Startsida / Inlägg

Team ber FIA utreda samarbetet mellan Haas och Ferrari

av Anna Andersson

Inför F1 på Imola diskuteras en fråga oftare än alla andra. Bryter Haas mot reglerna? Tävlar de med en vit Ferrari?

Den frågan vill tre team ha svar på.

Tidigare i veckan  kunde ni läsa om McLarens tesamchef Andreas Seidl som anser att Haas inte kan räknas som en konstruktör, utan att teamet tar över för många delar från Ferrari.

Han är inte ensam om den åsikten. Enligt tyska Auto, Motor und Sport är det tre team som har bett FIA (internationella bilsportförbnundet) att jämföra Haas VF-22 och Ferrari F1-75. Vilka de team är förtäljer inte historien – men vi kan väl gissa att det rör sig om tre av teamen ur gruppen McLaren, Aston Martin, Mercedes och Alpine. Ni minns väl att Racing Point ( föregångaren till Aston Martin) år 2020 fick poängavdrag för att komponenter på deras bil var för lik Mercedesen från 2019.

Kevin Magnussen i en Haas från 2022 (TT)

Men Günther Steiner är inte orolig för sitt Haas.

– Allt det vi gör följer reglerna, säger han till tyska RTL.

Delar vindtunnel

Enligt Steiner har Haas inte någon komponent som är otillåten på bilen och teamet får inte heller ta del av Ferraris data. Han påtalar att även om de båda teamen har kontor i Ferraris fabrik i Maranello så är dörrarna mellan dem låsta och för Auto, Motor und Sport berättar han att ingen från Ferrari har tillgång till Haas kontor. Han är lika tydlig i sin intervju med tyska RTL.

– Jag sa till FIA att ”killar ni kan komma och kolla varje dag för vi följer reglerna” I dag ( 20 april) var FIA på besök hos oss i Maranello, bekräftar Steiner för TV-kanalen.

– De är välkomna och hittar de någonting som inte stämmer kommer vi att korrigera det, men de kommer inte att upptäcka att vi har kopierat en annan bil för det har vi inte. De besöker oss allt för ofta. Jag har sagt till FIA att de får komma när de vill, de får kontrollera vad de vill. Deras medarbetare är alltid välkomna.

Enligt Steiner har FIA kontrollerat hela Haas IT-system.

– Men vi skulle aldrig vara så dumma att vi tog några risker. Det står för mycket på spel, säger han.

Steiner påpekar också att Mercedes blev indragna i situationen med Racing Point år 2020.

– Det har varken vi eller Ferrari råd med.

Räkna med att frågan kommer att diskuteras under helgen – framförallt om Haas fortsätter att utöka sin poängskörd.

Väderprognos inför F1 på Imola

Det kan regna när F1 kör på Imola. För första gången i år har vi en väderprognos som känns rätt ostadig och ni minns väl den blöta starten i fjol?
Under fredagen väntas ett tjockt molntäcke över banan, risk för regn och kraftiga vindbyar som byter riktning under dagen. Det finns också en risk för regn under kvalet.
Under lördagen väntas finare väder. Enligt prognosen ska molnen ha blåst bort, vinden lagt sig och temperaturen nå upp över 20 grader, men under natten tilltar vinden. Därför är prognosen inför söndagen väldigt osäker. Det finns risk för lättare regnskurar, vinden ökar igen och temperaturen väntas ligga kring 17 grader.
All statistik och fakta inför helgens Grand Prix hittar du här. Tider och däckval hittar du här och vill du ha extra koll på vad helgens sprint verkligen innebär, med regler och förutsättningar så kikar du här.

F1 på Imola – korta nyheter

Alpine med Fernando Alonso (AP/TT)

Alpine har tagit ett steg framåt.
– Vi har utvecklat vår power unit. Troligen har vi hittat tio hästkrafter till, säger teamchef Otmar Szafnauer till motorsporttotal.
Han antyder att teamet nu ligger någonstans mitt i fältet.
– Nu är det upp till oss att utveckla bilen.
Nu gäller det bara att få till tillförlitligheten också. Fernando Alonso har redan bytt motor tre gånger på tre lopp.

Toto Wolff vet vad som gäller. Hans Mercedes behöver ta ett par kliv framåt.
– Vi är medvetna om att vi inte har den pace som Ferrari och Red Bull har, men jobbar hårt för att minska avståndet, säger han i ett pressmeddelande.
– Vi måste vara realistiska, det tar tid att nå de framsteg vi vill. Men vi lär oss så mycket vi kan från varje race och hittar vägar att gå framåt.
Trots att Mercedes har inlett under förväntan har stallets förare kört in två pallplatser och det ligger tvåa i konstruktörsmästerskapet. George Russell är också tvåa i förar-VM.

Vad väntar oss då på Imola? Även om det inte är så omkörningsvänligt kan vi våga hoppas på bra racing. Ni minns väl denna från 2021?

Och denna?

Plattan i Mattan

Missa inte heller veckans F1-podd. Vi snackar upp racet på Imola, den kommande sprinten, minns den svarta helgen, diskuterar sköldpaddor, tumlare och en Vogel.
Ett djuriskt avsnitt är ute. Du hittar Plattan i Mattan här eller där poddar finns.
Tack för att ni lyssnar och ta nu chansen att vinna den fantastiska resan till det klassista F1-racet!

Svenskkollen – premiär för Dino Beganovic

I helgen startar Dino Beganovic sin säsong på Monza. Svensken, som är en del av Ferraris förarakademi, tävlar i Formula Regional European Championship och han var snabbast på de senaste försäsongstesterna.
– Jag är extremt taggad inför premiären, och det känns extra kul att vi drar igång just i Italien och på Monza, säger Dino Beganovic.
– Det är mitt andra hem – det är till och med bokstavligen mitt hem under säsongen – och om man tävlar för Ferrari Driver Academy och Prema är det förstås en tävling som står ut av alla rätta skäl.

Helgens premiär är den första av tio deltävlingar på årets kalender, som även denna säsong inkluderar det prestigefyllda stadsloppet i Monte Carlo i samband med klassiska Monacos Grand Prix. Totalt ska 20 race (två per deltävling) köras i jakten på nästa mästare.
– Det känns verkligen bra, berättar Dino Beganovic.
– Jag tog min första pole position just på Monza förra säsongen och vi hade ett riktigt bra test där nyligen, snabbast i både kval- och racetrim. Nu gäller det att omsätta den farten när det verkligen gäller, men vi har all anledning att vara optimistiska. Det här ska bli så kul!
Mer info om hans mästerskap hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB