Startsida / Inlägg

Vettel tog en mopedtur – och bestraffas!

av Anna Andersson

Sebastian Vettel gjorde comeback – som brandman innan han tog en bejublad mopedtur runt banan.

Det gillade inte Formel 1 – och Vettel bestraffas.

Aston Martin har haft en tuff start på säsongen. Bilen har inte levererat och Sebastian Vettel missade säsongens två första lopp på grund av covid-19. Till Australien GP 2022 är han tillbaka – men han fick inte riktgit den comeback som han hade hoppats på.

Redan under den första träningen tvingades han parkera bilen med motorproblem.

– Jag har problem med motorn, äh glöm det. Det är över, meddelade han teamet.

Det rök från motorn och Vettel tog själv hand om det inledande släckningsarbetet.

Vettels förklaring

Tysken, som bär en hjälm där han tydligt tar ställning mot Rysslands invasion av Ukraina, tvinagdes byta motor. Det gjorde att han också missade den andra träningen inför comebacken – men det är inte allt. Hanbestraffades också för sig bejublade insats under träning 1.

Efter att han tvingats parkera sin bil lånade han en moped av en av funktionärerna. Till publikens jubel körde han ett varv runt banan – men det är inte tillåtet och tysken straffas för upptåget. Han måste böta närmare 50 000 kronor för en otillåten åktur.

– Jag frågade funktionären hur jag skulle ta mig tillbaka. Men bil eller får jag skjuts? Han menade att någon skulle komma och hämta mig, förklarar Vettel för Sky.

– Då kom moppen och jag frågade om jag fick köra. Jag tycker inte om att åka bakpå när någn annan kör. Han som körde sa: Visst, inga problem. Han gav mig mopeden och jag körde.

Vettel ser själv inget problem med att han befann sig på bana, även om han riskerar en bestraffning för att han befann sig på banan utan att ha tillstånd för det.

– Jag körde långsamt. Det går fortare när jag cyklar.

Träning 1 Australien GP 2022

Australien GP 2022
Ferrari i topp, men Red Bull jagar (TT)

Ferrari fortsätter att imponera, Carlos Sainz var snabbast under den första träningen, före Charles Leclerc. Red Bulls Sergio Perez var trea och det intressanta är att Ferrarin framförallt var snabbare än Red Bull under varvets 30 första sekunder, samt under de 30 sista sekunderna – där det krävs mer toppfart än downforce. I mittsektorn var däremot Max Verstappen, Red Bull, snabbast.

– Det var för lite downforce, säger Red Bulls Helmut Marko till ORF.

– Vi måste fundera över om vi ska minska toppfarten och gå mer på downforce. Vi är medvetna om att Ferrari inte behöver någon uppvärmning utan levererar direkt, men det är inget som oroar oss.

Banan i Melbourne har genomgått flera förändringar. Både sett till layouten och till att den har ny asfalt. Lär mer om förändrignarna på Albert Park här.

– Banan och asfalten känns helt annorlunda jämfört med 2019, säger Carlos Sainz.

Pirelli har också valt att satsa på ett annat däckval än tidigare, vilket kan påverka helgens strategier.

Dessutom är det för första gången fyra DRS-zoner under ett lopp. Mer om det i guiden till Australien GP.

Träning 2 Australien GP 2022

Även under den andra träningen imponerade Ferrari, Charles Leclerc var snabbast med 1:18.978. Max Verstappen var 0,245 sekunder långsammare. Båda hade då de mjukaste däcken på. Sett till longrunsen så var Leclerc och Verstappen nästan exakt lika snabba, men den delen av passet blev avbrutet av en rödflagg.

Återigen var det Aston Martin som hade problem. Lance Stroll tappade en fälg medan Vettel inte hann köra någonting på grund av motorbytet.  Notera också att Kevin Magnussen fortsätter att behålla greppet om Mick Schumacher.

För Mercedes fortsätter problemen, eller som Lewis Hamilton säger:

– Det spelar ingen roll vad vi ändrar på bilen. Ingenting händer. Det är det som är så svårt. Du är optimistisk, gör en del förändrignar, men det är ingenting som blir bättre, säger han efter den andra träningen.

Du kan se alla tider i vår F1-live. Kval och race kommer jag att följa med livekommentarer. Du hittar det under målservice.

Snabba nyheter

I onsdags kom det fjärde avsnittet av vår podd, Plattan i Mattan ut. Vi snackar upp racet i Melbourne, vi diskuterar F1 i Las Vegas och vad det kan betyda för Monacos framtid?

Har du inte lyssnat? Du hittar ”Plattan i Mattan” här. Eller där poddar finns.

Notera att Alpine byter färg, från rosa till nästan helt blå. Fernando Alonso medger också att han vill köra F1 i ett eller två år till.

En intressant tanke när det gäller budgettaket kommer från Alfa Romeo som har sin fabrik i Schweiz och känner sig förfördelade när det gäller budgettaket.

– Det tar ingen hänsyn till levnadskostnaderna, citeras teknikchef Jan Monchaux. av motorsporttotal.

Han hänvisar till att teamet behöver betala ungefär 30 procent med i lön jämfört med de andra teamen eftersom lönekostnaderna är högre i Schweiz än i Italien och England där övriga team har sina baser.

– Jämfört med de andra teamen kan vi alltså lägga mindre pengar på att utveckla bilen, vi tappar alltså 30 procent av budgeten jämfört med våra konkurrenter.

Det är en tanke som nog inte alla är medvetna om.

Missa nu inte att det är IndyCar i helgen. Du kan läsa mer om det här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB