Teamchefens hårda kritik mot Daniel Ricciardo
avI dag får du alla tider för Australiens GP 2022 och även Pirellis tankar kring däckvalen, men innan dess en helt annan grej.
Daniel Ricciardo vänder hem till Melbourne – men sedan han lämnade Red Bull 2018 har han inte haft någon chans att vinna.
Enligt Christian Horner gjorde Ricciardo ett stort misstag när han lämnade Red Bull.
– Hans tajming var brutalt dålig, säger Red Bulls teamchef.
Daniel Ricciardo valde att tacka nej till att förlänga sitt kontrakt med Red Bull år 2018. Han hade då kört för teamet i fem år och vunnit sju GP-lopp, men istället skrev han på för Renault till säsongen 2019 och därefter flyttade han vidare till McLaren – där han inte alls har hittat formen.
I fjol vann han visserligen McLarens första GP sedan 2012, men han har blivit omkörd av kollegan Lando Norris gång på gång.
– Vi erbjöd honom ett stratosfäriskt kontrakt, men Daniel kunde se Max i ögonvrån och han ville inte bli andreförare i teamet, säger Red Bulls Christian Horner till The Weekend Australian.
– Han tvivlade också på Hondas motor.
Enligt Red Bulls teamchef var det kombinationen av Max Verstappen och motorn från Honda som gjorde att Ricciardo lämnade teamet.
Enligt Horner var det ett felaktigt beslut. Tre år senare vann Red Bull och Honda VM-titeln tillsammans med Max Verstappen. Ricciardo har under samma period tagit en seger, men kört för två andra team.
Christian Horner säger till tidningen att han gärna hade behållit Ricciardo och stallet har haft svårt att hitta en ersättare som kan arbeta vid sidan av Max Verstappen. Pierre Gasly och Alexander Albon fick båda chansen, men ingen av dem lyckades. 2021 värvades Sergio Perez och hittills har han gjort ett bra jobb vid sidan av den regerande mästaren.
Tider för Australien GP 2022
Fredag:
Träning 1 kl 05.00-06.00
Träning 2 kl 08.00-09.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00-06.00
Kval kl 08.00-09.00
Söndag:
Australien GP 2022 kl 07.00-09.00
Däckval Australien GP:
Formel 1 är alltså tillbaka i Melbourne, nu har ni fått alla tider för Australien GP 2022. Då är det dags att hantera däckvalen. Det handlar om C2, C3 och C5. Det blir debut för det allra mjukaste däcket C5 och en skillnad från Australien GP 2019 när Pirelli valde C2, C3 och C4.
För första gången sedan mitten av 1990-talet har det skett stora förändringar på banan. Det handlar om ny layout och ny asfalt, du kan läsa mer om det här. Totalt har man gjort förändrignar på 7 kurvor, vilket har gjort att två av dem har försvunnit så i år är det bara 14 kurvor i racet. Banan har dessutom blivit 28 meter kortare. DEn största förändringen är kurva 9-10 som gjorts om till en lång raka.
En annan förändring är att Albert Park Circuit, som brukar vara rätt hoppig ska nu ska ha fått en jämnare yta sedan banan asfalterats om. Den nya asfalten gör att det bör vara rätt lågt grepp och väldigt halt i början av helgen, men det bör ändras allt eftersom fler bilar kör på banan.
– Om det regnar kommer den nya asfalten att göra att det blir extremt halt, säger Pirellis Mario Isola.
– I och med att layouten är ny, asfalten är ny och även den nya generationens bilar och däck är nya kommer teamen och förarna ha mycket jobb att göra under träningarna.
Med andra ord blir det återigen viktigt att lägga de tre timmarna på banan och inte i garaget.
We’re back down under this weekend! 🇦🇺
Returning to Albert Park, Melbourne – for the first time since 2019 – there have been plenty of circuit changes for the #Fit4F1 drivers to get to grips with! 🏁https://t.co/o8RLutvpb6#F1 #AusGP #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 pic.twitter.com/5KImdIezX6
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 4, 2022