Startsida / Inlägg

Framtidens F1 – nyheter redan 2023

av Anna Andersson

Formel 1 har tagit stora beslut om framtiden. Det gäller F1-sprinten, nya motorer för Formel 1 2026, hjälmkameror för alla, färre däck – och mindre bilar.

Redo för nya motorer för Formel 1 2026? Red Bull sägs förhandla med Porsche, är McLaren intresserade av Audi? (AP/TT)

F1-kommissionen, som består av företrädare från teamen, FIA och Formel 1 och det anses vara en av de viktigaste instanserna i sportens regelprocess, även om det är FIA:s världsråd som är det beslutandeorganet.
Under tisdagen hade de ett möte i London, Storbritannien. Bland annat ställde de sig bakom ett utökat antal F1-sprints till 2023. Det planeras för att öka antalet sprintrace från tre till sex.

– Jag tror att även teamen ser det som en framgång. Vi visste nog inte riktigt var vi var förra året med de gamla bilarna, men med de nya bilarna och den filosofi som de nya bilarna har så ser jag att sprinten har sin plats, säger tävlingsledaren Ross Brawn till Daily Mail.

Nya motorer i Formel 1 2026

Den stora diskussionen i London handlade dock om någonting helt annat. Om det nya motorreglemente som ska införas 2026 och som exempelvis både Audi och Porsche har visat intresse för.

Även om det inte är några nyheter så fastställdes ett par intressanta hörnpelare. Som 1000 hästkrafter och en V6 med högt varvtal, prestandan ska inte skilja allt för mycket eftersom man vill ha spännande racing, 50 procent elmotor och 100 procent hållbart bränsle. Det ska fortsätta att vara högteknologiskt, men kostnaderna ska minska. Arbetet med att finslipa reglementet ska fortgå de kommande åren.

Eventuella nytillkomna motorleverantörer ska få attraktiva villkor så att de har en realistisk chans att vara med och fajtas på lika villkor.

Även chassit kommer att anpassas till det nya motorreglementet, bilarna ska bli mindre för att minska luftmotståndet. Det ska även i fortsättningen vara enkelt att följa framförvarande bil, bilarnas vikt som nu ligger på 798 kg ska inte höja och dessutom blir det ytterligare standardkomponenter samt miljövänliga/eller återvinningsbara material. Ytterligare ett kliv mot att förbättra miljömedvetenheten är att teamen får elva och inte 13 set däck under en helg  från och med 2023 och det blir två däcktester per år.

Det blir också obligatoriskt för samtliga förare att anvädna hjälmkameror redan nästa år.

Plattan i mattan

Nytt avsnitt av vår F1-podd är ute. Du hittar den här eller där poddar finns. Man vet ju aldrig riktigt var min och Filips diskussion tar vägen. I det sjunde avsnittet tar vi avstamp i avstamp i sandlådan tillsammans med Carlos Sainz, flyttar sig till Filips konspirationsteorier kring Lando Norris krasch, går vidare mot en tung julafton och historien om Sir Frank Williams. Häng med!

Jos Verstappen nöjd

Jos Verstappen, pappa till Max Verstappen var väldigt nöjd på Imola. Max Verstappen vann och Lewis Hamilton gick i mål på plats 13.

– Efter allt som hände förra året var det med glädje som jag såg hur Max varvade Hamilton, skriver Verstappen på sonens hemsida.

– För Hamilton var det en svår helg,. Det verkar som om hans kollega George Russell trivs bättre med bilen. Det är inte ofta man har möjligheten att varva en Mercedes.
Mercedes stallchef Toto Wolff tar däremot på sig det faktum att bilen inte presterar, men har lite humor med sig;

– Det är väl en scen för Netflix?, skrattar han.
Den kommande helgen är det ingen F1, men den 10 maj tävlar F1 i Miami för första gången.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB