Startsida / Inlägg

Däckval, tider och kritiken mot Haas

av Anna Andersson

Tisdag betyder tider och guide till däcken inför Formula 1 Rolex Grand Prix of made in Italy and Emilia-Romagna. Jag kallar det kort och gott för Formel 1 på Imola 2022. Men först dagens snackis:

Haas har kommit från ingenstans under 2022 och tagit många viktiga poäng.
Det har fått konkurrenterna att reagera och McLaren vill ändra reglerna för att stoppa Haas samarbete med Ferrari.

Formel 1 på Imola 2022
Haas Kevin Magnussen har imponerat under 2022. (AP/TT)

2020 och 2021 var Haas två av F1-fältets absolut sämsta bilar och inte i närheten av att kunna slåss om bra placeringar i konstruktörs-VM, men 2022 är det en helt annan värld. Kevin Magnussen har kört in teamet till Q3 och även tagit flera poäng.
En av förklaringarna till comebacken är att Ferrari har skjutit till personal och även många komponenter. Detta är tydligt reglerat, men det som tidigare kallades för ”Listed Parts” är nu indelat i fyra kategorier vilket Haas nyttjar till max. Allt som är tillåtet att ta över från Ferrari tar Haas emot och det gillar inte McLaren och teamchef Andreas Seidl.
– Vi anser att Formel 1 är ett mästerskap där tio, elva eller tolv team också konstruerar sina egna bilar. Det betyder att ingen egendom som hör i hop med kärnverksamheten, får föras över, säger tysken till motorsporttotal.

Steiners tuffa svar

Han anser att motorn och växellåda är okej, men inte mer.
Den åsikten delar inte Haas Günther Steiner.
– Det är tur att Andreas inte är FIA:s president. Han kan föreslå vad han vill, men det finns en ledning som har fastställt reglerna, svarar den populäre teamchefen.

– Även om du inte gillar reglerna så kan du inte ändra dem. Vissa människor tror att de kan ändra allt bara de öppnar munnen. Men det kommer inte att hända.

Seidl vill ha tydligare regler, som att ingen data får överföras och team inte heller får dela vindtunnlar. I dag finns det tydliga regler kring arbetet i vindtunneln, men enligt Seidl är det svårt att kontrollera.
– Det man inte kan övervaka till hundra procent måste förbjudas. Det finns två anledningar till det, dels blir B-teamen mer konkurrenskraftiga än vad vi som eget team blir och dels så drar även A-teamen nytta av det och det oroar oss ännu mer.

Racing Point straffades 2020

Formel 1 på Imola 2022
Sergio Perez och Racing Point var framgångsrika 2020 (TT)

Detta är inget nytt fenomen inom Formel 1. 2020, innan Aston Martin tog över Racing Point, kallades teamet för den rosa Mercedesen eftersom deras bil var mycket lik den bil som Mercedes tävlade med året innan. Teamet bestraffades också för att ha kopierat Mercedes vinnande koncept från 2019.
Inför årets säsong har Haas även tagit medarbetare som av budgetskäl inte kunde vara kvar hos Ferrari, samma medarbetarflytt har även gjorts mellan Red Bull och AlphaTauri.

– De stora teamen behövde banta när budgettaket infördes. Vi blev av med närmare 100 medarbetare, men FIA kan inte reglera var de ska arbeta när de lämnat oss, säger Red Bulls Christian Horner.

– Man kan ju inte ta med sig någonting som tillhör det andra teamet, det skulle bryta mot reglerna. De kan inte ta med ett papper eller fysisk data, men ingen kan styra den kunskap de bär med sig i huvudet.
Detta är ett intressant tema som McLaren inte kommer att släppa. Andreas Seidl påtalar för motorsporttotal.com att han kommer att fortsätta arbeta för att få FIA, Formel 1 och teamen att förändra de nuvarande reglerna.

Nu kikar vi framåt, det är dags för Formel 1 på Imola 2022 och det är sprinthelg. Den första sprinten för säsongen.

Tider för Formel 1 på Imola 2022

Fredag:
Träning 1 kl 13.30-14.30
Kval kl 17.00-18.00
Lördag:
Träning 2 kl 12.30-14.30
Sprint 16.30-17.30
Söndag:
Race kl 15.00

Däckval för Formel 1 på Imola 2022

Säsongens första sprintrace och även Pirellis första, av två, hemmarace för säsongen. Något reviderade regler och fler poäng än tidigare. Mer om vad som gäller för sprint i formel 1 2022 läser du här.
Pirelli har valt gummiblandningarna C2, C3 och C4, det är samma modeller som förra året även om gummiblandningarna skiljer sig något eftersom F1 i år kör med däck på 18 tum. I fjol var det 13 tum.

Sett till banan har det inte skett några förändringar från ifjol, asfalten lades om år 2011 vilket gör att banan kommer att generera i mer grepp och mer värme till däcken jämfört med nyasfalterade banor. Banan kräver en mer robust gummiblandning än vad det var i Australien senast då Pirelli valde C5 som det mjukaste alternativet.
Inför tävlingshelgen får förarna 12 set däck, istället för 13 som är brukligt en vanlig helg. Det innebär två sett hårda däck, fyra set medium och sex set av den mjukaste gummiblandningen C4.

– Imola är en riktig gammaldags bana, en utmanande bana där det kan bli svårt att köra om eftersom det är väldigt tajt på sina håll, säger Pirellis Mario Isola.
– Strategin lär handla om att undvika trafik. Den här helgen startar teamen från noll. De har inga förkunskaper. Däcken är nya och 2021 började racet i regn och sedan blev det en rödflagg. Det är en bana med ett medelstort däckslitage och den används ganska frekvent under året, därför är det troligt att banan inte utvecklas så mycket under helgen som på banor som inte används lika ofta.

Snabb svenskkoll

Joel Granfors inledde karriären i brittiska GB 3 med en pallplats på Oulton Park.
– Kul att ta sig upp på pallen direkt här under premiären, säger Joel Granfors. Jag startade tvåa men fick en dålig start på den smutsiga sidan av banan och tappade en position, men vi tar den här tredjeplatsen som en bra grund att stå på för resten av säsongen.
Efter helgens tre lopp ligger han trea i mästerskapet.

I GB 4 fortsatte Elias Adestam att köra stabilt, han var fyra som bäst i helgens tre lopp där han hade otur med kopplingsproblem i det första loppet och blev påkörd i det andra. Han ligger kvar på plats sex i mästerskapet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB