”Han var en belastning för sporten”
avMichael Masi fick sparken som tävlingsledare i Formel 1. Mercedes Toto Wolff höll länge inne med kritiken – men nu kommer den.
– Han var en belastning för sporten.
Under VM-finalen 2021 spelade tävlingsledare Michael Masi en tydlig roll. Det var hans röst som hördes när de avgörande besluten togs efter Nicholas Latifis avåkning i Abu Dhabi.
Mercedes, Lewis Hamilton och stallchef Toto Wolff var vansinniga och Wolffs besvikelse var tydlig:
– No Michael! No Michael, no! That was so not right!, ropade han över radion.
Masi svarde:
– Toto, it’s called a motor race, okay? We went car racing.
Inför årets säsong har Michael Masi fått andra uppgifter inom FIA och ersatts av inte bara en utan två tävlingsledare. Toto Wolff, som inte tidigare har velat kommentera Masi, väljer nu att diskutera ämnet:
– Han var en belastning för sporten, säger Wolff till Press Assosiation.
– Alla pratade om Abu Dhabi och tävlingsledaren, men tävlingsledaren ska inte vara den person man pratar om. Hen ska vara en person som ser till att racet genomförs inom reglerna.
Omöjligt att glömma vad Michael Masi gjorde
Efter VM-finalen var varken Mercedes bil eller Lewis Hamilton närvarande under FIA:s årila prisutdelning och Hamilton försvann från sociala medier under flera veckor. Wolff sa i samband med att årets bil presenterades att han vill titta framåt och inte bakåt.
– Men vi kommer inte att glömma det som varit. Det är omöjligt.
Wolff hävdar vidare att Masi är ”immun mot feedback”. Samtidigt hyllar han den nya tävlingsledaren Niels Wittich när det gäller alla saker utom en.
– Han har lett de senaste racen med respekt, på ett bra sätt utan att sätta en fot fel, säger Wolff.
– Men måste han verkligen ta fajten om smyckena just nu?
Wolff syftar på att Wittich bland annat påminnde förarna om att smycken har varit förbjudet inom F1 sedan 2004, något som bland annat irriterar Lewis Hamilton.
– De här, i det högra örat, har jag svetsat in, så då måste jag skära av örat i så fall, sa Hamilton
Snabba nyheter
Förarna är eniga. Det hade blivit ett bättre race med fyra DRS-zoner i Australien. Tanken var att det skulle vara fyra så kallade DRS-zoner, men strax innan den tredje träningen ströks en och Australien GP blev inte den fajt som åskådarna hade hoppats på.
– Ska jag vara ärlig saknades den fjärde DRS-zonen. Tydligen hade det varit för farligt, men det var på det stället som jag var närmast att göra en omkörning, säger Alpines Esteban Ocon.
Sergio Perez, Red Bull, håller med:
– Det var synd att de tog bort den, där hade racingen kunnat bli bättre.
Det var 419 114 åskådare på Albert Park under tävlingshelgen i Melbourne. Det är rekord.
Sebastian Vettel kallar den bestraffning han fick för att ha åkt moped tillbaka till depån för ett skämt och han vill gärna veta vad pengarna går till.
– Det skulle jag gärna vilja veta. Vi har fortfarande inte fått något besked kring vad de 500 000 kronorna som Max Verstappen fick betala för att han rörde en bakvinge i Brasilien har gått till.
Red Bull är oroade över Ferraris försprång. Mer om det läser du här.
Vilka är framtidens stjärnor inom svensk motorsport? Jag har gått igenom ett stort antal svenska talanger mellan 15 och 20 år, här hittar du min lista.
Tack för att du läser!
I morgon blir det en podd också!