Ny bakvinge för Mercedes
avOnsdag betyder guide och statistik inför Australien GP i Formel 1 2022, men innan dess- är Mercede spå väg tillbaka till toppen?
Säsongsstarten har varit bedrövlig. Nu vill Mercedes slå tillbaka – med en rejäl uppdatering av bilen.
En ny bakvinge ska ge Lewis Hamilton och George Russell bättre förutsättningar i Australien GP.
För de tidigare dominanterna har årets säsong handlat om att begränsa skadorna, men till säsongens tredje deltävling så vill Mercedes ha mer. Mycket mer. Därför har teamet med sig en ny bakvinge som leda till att teamet börjar kunna optimera sin downforce.
– Det är för många delar på bilen som inte fungerar, som vi inte förstår oss på och som inte är tillräckligt bra, säger Toto Wolff i en en kommentar till tyska RTL.
Till den förra deltävlingen i Saudiarabien hade teamet en mindre bakvinge och den fungerade inte alls och teamet som har vunnit femton av 16 VM-titlar mellan 2014 och 2021 nu har hamnat i en situation där man inte varit sedan 2013. Deras förare är inte längre självklara segerkandidater.
I Saudiarabien gick Lewis Hamilton, sjufaldige världsmästare, inte ens vidare från Q1. Det har inte hänt sedan 2009. Dessutom var bilen ungefär en sekund långsammare än Red Bull och Ferrari – varje varv.
– Det är ett par alarmklockor som hörs hos mig, säger Anthony Davidson, simulatorförare hos Mercedes och dataanalytiker hos Sky UK.
– Redan i Bahrain kunde jag se att bilen på banan inte riktigt ser ut som den bil som jag har kört i simulatorn.
Orsaken till Mercedes problem
Han säger också att han tror att huvudorsaken till problemen är att Mercedes inte kan ställa in höjden på bilen som de vill.
– Man ser på andra team, som Red Bull att deras bil gnistrar när den skrapar marken, de kan inte trycka ner bilken mer mot marken än vad de gör. Det är fysiskt omöjligt, mmen dit kommer inte Mercedes, fortästetr han.
– Jag tror att Mercedes skulle vilja vara där, men när de försöker ta sig dit så studsar bilen och det påverkar både hastigheten på bilen och komforten för föraren. Detta är inte bara ett problem på raksträckorna utan även i de snabbare kurvorna.
Frågan är nu hur lång tid det tar innan Mercedes har hämtat in det försprång som Red Bull och Ferrari har. Just nu befinner sig teamet i ingenmansland, mellan de två toppteamen, men före resten av mittfältet och även om det kommer med en uppdatering till helgen är det knappast hela lösningen, utan det komer att ta tid.
Efter Saudiarabien GP pratade teamchef Toto Wolff om att han vill se en lösning till sommaren.
Se förändringarna inför comebacken på Albert Park
Det har gjorts många förändringar på Albert Park inför Australien GP i Formel 1 2022. Kika på filmen och se om du upptäcker dem.
Vill du läsa om dem? Gör det här.
Ride onboard with us for a lap around Albert Park! 🤩
Can you spot the track changes? 🔎#AusGP #F1 @ausgrandprix pic.twitter.com/zCSLKcrQEc
— Formula 1 (@F1) April 4, 2022
Missa inte heller vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som kommit ut med avsnitt 4, där vi snackar om F1 i Las Vegas, om Monacos framtid och om Australien – så klart. Ett bra komplement till bloggen. Du hittar den här – eller där poddar finns.
Fakta inför Australien GP i Formel 1 2022
Albert Park Circuit
Helgens tider hittar du här.
Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Distans till första kurvan: 260,5 m
Kurvor: 14
DRS: Fyra DRS-zoner – vilket är fler än någon annanstans. Målrakan, mellan kurva 2 och 3, mellan kurva 8 och 9 samt mellan nya kurva 10 och 11.
Toppfart: 320 km/tim.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.
Däck: C2, C3 och C5. Pirelli förklarar sitt däckval här.
Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004
Slitaget på bromsar och däck räknas som medel.
Säkerhetsbil: I 6 av loppen sedan 2003, totalt 13 gånger.
Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Sebastian Vettel tre segrar, medan Lewis Hamilton har två.
Första segern: Damon Hill, 1996, Williams.
Segrar från pole position: 9
Seger från högsta startposition: David Coulthard från position 11 år 2003.
Omkörningar: 2019: 10 (7 med DRS). Även 2018 var det 10 omkörningar.
Värt att veta: Banan debuterade i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position i sitt allra första lopp i Formel 1. Lewis Hamilton stod på prispallen i din debut 2007 och det gjorde även Kevin Magnussen 2014.
Sportbladets kommentar om banan
Albert Park är en blandning av en racerbana och vanliga gator. Banan är belägen mitt i Melburne och underlaget kan vara väldigt smutsigt under inledningen av helgen, men ju fler bilar som kör på banan ju bättre blir fästet. I år är det dessutom nyasfalterat, vilket kan leda till att detblir väldigt halt om det regnar. Det har också skett många förändrignar på banan ( mer om det läser du här). Detta är också en bana som inte påminner om någon annan under kalendern, det gör att en bil som lyckas bra här inte nödvändigtvis behöver göra det på andra ställen.
Australien GP brukar vara platsen för ett par överraskningar, ni minns väl Kevin Magnussens andraplats 2014?
Statistik Australien GP i Formel 1
Kval 2019:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Lando Norris, McLaren
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2019: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:21.164 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:22.188 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:23.837 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:26.327 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Flest pole positions:
Lewis Hamilton (8)
Sebastian Vettel (3)
Mika Häkkinen (3)
Michael Schumacher (3)
Resultat 2019 – topp 10:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
Snabbaste varvet: Absolut: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2019: 1:25.580 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Senaste fem vinnarna:
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes