Startsida / Inlägg

Tungt besked kan påverka VM för Fernando Alonso

av Anna Andersson

Raceweek igen – för första gången sedan 2019 är det dags för Australiens GP. Men vilka är ändringarna på Albert Park?
Det är rätt många.

 

ändringarna på Albert Park
Mercedes Valtteri Bottas leder Australien GP strax efter starten 2019 – men nu har det skett förändrignar på banan (TT)

Samtidigt som Formel 1 har låtit bli att besöka Albert Park så har det skett en uppdatering av stadsbanan som ligger mitt i Melbourne, Australien, och för att göra det enklare för er får ni nu en genomgång ändringarna på Albert Park.
Bland annat ska layouten locka till omkörning, banan har fått ny asfalt och depån är bredare och bättre.
Vi tar det från början.

Vilka är ändringarna på Albert Park?

Ny asfalt:

Detta är en stadsbana och 51 veckor om året kör Melbournes trafikanter över det som sedan blir Albert Park Circuit. Den asfalterades om år 1995 och nu, 27 år senare, behövdes absolut ny asfalt.

Kurva 1:

Varning för krascher. Här har banan breddats med två och en halv meter för att minska risken för olyckor efter start. Nu ska det vara enklare att köra sida vid sida och att köra om framförvarande bil.

Kurva 3:

Har tidigare varit den bästa omkörningsmöjligheten är nu fyra meter bredare och högerkurvan har höjts något för att ge förarna flera linjer. Möjligen har det också förändrat bromspunkten.

Kurva 6:

Det var en del av en chikan, men har nu blivit sju och en halv meter bredare och det som var en chikan är numera knappt en kurva och det går att behålla betydligt högre fart. ( ca 70 km/tim).

Kurva 9/10:

Den gamla chikanen som var kurva 11/12 är borta, nu kommer det att gå undan. 330 km/timmen med 5,4 g. Detta blir en DRS-zon.

Kurva 11:

Den numera bästa omkörningsmöjligheten, tre meter bredare än tidigare och vägbanan har höjts något för att ge förarna fler alternativ för att öka omkörningsmöjligheten.

Kurva 13:

Den näst sista kurvan är också bredare för att göra det svårare för den framförvarande bilen att försvara sig.

Depårakan:

Två meter bredare och FIA pratar om att höja hastigheten från 60 till 80 km/timmen.

Gör detta racingen i Albert Park bättre? Det är tanken och enligt simulatorn så ska varvtiden minska med ungefär fem sekunder. Vi får se om det stämmer.

Nyheter till Australien GP

Sebastian Vettel är tillbaka efter att ha missat två lopp på grund av covid-19.
Alex Albon flyttas ner tre platser i starten av loppet efter incidenten med Lance Stroll i Saudiarabien.

Fernando Alonso måste ta sin tredje motor i Australien. Det var vattenpumpen som gick sönder, men den är integrerad med motorn och ramlade ner i motorn. Därför behöver den tidigare mästaren ett nytt aggregat.
Det blir hans tredje för säsongen och är lika många som han får lov att använda under ett år – utan att drabbas av en bestraffning.
Det är riktigt tungt för Fernando Alonso.

Förra veckan skrev jag om Ferrari som väljer att inte ha några uppdateringar till denna helg. Om de problem inflationen skapar för Formel 1 och varför Ralf Schumacher tror att Mercedes får en mycket tung säsong. Gå tillbaka och läs, om du inte har gjort det.

Behöver du uppdatera dig kring vad somhände förra racet hittar du vår podd, Plattan i Mattan, här – eller där poddar finns.

I morgon fortsätter vi med däck och tider inför Australien GP och därefter väntar podd och lite annat.

Tack för att ni läser och följer med!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB