Startsida / Inlägg

Räkna med en fajt i Melbourne

av Anna Andersson

Charles Leclerc svarade med ett makalöst sista varv. Det gav honom pole position – och vi kan räkna med en rejäl fajt i Australien Grand Prix 2022.

Australien Grand Prix 2022.
Pole position för Ferraris Charles Leclerc (TT)

Efter ett kval som kantats av flera röda flaggor så fick Q3 sitt avgörande i det allra sista försöket. Red Bulls Max Verstappen satte sitt och kvalets snabbaste varv, men Ferrari Charles Leclerc svarade med ett makalöst varv (1:17.8) vilket gav honom säsongens andra pole position.

– Det var ett riktigt bra varv, säger Leclerc.

Men frågan är vad det betyder för morgondagen?

Eftersom kollegan Carlos Sainz fick sitt snabbaste varv förstört av en rödflagg och sedan inte lyckades alls i sitt sista försök startar han som nia. Bakom Leclerc återfinns Red Bulls Max Verstappen och Sergio Perez.

– Jag har inte trivts bra i bilen utan haft lite problem att våga lita på den, förklarar Verstappen efter kvalet

– Jag kan inte riktigt ta den till gränsen, men det måste vi analysera. Samtidigt är jag glad för andra startplats och vi har bra racepace.

Red Bulls bilar kommer att attackera om och om igen på den bana som nu innehåller tre DRS-zoner, deras bil såg bra ut under den andra träningen när de körde longruns. Trots att Verstappen var missnöjd med bilen så ser den betydligt bättre ut än Ferrarin på vissa delar av banan. Ferrarin, likt Mercedesen, hoppar rejält när den kommer upp mot fart på den rakan där de inte får använda DRS.

Vi har sett två race där det varit makalösa fajter mellan Charles Leclerc och Max Verstappen. Räkna med ytterligare en i Australiens Grand Prix 2022.

I Formel 1 målservice hittar du hela resultatet från kvalet och där följer jag även morgondagens lopp – med start klockan 06.45.

Snabba nyheter  från Australien Grand Prix 2022

Kevin Magnussen har tagit poäng i de två inledande loppen. Nu var han 17:e man i kvalet till Australiens Grand Prix 2022, men han är inte allt för nedslagen.

– Vi har inte hittat det bästa för bilen på denna banan. Det var inte vårt kval, jag lyckades inte på mitt första varv och sedan kom rödflaggen, säger han till Viaplay.

– Bilen är ändå bra i racetrim och poäng är ingen omöjlighet.

Lance Stroll och Nicholas Latifi kraschade i Q1. Stroll tittade åt ett håll och körde åt ett annat. Mer om kraschen mellan Latifi och Stroll läser du här.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur många gånger det är okej att krocka pappas bil innan han tar nycklarna?

I det här fallet gäller det båda förarna. Båda två har sina fäders och deras ekonomiska resurser att tacka för sina karriärer. Stroll kraschat bilar sedan han kom till F1 och Latifi har förstört sin bil varje helg i år, och även i finalen förra året. Hur länge ska det fortgå?

Även Fernando Alonso slutade i muren i kurva elva under Q3. Han var på väg mot ett riktigt bra kval, men  motorn bara lade av.

–Hydrauliken strejkar, jag kunde inte växla, ropade han över radion.

Spanjoren har nu sin tredje motor i bilen och han ska klara sig på tre motorer under ett år – om han vill slippa bestraffng.

Mardröm för Vettel

Sebastian Vettel kraschade i under träning 3, han tvingades byta både motor och växellåda och kan tacka Stoll och Latifi för att han ens hann ut till kvalet.  Vilken hemsk comebackhelg för tysken som missat de två inledande deltävlingarna, sedan drabbades av motorhaveri under den första träningen och inte alls kunde köra någonting under den andra och kraschade i den tredje.  Han hade tur som hann ut till ett varv och tog sig till en 18:e plats i kvalet.

Ausralien GP skulle ge fyra DRS-zoner – men  strax före den tredje träningen ströks en av dem. Det är DRS-sonen vid kurva 9 som ströks av säkerhetsskäl. Mätpunkten finns kvar och gäller sedan den avslutande DRS-zonen.

Missa nu inte ”Plattan i Mattan” vår  F1-podd som spelades in inför helgens deltävling. Du hör den här eller där poddar finns.

Pirellis tankar kring däckvalet finns här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB