Startsida / Inlägg

Hemligheten bakom Ferraris succé

av Anna Andersson

Scuderia Ferrari stod för en makalös comeback. Kundteamen Alfa Romeo och Haas lika så.
Hemligheten?
Motorn.

Scuderia Ferrari
Charles Leclerc vann premiären. (AP)

För att få en helhet i historien går vi tillbaka till 2019, när Ferrari hade en motor som bland annat gav Charles Leclerc segrar i Belgien och i Italien. Den rörde sig dock i gråzonen av vad som var tillåtet och hösten kom ett förtydligande i reglementet. Då föll Scuderia Ferrari plötsligt ner från tronen till ingenstans. Under vintern analyserade FIA (internationella bilsportförbundet) Ferraris motor och kom fram till att den inte kördes helt enligt reglementet, men det blev ingen bestraffning. Istället kom ett besked om att FIA och Ferrari nått en överenskommelse lagom när den sista testdagen i Barcelona inför säsongen 2020 var avslutad. Inga detaljer kring vad överenskommelsen egentligen innebar har kommunicerats, men sedan dess har Ferrari legat efter på motorsidan.
Fram till i år.

Scuderia Ferrari toppar VM

I premiären tog fem av sex bilar med motorer från Ferrari poäng, stallet vann den första dubbelsegern på 910 dagar och en av anledningarna sägs vara just motorn.

– Ferraris motor är definitivt där den var 2019, säger AlphaTauris Pierre Gasly.
Valtteri Bottas, som lämnade Mercedes, och en Mercedesmotor för Alfa Romeo och en motor från Ferrari håller med.

– Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan motorerna längre. Det är viktigt att vi har den prestandan, säger Bottas efter sin sjätteplats i premiären.
Ferrari började sin återkomst med en motoruppdatering till GP-loppet i ryska Sotji under hösten 2021. Till årets säsongstart är motorn återigen konkurrenskraftig. Även om Ferrari inte har den motor som ger bäst toppfart på rakan, den har Red Bull, har stallet lyckats tillverka en motor som inte bara håller i ett helt race utan som är tillförlitlig och klarar av den bränsleförändring som skett.

Red Bull: Vi är inte långt efter

Enligt den tyska facktidningen ”Auto, motor und sport” lyckades Ferrari, trots E10-bränslet, att öka prestandan i sin motor medan motorerna från Mercedes och Honda tappade i prestanda.

Tack vare motorns prestanda kunde Charles Leclerc och hans kollega Carlos Sainz köra med mer downforce och ett lägre däckslitage.

– Det som överraskade oss var att de klarade av att hålla samma fart under hela loppet, säger Red Bulls Helmut Marko till tyska Sky.

– Men vi är inte långt efter Ferrari. Nu måste vi titta närmare på vårt paket, som är bra och konkurrenskraftigt för att komma vidare.
För Marko och Red Bull var premiären i Bahrain ett stort bakslag, tre av fyra bilar i Red Bull och AlphaTauri bröt premiären. I går förklarade Marko att de hittat problemet och att det ska vara löst till helgens lopp.

– Det var en rejäl smäll. Att tappa två bilar på det sista varvet var verkligen tufft.

Köra F1 med covid?

Nico Hülkenberg ersätter Sebastian Vettel hos Aston Martin även denna helg. Vettel är har ännu inte testat negativt för Covid-19 och missar även säsongens andra lopp. Enligt Aston Martin väntas han vara på plats i Australien när deltävling tre avgörs den andra helgen i april.

Under de första veckorna har nu både Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel haft covid och teamcheferna, Christian Horner, Toto Wolff och deras kollegor vill nu att förarna ska få köra – trots ett positivt test.

– Covid-19 kommer snart att hanteras som en normal influensa och då kan var och en bestämma själv om man arbetar eller inte, säger Wolff till motorssport-magazin.com

Christian Horner håller med:

– Vi måste lära oss att leva med det. Covid-19 kommer inte att försvinna. Den finns här. I slutändan handlar det om hur du mår och det är ingen skillnad mellan covid  och några andra virus, säger han.

Günther Steiner är av samma åsikt:

– Om du har influensa är det ingen som säger till dig vad du ska göra. Om föraren och läkaren säger tat det är okej, så varför inte?

Den diskussionen lär fortsätta. Än så länge krävs det alltså ett negativt test och ett sådant kan dröja veckor efter en infektion, alla ni som såg EM i handboll tidigare i år vet vad jag pratar om. Där fanns nationer som fick byta mer än halva truppen eftersom det tog veckor innan testet var negativt, medan andra testades positivt trots att de redan hade haft infektionen och var friska igen.

DRS

Guiden till Saudiarabien GP i Formel 1 finns här, men då saknades DRS. Nu har de kommit och det är följande tre zoner:

Zon 1 utgången av kurva 19, mätpukten sitter vid utgången av kurva 17. Nästa DRS-zon,  Zon 2 vid ingången av kurva 25, mätpukten sitter vid ingången av kurva 22. Zon 3 börjar 170 meter efter kurva 27, mätpukten sitter vid ingången av samma kurva.

 

Sedan får du inte missa vår podd. Plattan i Mattan. Du hittar den här, eller där poddar finns. Vi snackar ner Bahrain GP och upp Saudiarabien GP.

Dessutom är det livebevakning av kval och race i helgen igen. Du hänger väl med?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB