Startsida / Inlägg

Wolffs ilska: Det går inte

av Anna Andersson

Plats tre och fyra för Mercedes var en besvikelse. Inför Saudiarabien GP 2022 har teamet identifierat en av orsakerna. Det tappade för mycket tid depån.
– Det där går inte, säger Toto Wolff.

Wolffs oro inför Saudiarabien GP 2022
Toto Wolff Mercedes (TT/AP)

Mercedes var betydligt långsammare än sina konkurrenter på banan, men tappade väldigt mycket tid i depån. Där kan en sekund kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust – vilket i slutändan kan vara skillnaden på plats ett och två i VM.

– Det är ingen förklaring till att vi underpresterar. Om vi  vill vara med i toppen måste vi vara med där också, säger Mercedes teamchef Toto Wolfft till motorsporttotal.

Red Bulls snabbaste depåstopp, in och ut ur depån gjorde Sergio Perez, det tog 24,2 sekunder. Lewis Hamiltons snabbaste låg på 25,5 sekunder, vilket är ungefär en sekund långsammare än hans depåstop i Bahrain förra året. Sett till bilens stopp tid låg McLarens Daniel Ricciardo bäst till med 2,31 sekunder, Ferraris Carlos Sainz hade 2,33, kollegan Charles Lecerc 2,54, medan Red Bulls Verstappen stod till i 2,62 och Perez i 2,63 sekunder.

Mercedes George Russell hade en stopptid på 3,27 sekunder medan Hamilton var näst sämst av alla med en stopptid på 3,45 sekunder. Du kan läsa hela listan här.

Leclerc var exempelvis bara marginellt långsammare än i fjol (24,7 jämfört med 24,6 2021).

Det är ett område där Mercedes kan ta in mycket tid i Saudiarabien om ett par dagar och det är en ett måste om teamet ska hänga med de team som är betydligt snabbare på banan. En sekund kan tyckas lite, men i depån handlar det om hav av tid.

Mer om däckvalen inför Saudiarabien GP 2022 läser du här.

Plattan i Mattan – avsnitt 2

Dessutom har vi precis släppt vårt andra avsnitt av podden Plattan i Mattan, vi snackar ner Bahrain, med Ferraris succé och Red Bulls dundermiss, lite IndyCar och ett uppsnack inför Saudiarabien. 45 fullspäckade minuter. Perfekt för löpturen, vardagspendlingen eller trädgårdslandet. Typ.

Finns där poddar finns.

Guide till Saudiarabien GP i Formel 1 2022

Jeddah Street Circuitit

Tider – här är de

Du vet väl att Sportbladet rappoterar live från kval och race.
Längd: 6174 meter
Varv: 50
Distans: 308,45 km
Medelhastighet: 252 km/timmen
Banan körs motsols
Kurvor: 16 vänster, 11 höger.
Mer om däckvalen läser du här.

Vinnande strategi 2021: 3 depåstopp ( De flesta förarna gjorde två depåstopp)

Första segrare: Lewis Hamilton, från pole position.

Debut: 2021

Topp 8 i kvalet 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lando Norris, McLaren
8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste  kvalvarvet:

Absolut: 1:27.511 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:27.511 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Saudiarabien GP 2022
Hamilton vann premiären från pole position. Max Verstappen hade chansen på pole position i kvalet, men kraschade i sista kurvan. (TT)

Topp 8 i Saudiarabien GP 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Esteban Ocon, Alpine
5. Daniel Ricciardo, McLaren
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Carlos Sainz, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:30.734 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:30.734 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Snabba nyheter inför:

Det pratas om att det var den nya bakvingen som gav Red Bull fart på rakorna. Enligt mätningarna i Bahrain var Red Bull snabbast på rakorna, men i slutändan hjälpte inte det. Bilen höll inte hela racedistansen, 57 varv.

Ett antal nya team vill in i Formel 1. Det bekräftar F1:s Stefano Domenicali;

– Jag kan säga att vi har flera förfrågningar. Hur många? Fler än en och färre än åtta, säger han enligt motorsporttotal.com.

Men om det verkligen blir fler team är en annan sak:

– De måste addera värde till F1. Vi prioriterar att öka konkurrensen mellan de nuvarande teamen, säger han.

– Jag tycker inte att fler team i sig  ger något mervärde, om det inte handlar om hög kvalité.

Vad ska McLaren göra åt sinaproblem? Stallet hade en bedrövlig helg i Bahrain och det talades om problem med bromsarna och med kylningen. Dessutom kostade däckvalet väldigt mycket tid.

– Vi trodde att slitatet på de mjuka däcken skulle vara högre och att vi då skulle ha en chans med mediumdäcken när vi startade på dem, men i efterhand ser vi att det däckvalet kostade mer än vad vi hade trott, säger teamchef Andreas Seidl till motorsport-magazin.

Lando Norris håller med:

– Vi är långt efter fartmässigt och då är det svårt att spara däck, säger han.

– Bilen är inte tillräckligt snabb, har inte tillräckligtmycket downforce och saknar fäste.

Han fortsätter:

– Jag kände allt, understyrning, överstyrning, bromsade fel, bilen är för svår att kära. Då är det lätt att göra misstag, säger han.

På frågan om det fanns någonting positivt svarar han:

– Att racet tog slut.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB