega Sergio Perez göra samma sak. Det gav Ferrari plats ett och två, Mercedes plats tre och fyra medan Red Bull lämnade Bahrain med noll poäng.

Vad var då orsaken till Red Bulls problem?

– Det som såg ut att bli en hyffsad hög med poäng försvann på de sista varven. Det såg ut som om det var samma problem med bilarna, men vad vet vi inte än, säger Horner till GPblog.

– Vi måste gräva i det för att se vad som hände.

Bränslepump orsaken till Red Bulls problem?

orsaken till Red Bulls problem
Besviken Horner (AP)

Enligt Sky Sports kan det vara bränslepumpen som orsakade problemet. Det handlar om en standardmodell som alla teamen använder sig av.

– Leverantören hade vissa problem med det och tillät teamen att inspektera den. McLaren bytte exempelvis ut sin eftersom de kunde se att den inte tog upp all bränsle som fanns kvar i tanken. Vad jag förstod hade pumpen problem med E10-bränslet, säger Ted Kravitz, erfaren reporter på Sky Sports.

För att göra sporten mer klimatvänlig har det under året skett förändringar och sporten har övergått till E10-bränsle där det är 10 % etanol.

– Jag tror inte att Red Bull bytte ut sin bränslepump, säger Ted Kravitz.

Efter den första deltävlingen i VM i Formel 1 är det nu Ferrari i topp i båda mästerskapen. Du ser hela tabellen här.

Tyngre gick det för Williams, McLaren som inte var någonstans och för Aston Martin. Vi har ännu inte fått något besked om det är Nico Hülkenberg eller Sebastian Vettel som kör nästa deltävling. Vettel missade dagens tävling på grund av covid.

Mot stadsbanan i Jeddah

Formel 1 åker nu vidare till Saudiarabien och den supersnabba stadsbanan i Jeddah. I morgon får ni tider och däck inför helgen, på onsdag följer sedan en guide till racet och även det andra avsnittet av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd.

Tack alla ni som har följt med bloggen, podden och vår liveservice hela helgen. Jag hoppas att ni har känt er välkomna och att vi har fått lite mer F1 än vad ni kanske är vana vid?

Har ni tankar kring det är ni alltid välkomna att höra av er.

Svensk framgång i IndyCar

Felix Rosenqvist hade pole position, men tvingades bryta säsongens andra deltävling sedan han fått problem med bilen. Istället var det Marcus Ericsson som slog till i Texas.

Han tog sin första pallplats på en oval.

– Först och främst starta 14:e var väl inte riktigt det jag hade hoppats på, men gjorde en bra start och bra första varv.  Jag tog mig upp till plats nio, berättar Marcus Ericsson.

– Därifrån kände jag att bilen hade sämre balans än vad jag hade hoppats på, det var överstyrt och vi brände bakdäck. Bilen var svårkörd så vi fick gå in tidigt i depn.

Det var dock ett lyckat depåstopp och Ericsson kom ut i fri luft och tog sig upp till plats sex.

– Andra halvan tog jag mig upp till ledningen, bilen kändes bra och  körningen var bra. Det var kul att leda ett race på en oval, säger Ericsson.

– Jag tappade ett par placeringar i samband med sista depåstoppet, men var med och slogs om segern.

Tyvärr tog bakdäcken slut och det blev en tredjeplats, men hans första pallplats på en oval och nu är han femma i mästerskapet.

– Det känns väldigt positivt, det ska bli en kul fortsättning på säsongen.

Mer de båda svenskarnas insatser i Texas läser du här.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB